Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fartrelaterat missljud och vattenläckage 9-5 -02

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Fartrelaterat missljud och vattenläckage 9-5 -02

    Okej, jag börjar med att proklamera att jag inte vet vilken kategori det här hamnar under, men så är det ju lite beroende på svaren. Bilen i fråga är (som vanligt) min 9-5 aero från 02 som jag börjar gilla mer och mer, TROTS allt oflyt jag haft hela vintern. Hjälp mig gärna att fortsätta vilja behålla den, kanske tom som entusiastbil.

    Man måste inte har "rätt" svar, mest är detta tänkt som respons på mina idéer från folk som är mer saabkunniga än mig.

    Den första frågan rör ett "missljud".

    Jag vet att det är svårt att bedöma dessa på nätet, utan ljudupptagning osv. Men jag ska försöka beskriva det så gott det går. Det här ljudet är hastighetsberoende, inte varvtals-, eller växellägesebereonde. Det uppkommer strax över 50-60 km/h, tilltar i ljudvolym med ökad hastighet, men iom att övriga ljud kommer ifatt i styrka vid högre hastigheter hörs det inte lika tydligt vid tex 90 och högre. Frekvensen tycks variera med hastigheten, dvs något högre ton vid högre hastighet. Detta får mig att misstänka något som har med mekaniken efter växellådan att göra, alternativt ett märkligt vind-/vägljud. Karaktären är snarast ett "brummande" eller ett "orrande", inte ett högfrekvent ljud utan mer som en "andra motor" i bilen. Jag har för mig att lagerljud oftast är av "vinande" karaktär och tror därför inte på hjullagret, men jag har å andra sidan inte haft så många hjullagerhaverier i mina dagar så jag vet inte hur det "brukar låta". Jag tycker ljudet kommer framifrån, vänster fram, men är långt ifrån säker. Jag har inte lyckats göra felsökningen tydligare genom att veva ner rutan och lyssna, hör mest vindljud och knattret från dubbdäcken (idag bytta till sommardäck).

    Så vad lyder den samlade erfarenheten? Ni behöver inte ha "rätt", som sagt. Ställ gärna följdfrågor, eller be mig felsöka något specifikt ytterligare. Jag kan ju byta saker på måfå, men det hela handlar om hur troligt ett nära förestående haveri är också.

    Den andra frågan rör ett kylarläckage och här har jag inte undersökt så mycket, så stå ut med mig.

    Jag har under vintern tampats med diverse problem med att få till hygglig värme i kupén (se annan tråd)http://forum.saabturboclub.com/showt...v%C3%A4rme+9-5 och precis innan jag åkte iväg i februari började vagnen även att läcka kylvätska. Eftersom värmeproblemen hade föranlett mig att se över värmekranen som en sista utväg, kopplade jag nu i helgen bort den helt. Ersatte "normalflödet" med en rak slangskarv och den undre anslutningen pluggades temporärt. Detta för att se om mina värmeproblem låg i en felande värmekran. Som en bonuseffekt tänkte jag (kanske naivt nog) att mina begynnande läckageproblem troligtvis låg i den komponenten då den är ökänd för att läcka (inte för att ge dålig värme). Men jag kan idag konstatera att läckaget inte berodde på kranen, för den läcker fortfarande, men idag lyckades jag iaf se ungefär var den läcker. Det droppar vid vattenpumpen, jag vet att vätskor gärna letar sig ner genom olika punkter på motorn och nu hade jag inte tid/lust/ork att felsöka vidare exakt var droppet kommer från.

    Men den info jag gärna klämmer mer erfarna Saabmekar på är om någon del i "den här delen" av kylsystemet är mer känd för att börja läcka än andra? Och följdfrågan blir, finns det något knep för att se mer exakt var det läcker.

    Jag ska såklart undersöka detta vidare, gärna i dagsljus och återkomma med mer info. Systemet tenderar till att inte läcka hela tiden, det verkar främst uppstå när motorn körts varm och körts någon kortare sträcka strax därefter. Jag ska kolla i detta område i motorrummet framöver och se om det "fuktar" på något ställe efter en körning. Jag är så illa tvungen att dagpendla med bilen åtminstone till helgen.

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Kee den 2017-03-22 klockan 09:34.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    ang ljudet, enklast att ta reda på om det är ett hjullager är att svänga lite till höger och vänster när du kör, låter det mer på ett håll och nästan försvinner så är det ett hjullager som låter, och ang vatten läckan....99% säker på att det är vattenpumpen som börjat läcka.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Välkommen i gänget Kee!
    Ja va ska vi börja.. Klart det ska undersökas lite närmare innan "dumma" beslut
    Antar efter det du skriver att du köpte bilen i höstas eller?
    Hur långt har den gått?
    Hur mycket kylarvatten tappar den? Behöver du fylla på ofta. Om man ser över slangar med klämmor, & inte ser några blå-liknande områden på kylaren så är vattenpumpen som du själv är inne på är en stark kandidat här! Är man väldigt osäker kan ibland även spårvätska hjälpa.

    Gällande missljud; Ingen motorlampa? Olja kontrollerad? (alla vätskor)?
    Om bilen i sig går fint kan det mycket väl va nånting chassirelaterat. Allt från snedslitna däck pga dåliga bussningar, till hjulinställning. Jag har varit med om allt
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tack för responsen. Det hjälper mer än man kanske tror att ha några fler tankar och åsikter att "bolla med" när man funderar över vad som orsakar fel på bilen.

    Jag ska försöka lokalisera ljudet till endera höger eller vänster om jag svänger lite. Problemet är att det främst uppstår i högre hastigheter och då vill jag inte svänga för mycket på grund av just hastigheten. Men jag ska testa att svänga lite på motorvägen vid väl valda tillfällen. Missljudet är kvar nu sen jag bytte till sommardäck igår, så det är nog inte relaterat till däcken. Dessutom fanns det inte där när jag köpte vagnen, eller så var det på en mycket lägre ljudnivå att det inte uppfattades.

    Den har inte läckt hela tiden, utan problemet uppkom först efter att jag bytt kylvätska och spolat rent systemet/värmepaketet på grund av värmefelsökningsbiten. Sedan läckaget upptäckts har jag en vag förhoppning om att det kanske kan vara kopplat till den dåliga värmen. Pumpen var nämligen en tidigare misstänkt, men sedan avfärdad på grund av att den brukar hålla hög kvalité. I morse fyllde jag på en liter vatten, men det är inte regelbundet, så det är inte en liter om dagen.

    Efter att jag parkerat vid jobbet i morse kollade jag in i motorrummet lite snabbt och kunde då inte se var det läcker. Läckaget tycks inte vara konstant, men jag såg att nivån sjunkit sen jag fyllde på innan avfärden mot jobbet. När jag parkerar hemma ska jag kolla igen, i värsta fall får jag väl lyfta bilen litegrann med domkraften för att komma åt och se. För en nackdel med en låg bil är att man inte ser in under den.

    Jag har ägt vagnen sen början av december och den går finfint i låda och motor. Oljan är kontrollerad och ingen motorlampa lyser. Det är en "långmilare" med 33K på mätaren.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Fast jag tror du missat något?!
    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ja jag kan erkänna att jag missade det. Jag är mänsklig, hoppas det duger som förklaring.

    Jag hittade nu ingen funktion för att ändra rubriken och jag vet inte om du som ambassadör kan göra det heller?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag kan och du kan också, gå till första inlägget och välj "Redigera inlägg", välj sedan "Gå till avancerad" och då kan du redigera rubriken och när problemet i tråden är löst gör man samma sak fast väljer prefix [LÖST] för att underlätta för andra att särskilja trådar som fått lösning på frågeställningen från de som ännu är olösta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Okej ändrat, hoppas det är tydligt nog nu.

    Försöker fortsätta med ämnet: Igår på vägen hem kunde jag inte notera någon skillnad på missljudet genom att svänga åt endera håll. Jag börjar snarast fundera på om ljudet kan komma från lådan ändå? En del av lådan (slutväxel/piong) som inte påverkas av vilken växel som ligger i, men som påverkas av fordonets hastighet? Här är mina kunskaper om växellådors innandöme något begränsade. Lådan har även ett mer vinande missljud vid "kall motor" på ettan och tvåan i låga hastigheter, detta har jag sökt info om och funnit att det är ett relativt vanligt och "ofarligt" fenomen. Och jag börjar fundera på om det allmänna slitaget hos lådan är det som orsakar även detta mer lågfrekventa höghastighetsljud? Gissar att den spontana reaktionen, att byta/fylla på olja i lådan knappast kommer hjälpa, men kanske en vettig första åtgärd ändå? Litegrann som att man kollar säkringarna i en strömlös krets först, så kanske man inte byter ut hela växellådan för ett "litet missljud"? Tankar kring detta?

    Vattenläckaget gäckar mig också. Jag valde att INTE fylla på vätska vid avfärd igår, jag kunde ju trots allt se nivån i botten på expansionskärlet och med medvetenheten om problemet hölls ett vakande öga på tempmätaren hela tiden. När jag parkerar blir jag väldigt förvånad över att se expansionskärlet fyllt till bredden och när jag släpper lite på locket så pyser det och vätska börjar sippra ut. Kompression i kylsystemet? Läckaget har trots allt inte varit "konstant" utan kommit och gått. Börjar mer och mer se att detta problem förmodligen är kopplat till den dåliga värmen i vagnen.

    Börjar kännas som att dessa är större problem än jag först trott, jag hoppas att mina enkla diagnoser är fel. Å andra sidan har många bilar redan gått under innan de ens når 33K, så om man ser det som att just denna vagnen lever på lånad tid kanske det inte är så konstigt med dessa fel ändå? Återkommer med vidare rapporter under veckan då jag är tvungen att bruka vagnen till och från jobbet. Som det är nu lutar det åt att "vikarien", dvs 9-3an får rycka in som bruksis igen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Expertisen här brukar säga/skriva att man känner ett dåligt hjullager innan man hör det. Lyft upp ett hjul i taget och håll i t.ex fjäder eller dämpare medan hjulet vrids runt för hand. Prova en sökning på forumet för fler tips.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Låter mycket intressant. Tack "mioh"! Bra kunskap att ha till hands, faktum är att jag härom dagen just satt och tänkte "det borde finnas fler sätt att felsöka hjullager på".

    Dock tror jag mindre och mindre på ett lagerhaveri och mer på att det kommer från lådan. Tycker det varierar i intensitet mellan körningarna och därför uppkommer vid olika hastigheter. Kan inte provocera fram mer ljud, eller få ljudet att avta genom svängar, det är konstant relaterat till hastigheten. Ska försöka kartlägga om det kan finnas en korrelation till temperatur i drivlinan också. Någon som nappar på idén om att kolla/fylla på oljan i lådan? Fick ju frågan från Karlqvist i början på tråden, men tolkade då frågan att den gällde motoroljan.

    Finns det någon växellådsolja som är att rekommendera till just slitna lådor som gått långt? På motorsidan kan man ju gå upp i viskositet på en gammal och sliten motor, men jag är inte lika haj på växellådsoljor, vet bara att man ska se till att de inte angriper gulmetaller.

    Kylarvätskeläckaget är nog det som känns mest akut. Jag ska kartlägga det tydligare, men det verkar som det är nu "säkrast" att köra med för lite kylvätska i systemet, för motorn håller rätt temp och det verkar inte läcka så länge jag aktar mig för att fylla på till "korrekt nivå".

    Tänker att övertryck i kylsystem hos bilar är helt normalt, men att jag antingen har ett onormalt högt övertryck på grund av något annat fel, eller så är någon packning/tätning i motorn precis på gränsen, så det håller om jag inte fyller på och kör med ett lägre övertryck än det systemet är byggt för. Osannolikt eller rent av möjligt?

    Återkommer...
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Låter lite märkligt. Jag skulle nog inte rekommendera att köra med för lite vatten, även om bilen i sig verkar hålla temp. Men du kan ju möjligen hålla det på mininivå. Systemet i sig är ju trycksatt, så att det kan komma vatten när man tar av locket är väl inte omöjligt tänker jag (plus att det va så på en Rover jag hade), och det är ju ändå så att vatten har försvunnit någonstans, och då vill man ju veta vart. Inbyggt i kylarlocket finns för övrigt en tryckvakt som ibland fallerat för vissa.

    Transmissionsljud har jag läst att ganska många kan uppleva utan att det är någon fara. Jag själv hör en del vinande från lådan vid kallstart & låga hastigheter. Att byta olja i lådan är klart där du ska börja då. Speciellt om du har en manuell då det inte finns nån direkt intervall för oljebyte.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tack för responsen.

    Jag jobbar utifrån att det faktiskt kan vara fel på expansionskärlets lock (föreslås ofta som felande länk vid denna typ av frågor). Så jag har sedan torsdags kväll kört med lite "glapp" på locket. I samma veva fyllde jag på till "normal" nivå och det har faktiskt funkat sen dess. Men eftersom läckaget kommer och går, så är jag långt ifrån säker att det är orsaken/lösningen. Jag tänkte "kastbyta" med 9-3ans lock som uppenbarligen funkar som det ska. Jag får lov att återkomma med mer utvärdering.

    När det gäller missljudet så kan jag kan inte känna något onormalt när jag snurrar/vickar på något av framhjulen (kände även bak, men även där verkar allt normalt). Men sedan tipset om att svänga åt endera håll på en tom väg, tycker jag att det kanske kan vara så att ljudet tilltar vid högersväng och det "känns" som ljudet kommer något mer från vänster sida, så det kanske kan vara det vänstra hjullagret ändå? Allt detta är mycket svåravgjort, så därför uttalar jag mig som jag gör.

    Jag får lov att återkomma helt enkelt, eventuellt kommer denna bilen inte att rulla de närmsta veckorna (på grund av andra orsaker) så uppdatering kan komma att dröja. Tack för brainstorming ändå.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Så som du gjort brukar man kunna göra för att ta sig hem om topplockspackningen gått sönder, viktiga då är att hålla koll på tempen och fylla på vatten...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Angående vattenläckan, har du kollat värmeventilen som sitter på torpedväggen? Min 9-5 -99 läckte där på kortkörningar, på långkörningar höll den tätt.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Arne: Värmekranen är temporärt bortrationaliserad på grund av värmeproblem (för lite värme) i kupén, samt att jag misstänkte först att läckaget låg just i denna del. Men så visar det ju sig icke vara.

    RZ: Jag har även funderat i termer av trasig topplockspackning. Funderat på en normalbegåvad hobbymek som jag grejar att byta en sån?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  16. #16
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Nu har jag ägnat ett antal dagar åt att försöka få min "auro" att komma på hjul igen. Jag vet ännu inte om mina problem är helt lösta, då jag vill utvärdera läckageprobolemet över tid först, men än så länge har jag följande att rapportera:

    Missljudet var allra troligast hjullagret ändå, skönt med "enkla" fel. Försökte uppmärksamma en skillnad mellan höger- och vänstersväng (som tidigare skrivits) och noterade att högersväng gav en något ökad ljudvolym, men det var riktigt svårt att höra i de hastigheterna (+70km/h). Men efter byte av vänster hjullager kan jag nu konstatera att ljudet är borta. Passade även på att byta spindelled i denna operation, egentligen skulle jag velat byta styrled också, men styrningen är faktiskt rätt ok även om jag kände lite glapp i själva leden när den var lös.

    Efter att jag provkört för analysen av missljudet, noterar jag att vagnen fortfarande "dricker" kylarvätska, är fortfarande osäker på om det är vid parkering, eller drift, då jag inte tänkte på detta innan provkörningen. Men "som vanligt" var AC-kompressorn blöt och det såg ut att komma någonstans från vattenpumpen ovanför. Efter två dagars mek sitter där nu en ny pump, med nya packningar på plats och jag hoppas det håller tätt nu, annars vet jag inte var det kan läcka. expansionskärlets lock är inte åtdraget utan sitter löst på sina gängor, vill utesluta detta bland felkällorna. Tänker att OM det funkar nu, så kan jag dra åt det, får jag problem efter det borde det ju vara locket eller hur?

    I pumpbytet byttes även remmen, mot en kortare som skippar det mittre löphjulet. I samma veva som dessa mek företogs byttes även olja och filter.

    Tack för input, sätter ämnet som löst när jag vågar tro på det själv!

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  17. #17
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Hepp, efter att ha parkerat utanför affären efter ca 2 mils körning öppnar jag huven och det står som en fontän ur expansionskärlet! Drar åt locket för att stoppa flödet och det verkar inte ha läckt ur mer än en liter. Efter den kortare turen hem, så läcker inget ur kärlet (åtdraget lock) eller kring pumpen (vad jag kan se).

    Återstår då alltså att luska ut om det beror på att locket borde varit åtdraget, att alla bilar beter sig på detta viset med ett löst lock, eller om jag rent av har kompressionsläckage in i kylsystemet? Jag tror dessvärre på det senare, för om behållaren är halvfull vid start, borde väl inte nivån öka så mycket att det rinner över? Topplockspackning trasig, eller är det att dra förhastade slutsatser?

    Vagnen har även börjat dra mer åt vänster, det KAN bero på den nya spindelleden på vänster sida, att jag även borde byta den högra? Tänker att det också KAN vara inbillning då jag nyligen bytt till breda (235) begagnade sommardäck och inte kört så mycket med bilen sen dess. Spårkänsliga är de iaf. Byta en spindelled är ju "gjort på en kafferast" men jag vill ju inte byta delar i onödan och ska man ändå ägna sig åt det kanske man även borde ge sig på styrlederna? Har faktiskt tänkt på det som togs upp i en annan tråd, att pröva att snabbt skifta mellan hö och vä sida, trots att jag inte tror på det, bara för få lite mer erfarenhet. Däcken är ju inte helt jämt slitna, köptes begagnat i detta skick.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vattenläckage OG9-3
    Av Jens.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 23:11
  2. [LÖST] Vattenläckage under bilen OG9-3
    Av _sandra i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •