Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 179

Ämne: Bollmans sista SAAB?

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Bollmans sista SAAB?

    Tja, det låter kanske lite väl dramatiskt, men det är ju svårt att handla en nyare.
    Precis hemkommen från Holland/Belgien där jag varit och skakat hand på en bil som kommer levereras om ett par veckor.

    Det fanns ju en rätt diger utrustningslista som var "måsten" för att jag och sambon skulle bli överens och nöjda:

    * Diesel (mitt krav)
    * Automat (sambons krav)
    * Minne till stolarna (sambon)
    * Ljus inredning (båda)
    * Taklucka (båda)
    * Navigation (mitt krav)
    * Head-Up (mitt krav)
    * Acceptabel färg (bådas)

    Jag kan ju säga att rätt bil i princip inte existerar i Sverige, jag har kollat upp i stort sett varenda en.

    Till slut så hittade jag en bil som verkade lovande, dock belägen i Belgien och vid kontakt med säljaren (privat) var den bortlovad till en Tysk.

    För en gångs skulle hade jag tur och Tysken segade och säljaren tröttnade (idag fick jag höra att säljaren blivit kontaktad av en Dansk som påstod sig redan ha köpt bilen av en Tysk! så tydligen var det något triangeldrama tänkt där).

    Efter mycket om och men så har jag och polare varit på plats och besiktat bilen idag. Skicket var över all möjlig förväntan där inredningen i princip är nyskick, och utsidan hade endast 2 mindre skavanker (en skrapad fälg och ett märke i kofångaren fram). Utrustningslistan kunde bockas av till fullo och dessutom med grädde på moset!

    Bilen är en Vector 2.0TiD automat 2011 med allt i listan ovan samt med ventilerade Aero-stolar och AFL! Enda "smolket" i bägaren är att huvudinstrumentet är monokromt, men det går att ordna rätt lätt till en mindre kostnad.

    Här kommer några några smakprov. Mer bilder lär väl dyka upp på garaget när bilen väl har hittat hit. Säljaren var en mycket trevlig typ som var väldigt glad att bilen skulle hitta hem till Sverige och till en "nörd" som han själv. Eftersom han aldrig varit i Danmark/Sverige så har han erbjudit sig att köra bilen till Sverige vilket ju underlättar en del för mig!
    IMG_8752.jpgIMG_8750.jpgIMG_8749.jpgIMG_8748.jpgIMG_8747.jpg


  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Och så några till...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Mycket vacker bil, gratulerar till köpet!

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Gratulerar till en mycket fin bil Måste kännas nästan lite som en dröm går i uppfyllelse?

    Har du lust att framföra i tråden senare vad totalkostnaden blev att få bilen körklar i Sverige?
    Jag är inne på att göra samma sak som dig framöver.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vi var faktiskt båda totalt överraskade av skicket. Ägaren hade smort skinnet typ en gång i månaden och tvättat och vaxat och alltid haft bilen i garage. Den var verkligen löjligt snygg där den stod i regnet. Färgen Oak Metallic är mycket snyggare i verkligheten än någon bild kan göra den rättvisa. När man står nära bilen ser den nästan ut att tona i blått neråt bilen och grå upptill. I starkt solljus är den åt det bruna hållet, lite som den gamla färgen Hazelnut.
    Jag är ju sen en riktig "sucker" för ljus inredning och dessa Vector är de enda som har beige mattor förutom stolar och dörrsidor. Denna är dessutom "Cocoa" vilket gör att översidan på panelen är svagt brunaktig, liksom all annan plast. Med takluckan och det underbara ljuset som det blir i kupén hade jag knappt behövt provköra, jag var heeelt såld, jag tror det syns på bilden med takluckan, haha. 160hk-dieseln med automat går förvånansvärt bra, tillräckligt rapp och dieselljudet är bra dämpat så man känner sig inte som en trucker.

    Jag har ju letat "rätt" bil i säkert ett år och nästan gett upp hoppet om att hitta den, och så dyker denna upp samtidigt som jag lyckades få köpare på alla andra 4-hjulingar i min ägo och den avtalade köparen går försvinner ur bilden. Allt klaffade. Nästan så man är lite orolig att bakslaget skall komma...

    So far, överenskommet pris är €17500 vilket blir ungefär 167-168000 (begärt pris €17900 och då hade han precis lagat stolsvärmen och uppdaterat navin för €550). Tillkommer då denna resa ner. Vi flög CPH-EIN där ägaren hämtade upp oss, och sen tåg till CRL och hem till CPH. Total kostnad med flyg, tåganslutningar, parkering å skit för 2 pers landade på cirkus 2000 kronor, helt överkomligt. Transavia ner, RyanAir hem.
    Att skaffa temporära skyltar i Belgien skulle visst inte kosta så mycket, men jag skulle då vara tvungen att beställa skyltarna och sen åka till Bryssel för att hämta ut dem tidigast dagen efter vilket skulle addera hotellnätter. Att betala bilen kontant var inte att tänka på, kursen om man tar ut kontanter blir så pass dålig att bilen skulle kosta ungefär 6000 kronor mer. Dessutom behöver man minst 24 timmar för att göra en expressöverföring för 150 kronor (i avgift alltså).

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av bollman den 2017-03-21 klockan 00:58.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Härligt. Kul att bilen var fin
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Stort Grattis, vad skall hon heta ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Vilken bil! Ska bli kul att följa!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Fin vagn, hoppas du blir nöjd! Planer med styling etc?
    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Eftersom min "utan-tak-bil" som sonen säger, numera har emigrerat till Danmark så har jag ju 2 stycken nummerplåtar som letar bil
    Sambon var väl inte överförtjust, men det skall väl gå att ordna, hehe.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Stort grattis till den nya bilen Bollman!

    Ser fantastiskt fin ut på bilderna och din beskrivning, och leende, säger det samma. Försökte redan igår med hjälp av Belgienledtråden och lite begagnatbilsökning hitta bilen, men gick bet.

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Har du lust att framföra i tråden senare vad totalkostnaden blev att få bilen körklar i Sverige?
    Jag är inne på att göra samma sak som dig framöver.
    Till dess att Bollman fått klart allt, ungefär så här kan man räkna när det gäller en COC-godkänd bil som köps inom EU: Resa för att kolla på bil x-antal kronor, exporthandlingar (och ev. skyltar) ca 2000kr , importförsäkring ca 3000kr, valutaväxlingspåslag och andra bankavgifter (glöm inte förbereda banken om överföring ska göras), ursprungskontroll 600kr, registreringsbesiktning ca 2000kr, besiktning ca 400kr, kostnad x-antal kronor för att transportera bilen till Sverige. Antingen köra hem bilen själv "direkt" (ordna med exportpapper + banköverföring kan ta ganska många dagar), vid senare tillfälle, eller få den transporterad på lastbil. Att som i det här fallet få den hemkörd till Sverige av den nuvarande ägaren kan man inte räkna med varje gång. Riktigt lyxigt.

    Bra läsning/länkar att börja med:
    https://transportstyrelsen.se/sv/vag...rungskontroll/
    https://www.autoscout24.se/
    http://www.mobile.de/

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Grattis! Kul att du är nöjd med nya bilen!
    I Belgien, i all fall fransktalande delen, finns begreppet "full option" för bilar. Motsvarar väl det svenska "extra allt" på Burger King. Verkar vara en sån du köpt.
    ...
    Men din sista Saab? Det tror jag inte en sekund!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    valutaväxlingspåslag och andra bankavgifter
    Där får man ju ändå tacka EU som tvingat på bankerna SEPA-systemet - billiga och snabba (max 1 arbetsdag) överföringar i Euro inom Europa. Har du vanlig internetbank hos någon av storbankerna är överföringen gratis och du får bankens s.k. referensväxelkurs SEK-EUR utan påslag. Det blir inte billigare än så.

    SEB som jag har har en gräns på 15000EUR per dygn över internetbanken, men större belopp går bra över telefonbanken.

    Jag har själv betalat två semesterboenden i Italien på det sättet, senast förra veckan.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att skaffa temporära skyltar i Belgien skulle visst inte kosta så mycket, men jag skulle då vara tvungen att beställa skyltarna och sen åka till Bryssel för att hämta ut dem tidigast dagen efter vilket skulle addera hotellnätter. Att betala bilen kontant var inte att tänka på, kursen om man tar ut kontanter blir så pass dålig att bilen skulle kosta ungefär 6000 kronor mer. Dessutom behöver man minst 24 timmar för att göra en expressöverföring för 150 kronor (i avgift alltså).
    • Tidigare har man varit tvungen att registrera ägarbyte och hämta skyltarna personligen och identifiera sig på kontoret i Bruxelles. Men det kanske är ändrat... Eller krävs väl inte heller om säljaren levererar bilen i Sverige...
      .
    • EU överföring till bank i EU/EES är gratis och skall ta en dag. Men internt i tyska och belgiska banker kan det ta en vecka att "verifiera" överföringen så att pengarna är disponibla för mottagaren och möjliga att ta ut på det kontor (i samma bank) denne är kund. Det finns dessutom en massa regler som skall förhindra penningtvätt, som krånglar till och fördröjer det. Har några exempel på det. Med resultatet inga pengar = ingen bil. Kommer då Ivan eller Fritz med en packe € i handen innan pengarna är framme får han köpa bilen och man sitter där utan pengar och utan bil. Pengarna kommer tillbaka efter någon vecka. Under tiden man undrar om man är blåst på pengarna hinner den alternativa bilen man tittat på oxo säljas. Har man råkat ut för det kan man hålla sig för skratt.
      .
    • Allt annat än att betala bil med cash i Tyskland och Belgien mm kan ta tid, lång tid. Cash är min rekommendation om man vill ha med sig bilen hem direkt när man åkt ner och sett den på plats.

      För er lite yngre: Jag menar EUs motsvarighet till Swish dvs små buntar med papperslappar som kallas Cash/kontanter.
      .
    • Att ta ut ca €20000 cash i Sverige är rena cirkusen. Om du hittar ett svenskt bankkontor som kan/vill/vågar hantera det. Kontanter är ju inte poppis hos svenska banker numera. När en släkting skulle göra uttag fanns bara ett kontor i Stockholmsområdet som kunde. Fast det krävdes bokad tid utanför öppettid, ensam på kontoret och med bankens extrainkallade beväpnade vakter. Dock fick man inte ha med egna beväpnade vakter inne på kontoret. (finns ju Loomis, Securitas, Bandidos mm)
      Motsvarande över disk i många banker i EU och Norge är lika lätt som ett bankomatuttag.
      .
    • PayPal kan iofs hantera rätt stora belopp snabbt. Inga problem att betala i € eller USD. Fast man bör väl kolla upp beloppsgränserna/villkoren.

    Med lite planering och kunskap är det inga problem alls, men gör man fel val kan det bli onödigt jobbigt. Bara mina spontana tankar som är så OT att jag inte tänker disskutera mera här och förstöra tråden ytterligare. Men lite att tänka på för Glader9991 mfl
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Cash var ju liksom inget alternativ. Dyrt, läskigt och omständligt.
    Banken i Sverige har lovat att säljaren skall se pengarna inom 24 timmar. Jag tänker dessutom välja deras "expressbetalning" för 150 spänn varvid de garanterar att pengarna skall vara på plats inom en bankdag.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Har du vanlig internetbank hos någon av storbankerna är överföringen gratis och du får bankens s.k. referensväxelkurs SEK-EUR utan påslag. Det blir inte billigare än så.
    Så snälla är inga svenska banker. Påslaget är ca 0.4-0.9% på EURSEK referenskursen (avista) vid utlandsbetalning/överföring.

  17. #17
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Riktigt fin bil Bollman!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Eftersom min "utan-tak-bil" som sonen säger, numera har emigrerat till Danmark
    så har jag ju 2 stycken nummerplåtar som letar bil
    Sambon var väl inte överförtjust, men det skall väl gå att ordna, hehe.


    Ja här e hon:


    Fast emigrera gör hon först til helgen


    Får massor av uppmärksamhet innan det bär av utomlands


    Kommer hamna i riktigt gott sällskap bland min gamla Kvartz och Ruby samt Malmöiten

    5 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Så Danmark har också ett Saab Museum ;-)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Så Danmark har också ett Saab Museum ;-)
    Du skulle bara veta vad som gömmer sig där

Liknande ämnen

  1. Sista SAAB 9000?
    Av Gabbe75 i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 09:52
  2. SAAB Parts Sista Chansen 3:dec
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 14:35
  3. Min sista Saab?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 22:19
  4. Sista minuten SAAB julklappstips!
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •