Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 56789 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 179

Ämne: Bollmans sista SAAB?

  1. #121
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Kanske för att gatorna i centrala Ystad är byggda långt innan förbränningsmotorn ens var på idéstadiet

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #122
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 694
    Hur tycker du att den avancerade parkeringshjälpen hjälper dig?

  3. #123
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Då kanske du snart bjuder på en runda i nya pärlan ??

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #124
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den avancerade parkeringshjälpen fungerar tillfredsställande, jag har testat den en gång. Dock är den lite långsam så man bör inte ha bråttom in i en ficka.

    Du är välkommen på testtur närhelst du önskar Är jakten på cabbe i full gång, eller?

  5. #125
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Hur fungerar SAAB's version av P-hjälp?

    Mercedes visar ett "P" och en pil åt något håll när ultraljudsdetektorerna fram/bak
    kommer fram till att det finns en lucka. Sedan skall man aktivera funktionen
    på något sätt (jag har inte RTFM så jag har aldrig provat). Själv saknar jag kameran
    som satt i min tidigare Honda. Förb. bra när man skall backa in till ett släp och kroka på...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  6. #126
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Du är välkommen på testtur närhelst du önskar
    Jag återkommer -
    har dock ett kanonflyt på lá Senotita för tiden -
    så tänker "passa på" medans det vara .

    Men du är välkommen förbi om du vill

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Är jakten på cabbe i full gång, eller?
    Har gett upp den biten.
    Fel "säsong" och endast en massa "import" samt LTT bilar som jag inte är intr av

  7. #127
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 694
    Vad händer här då? Status-update tack! ;-)

  8. #128
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Just nu är bilen i Sölvesborg för storservice och "massage".

  9. #129
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 694
    Underbart!

  10. #130
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 694
    Du gjorde ett bra val med TiD4. Hade ett litet snack med Markus Lafrentz nere på Autohaus i Kiel och TiD4 med Hirsch går riktigt fint, bättre än TTiD. TTiDn är tydligen väldigt jobbig att köra (manuell låda ju) för utväxlingen är så att man nästan får motorstopp på 2an.. Typ. Det var hans beskrivning. Min NG9-5 är också "hemma" nu och ska Urpsrungskontrolleras :-D

    Har du fått tillbaks din? Du kör väl upp på söndagen eller?


  11. #131
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja, en liten uppdatering kanske är på sin plats. "Massagen" får vänta för det fanns inte tid, den blev bara stående en vecka utan att de hann göra nått :-/

    Nå, nu har jag väl gjort kanske 300 mil i bilen och måste tyvärr säga att jag nog inte suttit så illa i någon bil innan. De här Aerostolarna är bedrövliga! Jag har ont överallt inom 5 mil. När vi åker längre med den nu får frugan köra så jag kan sitta bak, där får jag iaf inte ont i hela kroppen, bara nacken eftersom takhöjden är så dålig.
    Inför midsommar var farsan och jag till Tyskland och shoppade lite dricka och vi fick stanna var tionde mil och pausa för vi fick båda så jäkla ont överallt.
    Jag undviker helt enkelt att köra med bilen för det är så förbaskat obekvämt, inte kul alls.
    Dessutom är ju sportchassi och 19" en ruskigt stötig kombination vilket inte alls gör bilen skönare att åka i på små vägar på landet.

    Så, som det ser ut nu så köper bror bilen av mig och så är det helt enkelt dags att byta märke eller "nedgradera" till en gammal 9-5, men det lockar inte faktiskt.

    Han skall bara köra en lite längre sträcka i den han också och se vad han tycker om stolarna, hittills har alla som åkt i bilen dissat stolarna...

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #132
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    2 701
    Oerhört synd! :O Rekommenderar att du kollar på Jaguar XF , det kan nog vara ett vettigt alternativ för dig

  13. #133
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 694
    Alternativet är kanske en Vector utan sportstolar?

  14. #134
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Vad trist, saab excellerade ju i stolergonomi sen 99'an i princip.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #135
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Japp, jag hade liksom inte det ens på radarn att stolarna skulle kunna vara obekväma, men alla som åker är lite förvånade över hur illa man sitter i stolarna.

  16. #136
    Stolarna är ju snygga iaf.
    Nä men tråkigt på så fin bil o jobbet du lagt ner på importera osv...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  17. #137
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Man åker skönt i en 900 og cab eller 9-3 og cab, skönt när solen skiner ett par dar varje sommar😊


    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, en liten uppdatering kanske är på sin plats. "Massagen" får vänta för det fanns inte tid, den blev bara stående en vecka utan att de hann göra nått :-/

    Nå, nu har jag väl gjort kanske 300 mil i bilen och måste tyvärr säga att jag nog inte suttit så illa i någon bil innan. De här Aerostolarna är bedrövliga! Jag har ont överallt inom 5 mil. När vi åker längre med den nu får frugan köra så jag kan sitta bak, där får jag iaf inte ont i hela kroppen, bara nacken eftersom takhöjden är så dålig.
    Inför midsommar var farsan och jag till Tyskland och shoppade lite dricka och vi fick stanna var tionde mil och pausa för vi fick båda så jäkla ont överallt.
    Jag undviker helt enkelt att köra med bilen för det är så förbaskat obekvämt, inte kul alls.
    Dessutom är ju sportchassi och 19" en ruskigt stötig kombination vilket inte alls gör bilen skönare att åka i på små vägar på landet.

    Så, som det ser ut nu så köper bror bilen av mig och så är det helt enkelt dags att byta märke eller "nedgradera" till en gammal 9-5, men det lockar inte faktiskt.

    Han skall bara köra en lite längre sträcka i den han också och se vad han tycker om stolarna, hittills har alla som åkt i bilen dissat stolarna...

  18. #138
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Ett ögonblick!

    Kolla först så att inte dynorna är nersuttna av tidigare ägare.
    Det kan vara så "enkelt" att Du bara behöver byta själva
    plastblaffan under lädret.

    Eller se vad som skiljer mellan de nuvarande
    och andra varianter.

    Är väl synd att göra sig av med en i övrigt bra bil
    som det investerats litet pengar i.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  19. #139
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 694
    Stolarna med fläktar är nog lite stummare än stolarna utan fläktar. Jag vill minnas att det var så även på OG9-5, kan det stämma?

  20. #140
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag har ju de ventilerade stolarna, det gör att både sittdyna och ryggstöd är som 2 plankor, inte alls lika mycket stoppning som stolar utan ventilation. Passagerarstolen är i princip oanvänd, han hade bara haft passagerare i den ett fåtal gånger, så den är i det närmaste oanvänd innan jag köpte bilen.
    Dock finns det i min uppfattning, en fundamental miss i designen, nämligen att mellan sittdyna och ryggstöd så blir det en väldigt stor "svacka" vilket gör att man inte kan få det stöd som nedre delen av ryggen behöver utan man sjunker liksom in i det hålet som bildas. Stolen greppar inte alls kroppen som t.ex. aerostolarna i og9-5.

Liknande ämnen

  1. Sista SAAB 9000?
    Av Gabbe75 i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 09:52
  2. SAAB Parts Sista Chansen 3:dec
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 14:35
  3. Min sista Saab?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 22:19
  4. Sista minuten SAAB julklappstips!
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •