Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Rengöring av vevhusventilationen i ventilkåpa 9-5 aero -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60

    Rengöring av vevhusventilationen i ventilkåpa 9-5 aero -03

    Hej!

    Jag håller på med att försöka få rätt på min vevhusventilation och har hittat att det skall finna instruktioner om hur man rengör i ventilkåpan men jag hittar dem inte, någon som kan upplysa? Är packningen av gummi eller kork? Pallar den en lyftning eller skall man alltid byta, den är inte gammal.

    Med vänlig hälsning, Per

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Är det in eller utsidan du syftar på?
    Borde väl inte behövas någon instruktion, gjorde det nyss själv och det blev skinande rent.

    Packningen är av gummi och har du igen ny bör väl den gamla duga, det värsta som kan hända är att du får byta mot en ny.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Du är kul du... Eftersom jag pratar om vevhusventilationen syftar jag ju knappast på utsidan..


    Med vänlig hälsning, Per

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det är inte svårt att göra rent insidan, det finns två J-rör som kanske eller troligen behöver rensas. Lösningsmedel, piprensare eller liknande behövs. Självinstruerande då du ser hur det ser ut. Rören ska ha fritt flöde.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av persallstrom Visa inlägg
    ...
    Jag håller på med att försöka få rätt på min vevhusventilation
    ...
    Utgår från att du gör mer än att rengöra ventilkåpan om du behöver "få rätt på" vevhusventilationen.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är det in eller utsidan du syftar på?
    ...
    Ren utsida på ventilkåpan är alltid snyggt HeRmAN! Men det hjälper nog bara marginellt när man vill "få rätt på" vevhusventilationen
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det är inte svårt att göra rent insidan, det finns två J-rör som kanske eller troligen behöver rensas. Lösningsmedel, piprensare eller liknande behövs. Självinstruerande då du ser hur det ser ut. Rören ska ha fritt flöde.
    Du kan använda nästan vad som helst av rengöringsmedel. Lacknafta, Ammoniak & maskindiskmedel är populära alternativ. Det är ju enkelt att skölja bort när kåpan är loss. Värme är inte dumt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Precis så Arne och mr O tack. Jag läste att det var lite bökigt men ville få lite insight. Jag får lyfta och kolla helt enkelt.

    Med vänlig hälsning, Per
    Senast redigerat av persallstrom den 2017-03-22 klockan 22:03. Anledning: Felstavning

  8. #8
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det bökiga är endast att du kan få hålla på ett tag för att få J-rören rena, inte svårt, men kan ta tid.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av persallstrom Visa inlägg
    Du är kul du... Eftersom jag pratar om vevhusventilationen syftar jag ju knappast på utsidan..
    Med vänlig hälsning, Per
    Alltid bra att vara tydligt, vi har ju sett många underliga exempel genom tiderna.
    Och syftet med frågan är lite att väcka andra som tycker de har ett bättre svar att bidra med och det funkade även denna gång

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det är inte svårt att göra rent insidan, det finns två J-rör som kanske eller troligen behöver rensas. Lösningsmedel, piprensare eller liknande behövs. Självinstruerande då du ser hur det ser ut. Rören ska ha fritt flöde.
    Det är som sagt beskrivet tidigare och plattan med de 2 rören har lite vindlignar så det är bra att spola igenom ordentligt så det är fritt som Arne nämner.
    Jag använde något som heter Tuff Pro som är mycket effektivare än kallavfettning och dessutom mindre ohälsosamt. Tiden jag ta på rengöringen va kanske max 20min som avslutades med en svängom i diskmaskinen.
    Ren_kåpa.JPG

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Snyggt Herman och bra bild, tack! Jag blir inte klok på "Bettan" så detta är på något sätt ett naturligt steg som bara skall göras hur som helst.

    //Mvh Per

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    om man har igensatta rör, yttrar det sig på något sätt? eller vad kan det ställa till med?

    hur mådde diskmaskinen efteråt..
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av persallstrom Visa inlägg
    Snyggt Herman och bra bild, tack! Jag blir inte klok på "Bettan" så detta är på något sätt ett naturligt steg som bara skall göras hur som helst.

    //Mvh Per
    Bettan? Det kallar jag min 99 från -83 eller snarare Gamla Bettan

    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    hur mådde diskmaskinen efteråt..
    Bara prima, inte värre än att diska kastruller och självklart är det mesta av olja och smuts borta redan.
    Har även kört oljetråg i den.

    Och återvänder vi till in- vs. utsidan så blev tråget finare på insidan

    4 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Som svar på vad tät ventilation kan ställa till med så är det hela spektrat från läckage, i och med övertryck i vevhuset, till haverier i hela spannet över komponenter som behöver smörjning. Jag har problem med att min bil vill ryka när jag släpper gasen och det brukar ofta vara ventiltätningar. Dessa skall på min bil vara bytta för mindre än 1000 mil sedan. Jag har vidare uppdaterad oljefälla och ventilation av senaste sorten samt utfört baskontroller, typ kolla slangar, backventiler och rör, titta in och känn på turbon för glapp osv.. Senaste veckan har jag kört med öppen ventilation och ett litet filter direkt på ventilkåpan, då ryker det inget alls och det grisar inte ned speciellt mycket, dock luktar det en del. Oljan byts på 500 mil och är denna gång bytt i förtur men det i sig gjorde ingen skillnad, däremot satte jag tillbaka allt i går kväll till original just eftersom det luktar olja in i kupen och i morse förväntade jag mig att röken skulle komma tillbaka men icke????? Bettan luras.. så därför skall ventilkåpan städas mest för att utesluta..Jag vet inte om nivån i oljefällan kan bli för hög och nu denna veckan sjunkit undan eftersom att jag inte lyckats rengöra alla slangar???.

    Summa summarum är att ventilationen är viktig och nödvändig inte bara för miljön utan också för maskinen i många avseenden, inte bara de uppenbara som läckage.

    //Mvh Per

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av persallstrom Visa inlägg
    Jag vet inte om nivån i oljefällan kan bli för hög och nu denna veckan sjunkit undan eftersom att jag inte lyckats rengöra alla slangar???.
    Summa summarum är att ventilationen är viktig och nödvändig inte bara för miljön utan också för maskinen i många avseenden, inte bara de uppenbara som läckage.
    Nivån i fällan kan inte bli för hög om oljefällan inte är igensatt.
    Före -04 är det bara en oljefälla och den har sin lägsta punkt ner i oljetråget och om man blåser i anslutna slangar hör man hur det bubblar i tråget och att slangen från fällan ner i tråget inte är tät.
    från -04 har det tillkommit en oljefälla (en kammare till) och den mynnar in i blocket och så därför skall ingen olja kunna stå kvar i den heller)

    Bilen (-04) jag städade hade en ganska skitig oljefälla i mina ögon och oavsett hur mycket superdupermedel jag tvättade med så kom det ut små svarta klumpar så oljefällan byttes mot en -06 variant.
    Bytet skedde främst för att då vet jag att den är ren och det är ju dumt att kosta på rengöringsmedel för ett större belopp än vad en ny fälla kostar.


    Slangarna i sig är ju tämligen lätta att rengöra och frågan är om du rengjort/bytt den nedre?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hej!

    Nej, jag gjorde inte det då jag mådde pyton när det var tänkt och därför har det inte blivit av. Jag blåste och det bubblar men det kanske inte krävs så mycket genomsläpp för det? Rent teoretiskt skulle det ju kunna vara så att när jag inte fyllt på under ett par dagar så har det sipprat undan... Jag har en "ny" fälla men inte det senaste utan den har bara en tömning ned till tråget, dock har den nya påfyllningen med t-korset osv men jag har ju förstått att det förekommer ett antal varianter och jag tror mig då ha den senaste utan att ha den extra tappen till blocket. Jag skall rengöra ventilkåpan och ta ge mig på slangen asap.

    //Mvh Per

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    HeRmAN
    Kort fråga som kräver långt svar.
    Hur f_n bär du dig åt för att FÅ köra kåpan och HELA TRÅGET i diskmaskinen ???
    Vill gärna ha tips.

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458


    Kanske egen diskmaskin i garaget? Eller så berättar han inte att han gjort det...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den invändiga storleken på diskmaskinen är ett problem men tråget är nog max vad som går in nertil och lite på diagonalen, svårare än så är det inte. (Jo jag såg att du betonade FÅ)
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg

    Kanske egen diskmaskin i garaget? Eller så berättar han inte att han gjort det...
    Tyvärr inte, det var tanken när jag senast bytte maskin men dottern snubblade över luckan så den blev helt skev så den fick åka till återvinningen.
    Men tvättmaskin, kyl, frys, dator och stereo finns såklart.
    Kyl för Öl, frys till bussningar
    Det är inte alltid så populärt när ungen i köket används till att härda lackade delar för det luktar i regel illa

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Den invändiga storleken på diskmaskinen är ett problem men tråget är nog max vad som går in nertil och lite på diagonalen, svårare än så är det inte. (Jo jag såg att du betonade FÅ)

    Tyvärr inte, det var tanken när jag senast bytte maskin men dottern snubblade över luckan så den blev helt skev så den fick åka till återvinningen.
    Men tvättmaskin, kyl, frys, dator och stereo finns såklart.
    Kyl för Öl, frys till bussningar
    Det är inte alltid så populärt när ungen i köket används till att härda lackade delar för det luktar i regel illa

    Använder du ungen för att härda lackade delar?

    Barn ska man inte använda på det sättet. Det här blir bara bättre och bättre...

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Så klart ugn!!
    Barnen får pyssla med annat jag inte är lika noga med.
    Har du missat bilderna på när bromsdelar fått gosa i ca 100ºC
    Tyvärr har jag ingen av dem i galleriet här... så ni får fantisera

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Ventilkåpa 9-5 Aero 00:a
    Av Rampan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 16:47
  2. Klet i vevhusventilationen 9-5 00 aero
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 14:31
  3. Törs man köpa en Aero map på vevhusventilationen?
    Av BC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •