Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 161 till 179 av 179

Ämne: Bollmans sista SAAB?

  1. #161
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Då är det väl dig det är fel på?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #162
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, man får väl anta det

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #163
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kan det bli mer ironiskt?
    Samma stolar som i min bil finns ju i Opel Insignia från samma år. Dessa stolar blev rekommenderade av AGR, en tysk sammanslutning av läkare som fram tills dess bara rekommenderat en stol före denna:
    http://media.gm.com/media/intl/en/op...ntilation.html
    Nu har väl iof alltid tyskarna haft lite annorlunda definition på sköna och bra stolar än vi svenskar?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #164
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Testa helt utan svank stöd. Det är min medicin för min kex rygg i og9-5.
    Jag kör precis lika med svankstödet, bort med det - ett tag hade jag en vikt handduk på sitsen för att komma upp lite längst bak på sätet. Nu har jag hittat en position med sätet lite längre bak som funkar i 50 mil sträckkörning utan egentliga problem. Inget svankstöd naturligtvis, då det för mig är vinkeln på höfterna som inte får bli för tvär.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #165
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag skall ge bilen en andra chans. Jag har "nollat" stolen och försöker förutsättningslöst hitta en bekväm position. Ett första, kortare test gav vid handen att det kändes bättre med i princip inget svankstöd, väldigt uppvinklad framkant och något mer tillbakalutad ställning.
    Dock brukar uppvinklad framkant innebära risk för att benen somnar så det är väldigt känsligt hur mycket. Sen är jag inte så värst glad i att halvligga och köra, det är för töntar med bakvänd keps och problem med placeringen på vägen (eftersom de hela tiden måste luta in mot mitten av bilen för att kunna bedöma placeringen).

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #166
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Hehe, är man lång som jag så tvingas man ofta halvligga och köra för att få plats helt enkelt
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #167
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag är 1,86 och jag har massor med takutrymme även om jag sätter ryggstödet rakt upp, trots att jag har taklucka. Om man skulle behöva halvligga för att man är för lång i en ng9-5 så får man nog vara 2,10 iaf.

  8. #168
    Jag vill se detta halvliggande, när kommer du på BK träffen med din NG? ;-)

  9. #169
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag hade tänkt ikväll, men jag hade visst lovat bort mig till annat :-/

  10. #170
    Vad synd.. Kanske nästa vecka då?

  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Jo, man sitter onekligen som en kung i dessa stolarna -
    jag sitter t o m bättre i dessa än min egen soffa

    Så bara "på det" Bollman, inte kasta in handduken vid första motgång -
    utan se till att nya bilen får lite Bollman standard över sig, vet jag

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #172
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Plankan Visa inlägg
    Jo, man sitter onekligen som en kung i dessa stolarna -
    jag sitter t o m bättre i dessa än min egen soffa

    Så bara "på det" Bollman, inte kasta in handduken vid första motgång -
    utan se till att nya bilen får lite Bollman standard över sig, vet jag

    +1
    Låt nu denna sista Saaben gå till historien som något du kan berätta om med en glädjetår rinnande nedför kinden både om 10, 20 och 30 år. Hur du köpte ett av de sista bortglömda exemplaren nere i Holland, tog hem henne och fortsatte arbetet där Saab dessvärre (nu kommer de riktiga tårarna) blev avbrutna av (vem man nu väljer att skylla på. Maud Olofsson/Victor Müller/Kungen...).

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  13. #173
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Attans till bil

    Tack så mycket för provkörning samt demo av lite av all lullul den har

  14. #174
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av Plankan Visa inlägg
    Attans till bil

    Tack så mycket för provkörning samt demo av lite av all lullul den har
    Har du någon recension på stolarna eller är det Bollmans kropp som är fel konstruerad ?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #175
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Det har säkert en hel del att göra med kroppsform också. Jag har kört drygt 15000 mil nu i Aerostolarna och jag tycker det fungerar bra även om jag delar åsikten om svankstödet. Det blir bäst om man lämnar det helt oanvänt. Är 1,94 / 100kg....
    Fredrik J

  16. #176
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har du någon recension på stolarna eller är det Bollmans kropp som är fel konstruerad ?
    Ja alltså

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det har säkert en hel del att göra med kroppsform också. Jag har kört drygt 15000 mil nu i Aerostolarna och jag tycker det fungerar bra även om jag delar åsikten om svankstödet. Det blir bäst om man lämnar det helt oanvänt. Är 1,94 / 100kg....
    Låt mig först säga, att inget av detta jag skriver här -
    skall på något sätt uppfattas negativt av Bollman's bil

    Jag gjorde nog också ett misstag den dagen, genom att gå från Missy (A60 Anniversary) och så direkt in i Bollman's bil....
    Det skulle man nog inte gjord, för det är alltså duktig skillnad på dom stolarna

    Bollman och jag är nära nog lika långa, men ändå - det första jag fick justera -
    det var "avståndet" fram till ratten, så nog har han lite längre ben än vad jag har


    "svankstödet" var det........

    Jo nog är det något om det i alla fall, för jag kände det först som om att jag inte "nådde upp" och sedan "trillade jag ner" av det igen
    Lite svårt förklara, men det "satt" iallafall inte där det borde

    Sedan vet jag inte om man kan ta detta här med i -
    men bilen är jo stenhård i chassi

    Den lilla biten ut ur Lund, på små vägar/kullersten, det var nära nog som att sitta i en "tvättmaskin" -
    och visst känns stolarna då lite hårda och ur balans ....
    Meeeen, när hon fick sträcka på sig - ut på motorvägen -
    ja då inser man fort att tösen är inget annat än en 110% renodlad Autobahn slukare

    Det är i vilket fall som helst, en makalös bil -
    kanske har den lite andra "ingredienser" än vad som räknats med -
    men den är ändå absolut inget att ta fel på, det är en 110% superb skön Saab

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Plankan den 2017-08-23 klockan 20:02.

  17. #177
    Jag kan inte hålla med om stötigheten alls på NG9-5 med 245/40/19. Troligtvis beror det på HiPerStrut, H-länk där bak plus Drivesense med aktiva stötdämpare. Min OG9-5 med 225/45/17 är stötigare med sitt Aero-original-chassie. Kanske de skulle satt lite mjukare fjädrar på bilar utan detta så upplevelsen blir lite bättre i denna sköna bil.

  18. #178
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har kört med DriveSense och HiPerStrut också och de är i princip lika stötiga, kanske lite bättre, men inte avgörande. Det slår hårt i kanter och det är hoppigt inne i bilen.
    Vi skall se hur det blir med 17" vinterdäck, jag gissar att det blir lite skönare då. Sen kanske man skulle byta med någon som har den mjuka fjädringen istället.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #179
    Skumt.. Jag får väl testa din då ;-)

Liknande ämnen

  1. Sista SAAB 9000?
    Av Gabbe75 i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 09:52
  2. SAAB Parts Sista Chansen 3:dec
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 14:35
  3. Min sista Saab?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 22:19
  4. Sista minuten SAAB julklappstips!
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •