Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 179

Ämne: Bollmans sista SAAB?

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    YES!

    YGC632 heter den nu Dags att boka regbes!
    Om du inte hade haft Bollman-skyltarna, vad hade du döpt den till då? Inte uppenbart att få till något med de bokstäverna?

  2. #82
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Yggdrasil!

    Sambon tyckte: Yngve Carlsson, kommunalpamp.

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    För den som kanske skulle använda den här tråden för att själva importera så har jag 2 tips här:
    1. Se till att det som du skickar med som "kvitto" på köpet tydligt visar bilens identitet och köpeskillingen. Jag fick brev idag om komplettering för att kontraktet vi skrev inte innehöll bilens identitet. Kul, när man redan väntat 2 veckor
    Låter ganska logiskt. Vad är poängen med ett kvitto om bilens identitet inte framgår?
    Fredrik J

  4. #84
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Nå, vi skrev ju inte ett kvitto utan ett "kontrakt" och det stod ju att jag köpte bilen och vad jag betalade och vad det var för bil, men ingen av oss tänkte på att föra in en unik identifikator som sade exakt vilken bil jag köpte.

  5. #85
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Då var det ju ett bra exempel på när ursprungskontrollen både fungerar och fyller ett syfte.
    Fredrik J

  6. #86
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Absolut. Det enda "gnället" jag kan tycka är att de kunde ha mailat eller ringt mig. Istället skickade de brev. Det kostade dem pengar, och dessutom tog det ju 2 dagar innan jag fick brevet. Hade handläggaren epostat mig när hon upptäckte felet hade jag ju ordnat det på några minuter och hon hade inte behövt bordlägga ärendet och vänta på min komplettering i 5 dagar.

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Det är väl något med myndighetsutövning och epost. Tycker det är lika märkligt att skatteverket inte ger ett ljud från sig efter det att man skickat in sin deklaration till dess att återbäringen plötsligt finns på kontot. Är den uttagen för granskning? Ett enkelt litet mail skulle ju funkat.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  8. #88
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Det finns inget som hindrar myndighetsutövning via epost, tro mig, jag jobbar statligt
    Sen kan man väl hävda att det är jobbigare med arkiveringen, men i detta fall så är det ju bara att lägga in epostet i det ärendehanteringssystem som de uppenbarligen har så är det klart. Blir ju inte enklare om det är i pappersform, skulle snarare säga att det blir mer jobbigt i pappersform. Dock, det finns en "risk" att deras arkivering trots allt är pappersbaserad, det är få om några som har digital arkivering, så då måste det i vilket fall skrivas ut.

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Det som hindrar skulle ju kunna vara att det just är en statlig myndighet. Man uppfyller ett uppdrag och kanske inte fokuserar på kunden. Om inte uppdraget säger det förståss...

    Det skumma med skatteverket är ju att dom frågar efter både mail och telefon vid deklaration men inte använder det till något.
    Fredrik J

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Hur kan du ha ett regnummer innan du gjort regbesiktningen?
    Du borde få ett regnummer med slutsiffra 5.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  11. #91
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det skumma med skatteverket är ju att dom frågar efter både mail och telefon vid deklaration men inte använder det till något.
    Sluta betala skall så skall du se att de använder alla kanaler och spår du lämnat efter dig...

    För bollman är det väntans tider och det har gått några dagar över tiden..
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #92
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Citat Ursprungligen postat av 164161413 Visa inlägg
    Hur kan du ha ett regnummer innan du gjort regbesiktningen?
    Du borde få ett regnummer med slutsiffra 5.
    Elementärt: jag begärde tillfällig registrering. Så, imorgon så kommer de där sexiga röda skyltarna med vit text "interimsskyltar" och det regnr man tilldelas då skall man behålla även efter regbes, om inget särskilt händer.

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Ahh, och då kan du använda bilen innan regbesiktningen.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  14. #94
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Exaktamundo! Så, imorgon afton är det dags att ta den för första gången på vägen, lagligt

    3 användare gillar detta inlägg



  15. #95
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Faktum är att den tillfälliga registreringen gäller till 8/8 eller 2 veckor efter att regbes är gjord. Fram tills dess behöver jag faktiskt inte betala skatt på den, märkligt nog.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Nu borde den vara regbesiktad och klar..
    Det där med skatten har väl med att göra att det inte finns några uppgifter på co2 innan den är regbesiktad.
    Senast redigerat av 164161413 den 2017-05-15 klockan 11:42. Anledning: Stavning
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  17. #97
    Tar det lång tid att få till en reg-besiktning?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Faktum är att den tillfälliga registreringen gäller till 8/8 eller 2 veckor efter att regbes är gjord. Fram tills dess behöver jag faktiskt inte betala skatt på den, märkligt nog.

  18. #98
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    På onsdag har jag tid i Malmö.
    Men nu får man ju köra, vilket jag såklart gjort

  19. #99
    Glidare! Hur känns det nu då?

  20. #100
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Den är verkligen en grym glidare, och ganska snål att köra med, ligger på 0,63 efter 50 mil ungefär.

    Nu skall den ju bara på "spa" hos Philip och få storservice, nytt huvudinstrument i färg och Hirsch steg 1

Liknande ämnen

  1. Sista SAAB 9000?
    Av Gabbe75 i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 09:52
  2. SAAB Parts Sista Chansen 3:dec
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 14:35
  3. Min sista Saab?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 22:19
  4. Sista minuten SAAB julklappstips!
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •