Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Ang krocksäkerheten

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Sedan är de det detta med älgolyckor också. Bor man eller kör i områden med mycket högvuxna djur kanske en Saab 9-5 är bättre än tex en ny Golf.
    I alla fall för ett par år sedan vad Volvo, Saab och Audi de enda som konstruerade bilarna för att klara älgkrockar på ett bra sätt.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tycker att många nya bilar inger en typ av falsk säkerhet där man som förare tror att man är odödlig och därför höjer hastigheten.
    Föraren är som i cockpit i sin egen låtsasvärld med diverse mumbojumbo elektronik

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag tycker att många nya bilar inger en typ av falsk säkerhet där man som förare tror att man är odödlig och därför höjer hastigheten.
    Föraren är som i cockpit i sin egen låtsasvärld med diverse mumbojumbo elektronik
    Vilken "Mumbojumbo" elektronik syftar du på som får folk att öka hastigheten?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Vilken "Mumbojumbo" elektronik syftar du på som får folk att öka hastigheten?
    Jag menar att man tappar fokus på bilkörningen eftersom bilen ger en falsk trygghet och i och med detta börjar många sms:a samt bråka med diverse elektroniska saker.
    Men pillandet på elektroniken ökar inte hastigheten det tycker jag att den falska säkerheten gör.
    Det går i och för sig diskutera om inte sladdparering m.m också gör att folk förlitar sig för mycket på bilen och i och med det minskar säkerhetsmarginalerna trots att systemen är gjorda för att höja säkerheten.

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag efterlyser äkta "lane assist" som får bilen att efter föregående signal med körritningsvisaren automatiskt byta till högerfilen när den är tom på motorvägen!

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag menar att man tappar fokus på bilkörningen eftersom bilen ger en falsk trygghet och i och med detta börjar många sms:a samt bråka med diverse elektroniska saker.
    Men pillandet på elektroniken ökar inte hastigheten det tycker jag att den falska säkerheten gör.
    Det går i och för sig diskutera om inte sladdparering m.m också gör att folk förlitar sig för mycket på bilen och i och med det minskar säkerhetsmarginalerna trots att systemen är gjorda för att höja säkerheten.
    Men vad försöker du säga , att folk SMSar mer i en nyare bil med ESP och nått annat hjälpmedel?

    Vilka system får folk att öka hastigheten?

    Jag håller med om att SMSande och annat pill på telefonen är ett stort problem , men det har nog inget med vilken bil eller vilka system som finns i bilen att göra.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Sen tror jag folksam baserar statistiken på olyckor där en folksmabil är inblandad, alltså även den andra bilen ?
    De har alltid använt officiella polisrapporter för alla olyckor de kunnat få tag på. Försäkringsbolag lever på att göra bästa möjliga riskbedömning. De tjänar på att deras kunder undviker skador. Oavsett alla andra parametrar. Därför läser man naturligtvis rapporterna från alla olyckor. Så om någon har kunskapen är det försäkringsbolagen.

    Att bara Folksam publicerar den har nog med vem som äger Folksam att göra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är oftast nya modeller och/eller udda modeller som det inte finns tillräckligt med statistik (olyckor) ifrån för att publicera resultat, då får man hålla tillgodo med t.ex. EuroNCAP-resultat.
    Just det!
    EuroNCAP är väl ett sätt för bilbranshen att marknadsföra nya modeller, där det inte finns verklig statistik som kan verifiera leverantörens påståenden.

    Att något fungerade vid test (EuroNCAP) är en klen tröst för den som blir skadad i verkligheten (Folksam).
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    De har alltid använt officiella polisrapporter för alla olyckor de kunnat få tag på. Försäkringsbolag lever på att göra bästa möjliga riskbedömning. De tjänar på att deras kunder undviker skador. Oavsett alla andra parametrar. Därför läser man naturligtvis rapporterna från alla olyckor. Så om någon har kunskapen är det försäkringsbolagen.

    Att bara Folksam publicerar den har nog med vem som äger Folksam att göra.
    Nej, tidigare baserade Folksam sin egen undersökning på egna utredningar, det var därför de måste ha bilarna försäkrade för att kunna koppla personskadorna till olyckan i verkligheten. Detta baserades alltså på väsentligt mer information än vad som framgår i en polisrapport.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Krocksäkerheten har utvecklats en del på 50 år
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •