Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kommer inte in i skuffen på min kombi. KORKAT SAAB!! Eller??

  1. #1
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Kommer inte in i skuffen på min kombi. KORKAT SAAB!! Eller??

    Mycket konstigt har man sett i konstruktionsväg, men kan det verkligen vara så här otrooligt korkat gjort på Saab's kombisar???

    På min kombi har emellanåt bakluckan vägrat att låsa upp sig när man försökt från fjärren. Då har den heller inte funkat från knappen på dörren.
    Efter en stund har den dock "tjurat klart" och låtit sig låsas upp....

    Idag slutade den helt att fungera, ganska opraktiskt med en kombi där skuffluckan inte går att låsa upp, visst då??? Några matkassar och lite halvvarmt ute..

    Eftersom det satt en liten "plastlucka" bredvis höger bakljus förväntade jag mig att hitta ett manuellt lås där. Typ...
    Men nähädå, det har Saab sparat in på. Jag bläddrade i instr-boken, helt övertygad om att det finns en nödöppningsvajer nånstans. Hittade inget om det.
    Åker ner till Saab i stan, verkarn säger:
    - Öppna med nyckeln då?
    - Hur då frågar jag?
    - Det sitter ett litet plastlock över låscylindern där bak sa han.
    - Näe, sa jag
    - Jo kom skall jag visa, svarar han
    Vi går ut, och han pillar bort plastlocket, och säger:
    - Vafaan, har de tagit bort cylindern??? Det kommer jag inte ihåg...

    Hur som, de tar in bilen på verkstan direkt, kopplar på sin Tech2 och konstaterar att fjärr och knapp ger signal, men att låset inte låser upp.
    Vi får beställa ett nytt lås åt dig sa de. Vi har bytt några såna genom åren...
    -Men hur öppnar jag luckan undertiden då, frågade jag. (som fortfarande hade några matkassar i skuffen, ungarnas glass flöt nog vid detta laget...)
    - Visst finns det väl en vajer eller liknande att dra i???, frågade jag
    - Näe, ingenting sa meken. Det är tyvärr så helt korkat gjort.
    Man får krypa in via baksätet under tiden.

    Ja, vad säger man...

    MEN HALLÅ SAAB!! Vad tänker era dörr/låsgubbar med???
    Skall det verkligen vara på detta viset, eller finns det en vajer eller liknande så man kan få ut grejerna i skuffen??

    Detta känns skapligt trist speciellt första dan på semestern. Men vafaan om man hade haft hela skuffen fulllastad med grejer, och kört med hatthyllan i, det hade blivit onödigt jobbigt då ju.

    Jaja, nytt lås beställt. Låt oss hoppas nu att det dyker upp snabbt, och att i nya 9-5'an sitter monterat en manuell nöd-öppnare av bakluckan oxo.
    Eller att de skickar med en kofot

    Suck.... vart är världen på väg???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  2. #2
    Har du inte sett saabs senaste utrustningpaket med navigator, skinn samt kofot?

    Nej men det låter riktigt idiotiskt, känns snålt som fan.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  3. #3
    Hjälpte grannen med hans fina Volvo XC70 i förra veckan. Han fick inte upp bagageluckan... O vart finns den nödöppnar-wiren??? Troligen på Volvos ekonomiavdelning, inlåst i ett kassaskåp. Det är tyvärr så helt korkat gjort, även hos Volvo.

    Eg inget konstigt med tanke på hur bilar byggs nu; Allt skall lämnas in för verkstadsreparation...

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Lite OT, men ändå: Finns nöd-vajern till tankluckan kvar på nyare 9-5:or?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Lite OT, men ändå: Finns nöd-vajern till tankluckan kvar på nyare 9-5:or?
    På -03:orna finns den i.v.f. Fr.o.m. -05 så finns inte elektrisk öppning av tanklocket utan det är en "peta in fingret" flärp på tanklocket.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Kommer inte in i skuffen på min kombi. KORKAT SAAB!! Ell

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Eftersom det satt en liten "plastlucka" bredvis höger bakljus förväntade jag mig att hitta ett manuellt lås där. Typ...
    Men nähädå, det har Saab sparat in på.
    Jag har inte kollat bakom denna plastlucka på min -03a men i instruktionsboken finns det att där ska vara en cylinder. Men på den -04 jag körde med i tjänsten för några veckor sedan fanns ingen cylinder när jag kikade in bakom luckan. Med tanke på att denna inbesparing inte nämnts tidigare i någon av våra diskussioner om skillnader emellan årsmodellerna så kan man ju dra slutsatsen att cylindern inte är så frekvent använd.

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Lite OT, men ändå: Finns nöd-vajern till tankluckan kvar på nyare 9-5:or?
    På -03:orna finns den i.v.f. Fr.o.m. -05 så finns inte elektrisk öppning av tanklocket utan det är en "peta in fingret" flärp på tanklocket.
    M04'an har vajern till tanklocket...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Kommer inte in i skuffen på min kombi. KORKAT SAAB!! Ell

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Med tanke på att denna inbesparing inte nämnts tidigare i någon av våra diskussioner om skillnader emellan årsmodellerna så kan man ju dra slutsatsen att cylindern inte är så frekvent använd.
    Noterade för övrigt igår att en skillnad mellan M/03 och M/04 är att den förstnämnda har plast på insidan av bakluckeöppningen, vilket senare bilar tycks sakna. Såg lite "fattigt" ut på 04:an...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    USA specade bilar har ett nödöppningshandtag i bakluckan.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Kommer inte in i skuffen på min kombi. KORKAT SAAB!! Ell

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Noterade för övrigt igår att en skillnad mellan M/03 och M/04 är att den förstnämnda har plast på insidan av bakluckeöppningen, vilket senare bilar tycks sakna. Såg lite "fattigt" ut på 04:an...

    Mvh

    KK
    Det har vi vetat länge. Har du sovit?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Vår låsmotor pajjade också för ett par veckor sedan. Har dock för mig att far sa att den slutade fungera i upplåst läge.

    Själv var jag i england och klippte sönder kabelstammen på en XC70 som gått 1000 mil. Volvo hade klantat sig. Ahh... nya bilar....

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Vår låsmotor pajjade också för ett par veckor sedan. Har dock för mig att far sa att den slutade fungera i upplåst läge.
    Låter mer praktiskt så, än för mig...

    Nu skall jag stuva in familjen o åka på en kort semestertripp, vi får lasta in/ut via baksätet.
    Lås/låmotorn är tydligen restnoterad.... Så nu tar det väl hela semestern innan MotorNilsson får hem en och kan fixa med bytet
    (Absolut ingen skugga över MotorNilsson iallfall, de kan ju inte trolla...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Om det nu är någon tröst är det inte bättre på varken og900 eller 9000

    Vi har 3 gammelsaabar hemma, (og900 -85, 9000 CC -91 och 9000CD -90) och på alla dessa är det c-lås på bakluckan alt öppningsknapp (CD).
    Eftersom man aldrig använder nyckelhålet på bakluckan fungerar inte längre låset utan man är hänvisad till att c-låset fungerar. Det spelar ju ingen roll att det finns handtag på luckan när man inte får upp låset

    På CD´n blir det riktigt besvärligt om c-låset slutar funka, då har man bara skidluckan att krypa genom....
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Nu skall jag stuva in familjen o åka på en kort semestertripp, vi får lasta in/ut via baksätet.
    Precis som på SAAB 92 tiden då

    Ber om ursäkt om jag strör salt i såren

    /Mathias
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -04 Man

Liknande ämnen

  1. Ingen belysning i skuffen. Lampora är hela! 9-5 kombi
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 19:58
  2. Hur kommer nya Saab 9-5 kombi se ut?
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 20:32
  3. Läcker in i skuffen 9-5 kombi!
    Av Jonas_latt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 20:26
  4. Inga lampor i Skuffen funkar 9-5 kombi -99
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 01:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •