Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Ang krocksäkerheten

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    134
    Medlem#
    -
    Ang autobroms så tror jag du ändrar uppfattning den dagen du själv är med om en inbromsning.
    Tänk dig en korsning där någon kör mot rött, du har inte en chans, hinner inte ens reagera innan det smäller.
    Men så inser du att du faktiskt inte träffa bilen, det var bara en extremt hård och oväntad inbromsning som stannade dig centimetrar från den andra bilen.
    Detta var jag med om för 5år sedan, och det var en bil med första generationens auto-broms.

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Vad jag försöker säga är inte att det inte finns situationer där autobroms kan fungera (men inte varit med om någon sådan situation, kanske en blandning av tur och skicklighet - lita inte blint på att alla stannar vid rödljus och har en viss beredskap för rödljuskörningar inklusive hastighetsanpassning).

    Vad jag däremot varit med om är påkörning bakifrån flera ggr (där den allvarligaste var en situation där en undanmanöver precis misslyckades pga. samtidig bromsning - det var också ett filbyte på en mellanliggande bil inblandat) och jag har i åtminstone räddat två fall där bromsning istället för undanmanöver skulle resulterat i krasch (både dessa i halka). När jag tog körkort så hette det också att man skulle undvika att bromsa sig in i en krasch.

    Det har dock hänt att jag någon enstaka gång krockat med framförvarande i låg hastighet, men i alla fall utom ett (där det behövde bytas en kromdetalj) så har det bara blivit obetydliga skrapmärken. Så, som jag ser det kvarstår frågan - det är inte självklart att det i normalfallet blir en nettoförbättring med autobroms, risken är att den räddar ofarliga situationer men förvärrar de allvarliga. Samt att spökbromsningar skapar helt nya risker. Och att visa att det fungerar i testfall ger inte svaret.

    I fallet Tesla är deras säkerhetssystem som inte är lika enkelspårigt som de flesta andra, så jag kan se att det kan bli bra, men i de flesta fall med dagens implementationer är jag högst tveksam.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    134
    Medlem#
    -
    Du har nog en lite förlegad förståelse för hur moderna ESP system fungerar.
    Du kan aldrig "förlora undanmanöverförmåga" genom att bromsa, systemet håller alltid samtliga hjul rullande under en inbromsning. Stampar du full broms och full sväng så kommer du få max ut av varje individuellt däck under varje millisekund. Det gamla rådet att "spara inbromsningen till efter manövern" är att helt kasta bort den extra energiöverföringsförmågan ESP ger.
    Naturligtvis hade det varit bättre om bilen också kunde sköta styrningen i en nödsituation. Men då hade ju bilen egentligen lika gärna kunnat köra helt själv, där är vi inte riktigt än. Men nästan.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-06-08 klockan 16:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #44
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 992
    Medlem#
    12120
    Hmm, det där har intget med ESP att göra, snarare EBD, och det är inget nytt, jag äger en bil från 1996 som har EBD.

    Sen är ju bromsar integrerade med ESP numera, men just att fördela bromskraften till max på alla hjul utan låsning är EBD.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Du kan aldrig "förlora undanmanöverförmåga" genom att bromsa, systemet håller alltid samtliga hjul rullande under en inbromsning. Stampar du full broms och full sväng så kommer du få max ut av varje individuellt däck under varje millisekund. Det gamla rådet att "spara inbromsningen till efter manövern" är att helt kasta bort den extra energiöverföringsförmågan ESP ger.
    Man skulle önska att så var fallet, men det stämmer inte. Undanmanövreringen begränsas om man bromsar samtidigt, men naturligtvis ingår bromsning som en viktig del vid undanmanöver - men man kan behöva släppa bromsen korta ögonblick för att få tillräcklig styrrespons. Att spara inbromsningen till efter manöver har jag inte hört, regeln förr vara bromsa ELLER styr, och ofta men inte alltid bör man bromsa man en del först innan man styr undan. ESP ger förbättrad styrrespons, men det går inte att komma undan fysikaliska begränsningar att friktion som du använder för bromsning minskar friktion som är tillgängligt för undanmanöver. Har dock inte experimenterat med stora styrutslag med ESP i kombination med maximal bromsning, så jag vet inte hur ESP prioriterar kombinationen - och jag har nog ingen tillräckligt testyta för att kunna göra det på ett säkert sätt i meningsfylld hastighet.

    Men speciellt med en framhjulsdriven bil i snö och is är möjligheten att undanmanövrera bilen betydligt bättre utan bromsning för en driven förare - om nu undanmanöver är rätt val i den uppkomna situationen.

    Sedan är det en annan sak att de flesta förare nog inte behärskar det till fullo, och den långsamma gasresponsen på de flesta bilar med elektronisk gas gör det svårt att använda framhjulsdriften för undanmanövrering. Här är lite exempel på hur man kan manövrera en framhjulsdriven bil: https://www.youtube.com/watch?v=c5hf...list=LL&t=565s, och att snabbt dra bilen i sidled i kontrollerad sladd för att undvika överraskande hinder (plötsliga oannonserade filbyten framför nosen på bilen) har räddat mig (med V4:an) mer än en gång i vintertrafik.

    (Skulle dock vilja ha ett system där bilen kan hoppa undan i sidled när bilen bakom inte bromsat ordentligt... Har blivit påkört bakifrån när jag varit stillastående 3:ggr...)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #46
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Så fort vi får lite halka här nere i Skåne så brukar jag pressa mina bilar rätt hårt på just den här punkten.
    Bilar uppför sig olika när väl ESP griper in och det är inte dumt att veta hur det känns.
    Det som är väldigt uppenbart är att ESP i all ära inte kan rädda en när skiten träffar fläkten. Om det är så halt, och du kör så fort att ESP griper in vid en manöver så har du oftast inte något grepp att tala om ändå och bilen kasar över framhjulen.
    Visst, ESP gör att farten sjunker oväntat fort även på riktigt halt underlag eftersom bromskraften fördelas såsom den kan utnyttjas bäst, men inget elektroniskt system i världen kan övervinna fysikens lagar.

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Här är ett älg-test av Mercedes EQS där man kört lite över gränsen och där ESC (ESP) griper in så hårt att undanmanövern försämras - om man tittar på övre bromsljuset kan man se att i just denna sekvens trycker föraren inte på bromsen: https://youtu.be/ZYAuHY87tmg?t=345 - det visar med all tydlighet att den automatiska bromsningen i detta fall käkar upp friktion så att undanmanövern misslyckas (a.k.a. bromsar bort sig).

    Poängen är dock inte att visa att ESP är dålig, utan att det finns situationer där man behöver släppa bromsen för att kunna styra maximalt - och när det är ishalka så blir tiderna mycket längre så en människa hinner reagera - man måste dock ha en bil som sammarbetar och ha tränat (eller vara naturbegåvning) för att klara av sådana situationer bra.

    (Rätt intressant video i sin helhet, man ser tydligt att responsen blir radikalt annorlunda när man passerar vad ESC klarar att hantera. I just det här specifika fallet så tror jag att en skicklig förare som övat skulle kunna hållt bilen i filen efter undanmanövern i just detta speiialfall, men naturligtvis skulle en normal förare utan träning säkert misslyckats värre än ESP i detta fall.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 454
    Medlem#
    11937
    För alla säkerhetssystem kan man peka ut tillfällen då systemet gör mer skada än nytta - även bilbälten, som kan förhindra/försena en utrymning av bilen vid t.ex. brand.

    Allt handlar om hur ofta de räddar liv mot hur ofta de ställer till det. Jag vågar gissa att antalet tillfällen ESPn provoceras så hårt att den överreagerar är försvinnande få jämfört med antalet tillfällen en normaluppmärksam förare överraskas och, efter genomsnittlig reaktionstid, försöker sig på en genomsnittlig undanmanöver - och det då är ESPn som räddar situationen.

    Antalet youtubefilmer på människor som gör bort sig i trafiken överskrider vida antalet youtubefilmen på säkerhetssystem som gör bort sig, även om de sistnämnda inte är noll.

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •