Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Ang krocksäkerheten

  1. #1

    Ang krocksäkerheten

    hej allihopa.

    jag kanske är lite mer intresserad än genomsnittet ang säkerheten på en bil( alla borde vara det).

    men våra saabar börjar ju bli gamla vare sig man vill det eller inte, och tekniken går ju som bekant framåt.
    i mitt jobb( räddningstjänsten) kan man nog se att folk klarar sig bättre i olyckor pga att bilar blir allt bättre på säkerhet.

    saab låg ju väldigt långt fram vad det gällde säkerheten, men hur står sig de idag mot konkurensen ?
    hur säker är NG93 mot en nyare tex golf säg?
    OG95 gjordes det några förändringar under årens lopp,eller allt från 1997? och hur bra är den idag?

    vräk på med tankar och gärna fakta om det går om detta intressanta ämne!

    mvh dittrich
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det gjordes ju några säkerhetshöjande åtgärder på og9-5 under dess livstid. Tvåstegsairbags kom 2002(?) men framförallt antisladd som blev tillval 2002 och standrard 2005.

    Men istället för att spekulera i hur de sista saabmodellerna står sig mot modernare bilar kan man ju kika på statistik från verkliga olyckor:
    https://www.folksam.se/tester-och-go...-bilen#id26516

    Där får og9-5 och ng9-3 betyg 4 på en femgradig skala - Säkrare än medelbilen, men inte top notch.

    VQ golf 08-12 har också betyg 4. Den senaste golfen har inget betyg ännu, förmodligen för att den inte varit inblandad i tillräckligt många krockar för att få tillförlitlig statistik.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-03-20 klockan 20:22.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    En del är ju även hur robust den är i design. Jag tänker på några gamla tv program av mina hjältar (Top Gear) där de släppte bilarna från höjd med taket före. Där fick gamla Saab rätt bra betyg.
    Jag känner mig hyffsat trygg i min gamla -01a, men det är ju inget jämfört med dagens kokonger som är mer likt filmen "I, Robot" där man plötsligt befinner sig i nån form av skumplast
    Däremot så ska ni se denna om ni inte gjort, det är faktiskt obligatoriskt.
    EDIT. Hittade bara massa småklipp på tuben. Den är på säsong 18 om nån har iaf
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-03-20 klockan 21:10.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Men istället för att spekulera i hur de sista saabmodellerna står sig mot modernare bilar kan man ju kika på statistik från verkliga olyckor:
    https://www.folksam.se/tester-och-go...-bilen#id26516

    Där får og9-5 och ng9-3 betyg 4 på en femgradig skala - Säkrare än medelbilen, men inte top notch.

    VQ golf 08-12 har också betyg 4. Den senaste golfen har inget betyg ännu, förmodligen för att den inte varit inblandad i tillräckligt många krockar för att få tillförlitlig statistik.
    Precis det är första kolumnen som visar resultatet i verkliga olyckor. EuroNCAP säger en del men inte allt.
    Kolla t.ex Saab 900 94-98 och Chrysler Voyager 96-00 som båda bara har 2 EuroNCAP* vilket är ganska dåligt, men har näst högsta betyg 4 hos Folksam (20% säkrare än medelbilen)
    Kolla oxo Audi A6 05-06 som har högsta betyg hos EuroNCAP 5, men bara medelmåttiga 3 hos Folksam.

    Att Saab 9000 1985 har samma resultat hos Folksam som 20 år nyare Audi A6 05-06 imponerar! Tänk på att det handlar om 33år gamla Saab 9000!

    Det är inte enkelt.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2017-03-20 klockan 21:32.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Man ska väl ha i åtanke att folksams tester har gjorts på nya bilar ,VTI krocktestade en begagnad 9000 i början på 90 -talet med. ett inte alltför bra resultat .,, det kan vara bra att tänka på när man köper en äldre bil oavsett fabrikat ,kolla noga vid ett ev, köp hur rostig en bil verkligen är ! Bilar finns det gott om , så välj en i bra skick plåtmässigt(säkerhetsmässigt )är mitt råd

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    9000 blev mkt bättre med CS modellen stor och säker

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Klas96 Visa inlägg
    Man ska väl ha i åtanke att folksams tester har gjorts på nya bilar
    Folksams analyserar verkliga olyckor. Dvs huvudsakligen äldre bilar. Nya bilar har kommer inte med direkt eftersom det krävs ett visst antal olyckor för att få statistiskt säkra data.

    Citat Ursprungligen postat av Klas96 Visa inlägg
    ,VTI krocktestade en begagnad 9000 i början på 90 -talet med. ett inte alltför bra resultat .,,
    Intressant, vet du vad de testade då? Har du källan? Jag hittar det inte hos VTI.
    Folksams resultat från den tiden säger precis tvärtom. Saab 9000 var den säkraste bilen alla kategorier och fick utmärkelser för det flera år i rad. Detta bekräftas av resultaten i flera länder.

    Citat Ursprungligen postat av Klas96 Visa inlägg
    det kan vara bra att tänka på när man köper en äldre bil oavsett fabrikat ,kolla noga vid ett ev, köp hur rostig en bil verkligen är ! Bilar finns det gott om , så välj en i bra skick plåtmässigt(säkerhetsmässigt )är mitt råd
    Det har du rätt i!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    9000 blev mkt bättre med CS modellen stor och säker
    Man bör komma ihåg att 9000 var bästa bilen redan 1986, dvs innan CS.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2017-03-29 klockan 23:15.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Folksams statistik är väl individuellt jämförbar, men man ska komma ihåg att euro NCAP's stjärnor INTE är det, dom är bara relativa till bilar i samma segment.

    En stor bil med 3 stjärnor kan alltså vara säkrare än en liten bil med fem stjärnor. ..Varför man gjort så ? tja, påtryckningar från biltillverkarna ? vad vet jag, fullkomligt idiotiskt iaf.

    Jag känner mej utan tvekan säkrare i min 9-5 '05 än i en helt ny småbil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Folksams statistik är väl individuellt jämförbar, men man ska komma ihåg att euro NCAP's stjärnor INTE är det, dom är bara relativa till bilar i samma segment.

    En stor bil med 3 stjärnor kan alltså vara säkrare än en liten bil med fem stjärnor. ..Varför man gjort så ? tja, påtryckningar från biltillverkarna ? vad vet jag, fullkomligt idiotiskt iaf.

    Jag känner mej utan tvekan säkrare i min 9-5 '05 än i en helt ny småbil.
    EuroNCAPs resultat är som det är på grund av att fysikens lagar dikterar det. Man testar bilarna genom att krocka dem mot en deformerbar barriär vilket innebär att bilarna krockar mot sin egen vikt. Krockar man mot en annan bil så kommer krafterna bli högre eller lägre beroende på om den mötande bilen är tyngre eller lättare.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Fast det man som konsument vill veta är ju "hur säker är jag i bilen när det händer en olycka", det är ju DET stjärnorna borde baseras på, eller snarare en uppskattning av det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Tycker man ska räkna in lite fler saker i säkerhet, inte bara själva krock ögonblicket. Väghållning, bromsar mm, alltså sånt som kan rädda en från situationen. En gammal bil med bra plåt, bromsar dämpare osv känns för mig säkrare än en nyare som har dåliga däck och bromsar och sisådär dämpare. Sen förare med övertro på 4 hjulsdrift i modd . Valpar i fordon dom knappt kan hantera och pensionärer som borde slutat köra för 10 år sedan....
    Lite spekulationer.....

    - - - Uppdaterad - - -

    För att inte glömma alkisar och pundarna som tror dom ligger på topp när livet leker och rosa elefanter korsar vägarna.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Tycker man ska räkna in lite fler saker i säkerhet, inte bara själva krock ögonblicket. Väghållning, bromsar mm, alltså sånt som kan rädda en från situationen. En gammal bil med bra plåt, bromsar dämpare osv känns för mig säkrare än en nyare som har dåliga däck och bromsar och sisådär dämpare. Sen förare med övertro på 4 hjulsdrift i modd . Valpar i fordon dom knappt kan hantera och pensionärer som borde slutat köra för 10 år sedan....
    Lite spekulationer.....

    - - - Uppdaterad - - -

    För att inte glömma alkisar och pundarna som tror dom ligger på topp när livet leker och rosa elefanter korsar vägarna.
    Så sant så.
    Undrar hur många olyckor som uteblivit när folk kört en "gammal" bra bil jämfört med ny "sämre", och tex tvärnitat för vilt etc, och inte har hamnat i diket ens.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Klas96 Visa inlägg
    ,VTI krocktestade en begagnad 9000 i början på 90 -talet med. ett inte alltför bra resultat .,,
    Intressant, vet du vad de testade då? Har du källan? Jag hittar det inte hos VTI.
    Folksams resultat från den tiden säger precis tvärtom. Saab 9000 var den säkraste bilen alla kategorier och fick utmärkelser för det flera år i rad. Detta bekräftas av resultaten i flera länder.
    ...
    Man bör komma ihåg att 9000 var bästa bilen redan 1986, dvs innan CS.
    9000 har krocktestats många gånger. och det utmärkande i många av dessa var att den klarade sig relativt dåligt i barriärtester, ADAC mer eller mindre dömde ut 9000 (och hyllade Mercedes 190E - en av de sämre enligt Folksam) redan på 80-talet.

    I verkliga olyckor så klarar sig däremot 9000 bra oavsett årsmodell, de senare modellerna är visserligen säkrare men skillnaden är rätt marginell. En 9000 -85 var fortfarande en av de absolut säkraste bilarna -98 (men jag skulle inte vilja klippa en älg med en -85:a, älgskyddet och fångstwiren för A-stolparna kom -90).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Är supernöjd 9000-ägare men då det är en vardags och bruksbil så är det ändå krocksäkerheten man tänker på ibland. Klart det hänt saker sedan 1997 med krocksäkerheten. Kör ganska lugnt så där försvinner några riskmoment men viltolyckor eller att någon kör på en i princip omöjligt att gardera sig emot
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Folksams lista baseras ju på olyckor där bilar försäkrade i folksam ingår. Dels är det ju inte helt enkelt att kompensera för att två olyckor sällan är helt identiska. Det skiljer ju även i passagerarnas fysik men visst kan man sortera bort bilar som är farliga och lyfta fram bilar som inte är det. Men att man skulle kunna rangordna bilar med noggrannhet ställer jag mig tveksam till.
    Dessutom favoriseras bilmärken som använder folksam som leverantör av vagnskadeförsäkring genom att man får ett större antal nya bilar med i undersökningen (under förutsättning att bilarna befinner sig på den övre delen av skalan då). Toyota är ett exempel.
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Att det finns fler av en viss bilmodell i statistiken borde ju snarare bara betyda att den statistiken blir säkrare, den borde ju inte inverka något hur den bedöms relativt till andra märken och modeller.

    Sen tror jag folksam baserar statistiken på olyckor där en folksmabil är inblandad, alltså även den andra bilen ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Är supernöjd 9000-ägare men då det är en vardags och bruksbil så är det ändå krocksäkerheten man tänker på ibland. Klart det hänt saker sedan 1997 med krocksäkerheten. Kör ganska lugnt så där försvinner några riskmoment men viltolyckor eller att någon kör på en i princip omöjligt att gardera sig emot
    Att stoppa någon som kör in i sidan är nog den punkt där det hänt mest sedan 9000 i form av krockgardiner, stolpupphängningar och materialval. Men när det gäller viltolyckor så har 9000 (-90 och framåt) troligen ett älgkrockskydd som överglänser de flesta (alla?) icke-Saab/Volvo.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Sen tror jag folksam baserar statistiken på olyckor där en folksmabil är inblandad, alltså även den andra bilen ?
    Folksam ändrade vilken statistik man baserade sig på för några år sedan, istället för att bara använda sin egna system har man börjat använda polisrapporter. Jag antar att det bli billigare så.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Folksam ändrade vilken statistik man baserade sig på för några år sedan, istället för att bara använda sin egna system har man börjat använda polisrapporter. Jag antar att det bli billigare så.
    Ok. Då är det ju lite märkligt att så många bilar helt saknar bedömning hos Folksam. Ska man anta att dessa aldrig varit inblandade i en olycka och egentligen är den säkraste? Opel Insignia t.ex. BMW 1-serie.
    Fredrik J

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Ok. Då är det ju lite märkligt att så många bilar helt saknar bedömning hos Folksam. Ska man anta att dessa aldrig varit inblandade i en olycka och egentligen är den säkraste? Opel Insignia t.ex. BMW 1-serie.
    Det är oftast nya modeller och/eller udda modeller som det inte finns tillräckligt med statistik (olyckor) ifrån för att publicera resultat, då får man hålla tillgodo med t.ex. EuroNCAP-resultat.

    Men i takt med att aktiva säkerhetssystem utvecklas (ESP, autobroms, trötthetsvarnare, ...) torde ju andelen bilar som överhuvudtaget är inblandade i olyckor sjunka. En intressant siffra vore ju antalet olyckor per körd km i en viss bilmodell, men då spelar ju körstilen in också - vilket borde få pensionärsmodeller att framstå som säkrare än ungdomsbilar. Därför har Folksam enbart baserat sina siffror på bil-mot-bil-krockar, inte singelolyckor.

Liknande ämnen

  1. Krocksäkerheten har utvecklats en del på 50 år
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •