Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Demontera främre mugghållare NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    59

    mugghållare ss

    nån som har bytt sin mugghållare som sitter under stereon på 9-3 ss??? hur mycket behöver man plocka bort??

    tacksam för svar..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    95
    1. Plocka bort luftutsläppen ovanför stereons manöverpanel. Sitter med 3st snäppfästen på ovansidan som nås genom lufthålen.

    2. Ovanpå stereons manöverpanel sitter det 2st fästskruvar. 1 på vardera sida. När skruvarna är demonterade är det bara att lyfta ur enheten.

    3. Kopphållaren är fäst med 2st snäppfästen som lossas ovanifrån.

    Lycka till!
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46

    Mugghållare ng9-3

    Fick lite huvudbry när min mugghållare som jag beställt kom hem,vi pratar om den som sitter i instrument brädan ovanför ACC.
    Jag tog bort blindbrickan som sitter där och den är smalare än ramen till mugghållaren???finns det olika varianter på dessa?jag har en 04 och köpte en som suttit i en 06 men det är väl samma eller?

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag har behövt fixa min ena hållare ett bra tag nu, den är knäckt men sitter på plats. Flyger dock ut om man trycker på den.

    När jag kollade på detta för länge sen så har jag för mig att det behövde rivas en del för att byta ut den. Var liksom bredare innanför. Tror att acc-panelen tex behövdes tas bort. Kan kolla senare i wis (om du inte har den själv?) när jag sitter på rätt dator.

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    jag har inte wis men kollade runt lite på youtube och du har rätt i att man måste plocka bort en hel del av instrumenten, men verkar ändå konstigt att min ram till mugghållare är större än blindbrickan.
    Du får gärna kolla upp detta och åtekomma

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Problemet löst det är en mugghållare från 9-3ng 07 så den passar inte varken på höjd eller längd, jag kollade min beställning på bildelsbasen och dom hade nog inte riktigt koll för det står att den är till en 06 så det blir till att söka vidare

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    När du säger det så känner jag igen precis samma sak. Skulle ha en hållare till min -05:a och köpte på skroten. Men det passade inte. Då visade det sig naturligtvis att det var till nya inredningen MY07>.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Då ska bildelsbasen ta tillbaka den

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Demontera främre mugghållare NG9-3

    Hej köpte en 9-3 SS 2,0t och är så nöjd med den, hade en 9-5 combi med 2,3t som kamkedjan brast på och gick till skroten
    Den nya har ingen mugghållare och jag har den som arbetsplats och måste ha en men vet inte riktigt hur men får loss en.
    Var på skroten och försökte men ser inte hur den sitter fast, söker en skiss eller liknande tacksam för hjälp

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Um, ok, få se, du vill veta hur man får loss en mugghållare till en ng9-3 2005 från skroten?
    Du behöver plocka ICM (eller radion som många kallar den) och ACC-panelen. Sen pressar du ner plastramen som sitter runt hållaren, och drar ut den. Sen sitter mugghållaren hakad, så jag har för mig man trycker lite inåt och neråt eller uppåt/inåt så lossnar den och du kan dra ut den. Sen gör du motsvarande på din bil. När jag monterade i min så var jag inte så försiktig utan jag bräckte ut den tomma plastramen, den skall man ju ändå inte återanvända, och sen satte jag in mugghållaren och tryckte dit ramen, gick bra.

  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Finns bra beskrivning på youtube om du söker på saab och cupholder. Det är så onödigt krångligt gjort att man tror första delen man bygger bilen av är mugghållaren och sen bygger man resten runt det.
    Skaffa set med billiga ”plastknivar” på exvis biltema för det behövs när man ska peta in nåt som snäpper loss plastfästen men som inte får skrapa sönder nåt. De ser ut som smörkniv och kofot etc fast små i plast

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    ICA har annars bra smörknivar för ändamålet om man inte lyckas sno till sig ett par i kökslådan...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Lättare att sätta dit en sådan här mugghållare om du inte redan har en?
    9-3 SS 1,8t -04

Liknande ämnen

  1. Demontera mugghållare baksäte NG9-3
    Av Antonpj01 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-03-26, 15:45
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-09-16, 12:01
  3. [LÖST] Demontera främre stötfångare OG9-3
    Av marhov i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •