Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mätarhus Saab 9-3 Aero "Från 2002 till 2001" fungerar de / Tech2?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340

    Mätarhus Saab 9-3 Aero "Från 2002 till 2001" fungerar de / Tech2?

    Hej alla glada,

    Min far är irriterad över att tankmätaren i huvudinstrumentet inte fungerar när allt annat är helt och riktigt på hans Aero.
    Vi har provat massa tips i stil med "tanka fullt med 98 oktan några tankar", k-sprit o.sv. då de verkar vara ovanligt att problemet är i huvudinstrumentet.

    Till slut ledsanade vi och bytte ut hela kompletta tankarmaturen till en helt ny (med ny givare).
    Men icke, instrumentet visar fortfarande tom tank samt lysande reserv-lampa.

    Nu har jag sett ett mätarhus ifrån en likadan 9-3 Aero (m. turbo/-tryckmätare) men som kommer ifrån en 2002.
    Så till mina 2 frågor:

    Passar detta / vad behövs anpassas för att de ska fungera?
    Måste instrumentet avgiftas / giftas in med Tech2?

    Hoppas ni kan hjälpa mig då jag inte vart klokare genom att använda forumets sökfunktion.

    MVH Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    frågan är alltså om ett instrumenthus från en 9-3 årsmodell 2002 passar på en 9-5 2001?

    Inte för att det är en 9-3 utan för att de gjorde om husen till årsmodell 2002.

    De har andra kontakter, så det går att få dit om man bygger adapterkablage.

    Instrumenthusen måste inte "giftas ut" men efter du bytt instrumenthuset så måste man göra en programmering av bilens immobilizer. man måste även göra en reservdelsprogrammering.

    sen måste man ju ändra mätarställningen, det går ej att backa ställningen med tech2, så det nya instrumenthuset skall hälst ha lägre mätarställning än bilen.

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16 Visa inlägg
    - Men icke, instrumentet visar fortfarande tom tank samt lysande reserv-lampa.
    Det er ikke tilfeldigvis slik da, at det er brudd eller en kortslutning i ledningsnettet mellom tankgiver og hovedinstrumentet? I et slikt tilfelle settes feilkode B1720 - samt at målernålen settes til 0 (liter) samt at lampa for reservebeholdning skal tennes.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    frågan är alltså om ett instrumenthus från en 9-3 årsmodell 2002 passar på en 9-5 2001?

    Inte för att det är en 9-3 utan för att de gjorde om husen till årsmodell 2002.

    De har andra kontakter, så det går att få dit om man bygger adapterkablage.

    Instrumenthusen måste inte "giftas ut" men efter du bytt instrumenthuset så måste man göra en programmering av bilens immobilizer. man måste även göra en reservdelsprogrammering.

    sen måste man ju ändra mätarställningen, det går ej att backa ställningen med tech2, så det nya instrumenthuset skall hälst ha lägre mätarställning än bilen.
    Hej Zimm,

    Ser nu att jag kanske skrev lite "luddigt", bilen ifråga är en 9-3, men av en tidigare årsmodell än instrumenthuset (bil från 2001, hus från 2002).
    Ok, då förstår jag gällande kontakterna. Då detta endast är en "brukis" får vi leta vidare efter passande donator / leta efter felet.
    Tack för tips gällande mätarställningen, då vet jag instrumentet bör komma ifrån en bil med mindre (eller lika många) mil.

    //Nils

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er ikke tilfeldigvis slik da, at det er brudd eller en kortslutning i ledningsnettet mellom tankgiver og hovedinstrumentet? I et slikt tilfelle settes feilkode B1720 - samt at målernålen settes til 0 (liter) samt at lampa for reservebeholdning skal tennes.
    Bra tips! Måste nog förbi verkstaden och kolla med Tech2.
    Ber dem leta efter felkod "B1720".

    //Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-08-09, 22:22
  2. Saab 9-3 aero 2001 "steg3plus"
    Av S4_pojken i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 17:46
  3. Svar: 97
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •