Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Slappt bälte på förarplatsen NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Slappt bälte på förarplatsen NG9-3

    9-3 SC 1,8t BioPower -08.

    Bältet på förarplatsen har blivit lite väl slappt och behöver en hel del hjälp för att rullas tillbaka när man tar av sig det. När man har det på sig så funkar det fint, så det är den sista halvmetern-ish som är lite krånglig att få in. Finns det något sätt att spänna det på eller är det endast ett utbyte av det som gäller?
    Senast redigerat av JiBe den 2017-03-29 klockan 21:25.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Börja med att göra rent det, dra ut helt och torka med fuktad trasa och se om det hjälper.
    Annars kan man spraya med silikonspray på den innersta delen av bältet, det brukar göra susen på detta problem.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Börja med att rengöra och se om det hjälper. http://forum.saabturboclub.com/showt...arplats-slappt

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Så enkelt som att göra rent bältet var ju bättre än vad jag hoppats på. Trodde att jag skulle vara tvungen att pilla isär det och smörja/spänna en fjäder eller liknande.
    Tackar så mycket för hjälpen och skall testa detta senare under dagen

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Om du rengör bältet med fuktad trasa t.ex, så låt vara utdraget lite tills det är torrt. Det är annars lätt att det blir mögel på det. Vad gäller silikonspray så brukar det hjälpa direkt. Ett tag iallafall. Risken är att det bara bygger på med mera skit i längden. Det bästa är att torka rent, låta det torka och sedan spraya lite silikonspray. Då har man gjort en någorlunda hållbar insats.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Kan intyga att rengöring kan funka skitbra. Bältet hålls utrullat med en påsklämma. Försök lägga hela bältet i en balja med vatten och medel och låt det verka ordentligt. Skrubba med nagelborste. När det är torrt kan du spreja silikonsprej på en torr trasa ich dra in bältet med. Det är tråkigt att få silikonsprej över hela inredningen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Det är ingen fara att få silikon på kläder och annat efter att ha sprejat/gnidit in bältet? Eller "torkar" det in så småningom?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nej det är ingen fara, torkar in kvickt samt att det mest är änden som är längst in på rullen som behöver mest glid.
    Och börja med "lagom" och upprepa om det behövs mer, bältet skall inte dränkas och kör på båda sidorna.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Måste det just vara sikikonspray? Hittade teflonsmörjmedel på sprayburk, skulle det också kunna funka? Blir iofs som en oljefilm kvar och det kanske blir lite väl kladdigt?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tvätta noga och låt torka först. Kanske behöver du inte ens smörja.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Gjorde ett tappert försök med tvätt igår. Drog ut bältet max, klämde det i dörren och pallade upp en hink på utsidan med hett vatten och diskmedel. Lät de ligga och dra i cirkus en timma innan jag kramade ur det i vattnet så som man tvättade smutsig byk förr i tiden. Blåste av så mycket vatten som möjligt med tryckluft, slängde in bältet efteråt i bilen utdraget, startade kupévärmaren så allt blev snustorrt. Men tyvärr så hjälpte det inte ett smack, så antingen var jag inte tillräckligt noga med tvätten eller så krävs det en lite smörjning av något slag ändå...

    Så det är väl bara att göra om och göra rätt

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag skulle säga att du gjort saker i rätt ordning, att smörja ovanpå smutsen är ju mindre bra, så nu är nästa steg att prova silikonspray eller vad du nu vill använda.
    Och det är ju helt klart värt ett försök innan nytt dyrt bälte inhandlas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Har du även gjort rent vid övre överföringen/infästningen av bältet i B-stolpen? Ibland kan det bygga upp skit i spåret däruppe så bältet går trögt
    /Johan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Har du även gjort rent vid övre överföringen/infästningen av bältet i B-stolpen? Ibland kan det bygga upp skit i spåret däruppe så bältet går trögt
    /Johan
    Jag blåste in med tryckluft i springan där bältet kommer ut, mer än den rengöringen har jag inte gjort. Finns det bättre sätt att göra det på kanske?

    Annars så är det väl läge med lite smörj, som HeRmAN säger

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nu har jag inte gjort detta på någon NG9-3 men på de bilar jag gjort det har jag lossat paneler så kan kommit åt att göra rent bältet ända ner till rullen (som brukar bli full av damm) så bältet kan rulla upp ordentligt på rullen. Problemen jag sett har berott på att bältet blir så slappt upprullat att bältesrullen blir för stor och inte ryms och därmed inte rullar in helt. Friktion i springan bromsar och ger långsammare inrullning.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Jag får försöka lista ut hur man får loss panelen så jag kommer åt rullen och se om det hjälper. Då kan jag ju också passa på att dutta på lite silikonspray på väl valda ställen Det känns ju helt klart som om bältet inte riktigt får plats på bältesrullen och därav blir svårindraget.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Jag fick tips från verkstaden att rengöra med t-röd när jag nämnde att bältet var slappt. Bälterna är nu rengjorda med t-röd och funkar hur bra som helst. Kanske kan vara värt att prova

    2 användare gillar detta inlägg


    NG 9-3 SC 1,8t 06:a Snikutröstad "Linear" Maptun steg 1

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Citat Ursprungligen postat av ashtray Visa inlägg
    Jag fick tips från verkstaden att rengöra med t-röd när jag nämnde att bältet var slappt. Bälterna är nu rengjorda med t-röd och funkar hur bra som helst. Kanske kan vara värt att prova
    Det skall jag testa. Tog du t-röd på en trasa eller dränkte du mer eller mindre in dem?
    Köper jag samtidigt en barkis kan det ju bli en riktigt lyckosam fredag

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Jag körde med trasa men fuktade bältet rätt rejält
    NG 9-3 SC 1,8t 06:a Snikutröstad "Linear" Maptun steg 1

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Skall testa det under morgondagen. Skall nog även se till att rengöra bakom panelen ner mot rullen. Det kan ju aldrig skada

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Varnar för bälte ej på OG9-5
    Av Jonas k i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-09-23, 23:23
  2. Bälte förarplats slappt NG9-3
    Av djac93 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 16:39
  3. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •