Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Slappt bälte på förarplatsen NG9-3

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Hade ingen större framgång med t-röd heller som jag testade idag utan inser att det är nog en nerplockning av panelerna som behövs göras för att rensa lite skit innanför. Såg att det låg något gammalt klegg i springan där bältet går in som troligtvis kommer av just bältet. Försökte rycka och dra lite försiktigt i panelen men behöver ha någon instruktion hur man plockar mer dem, om jag inte skall förstöra allt. Någon som sitter på något sådant och vill bistå med lite hjälp?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hej

    Innan du ger dig på att plocka ner panelen så kan jag ge ett tips som fungerade för mig.

    Drag ut bältet en liten bit och placera en bit sandpapper under bältet med slipytan nedåt. För sedan in bältet tillsammans med sandpappret och drag ut igen i riktning nedåt så att sandpappret pressas mot glidytan. På så sätt "slipas" smutsen väck. Grovleken på sandpappret avgör man själv men jag använde mig utav 1200, bättre att göra ett par gånger extra.


    MVH Christian

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Sandpapper is the shit!!!
    Funkade ju kanon att stoppa in i springan precis som du sa. Där besparade du mig en massa jobb, i alla fall för tillfället. Kanske kommer jag ändå behöva plocka ner panelen så småningom men det hjälpte för stunden. En omgång t-röd efter slipningen blev också riktigt bra. Blev iofs inte nybra men jäklar vilken skillnad det blev

    Tusen tack för all hjälp och alla tips!

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Panelen tar du genom att klämma in från varje sida (från dörrarna) och dra inåt i bilen. Känns som man ska dra sönder nåt men det går bra. Sen ska hela kalaset tryckas upp (eller om det var ner) innan man får ut den. Tror det var upp.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    När jag en gång i tiden jobbade med bilar så "lagade" vi ett antal bilar med just det felet, lösningen var typ nästan alltid att dra ut bältet max och tvätta det med vanligt hårschampo, lösningsmedel var no-no eftersom det kunde förstöra bältet, det var också helt förbjudet att smörja eftersom man då bara adderar smörjmedel till smutsen som kommer att dra åt sej ännu mer skit.

    De gångerna det inte funkade fick man ta isär grejerna och vanligen plocka ut ett hekto hundhår eller liknande. ..Dock var en del bälten gjorda så att dom inte kunde tas isär, troligen medvetet för att man inte ska mixtra med dom.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    det var också helt förbjudet att smörja eftersom man då bara adderar smörjmedel till smutsen som kommer att dra åt sej ännu mer skit.
    Good point, silikonspray ger dock inget "smörjmedel" på ytan som fungerar som smutssamlare och det bästa är självklart ett helt rent bälte utan någon smörja alls.
    Silikonspray bör ses som ett försök att rätta ett bälte för att slippa byta det direkt av kostnadsskäl.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Med tiden fastnar det fett och smuts som skapar en beläggning i bygeln som bältet löper igenom uppe vid B-stolpen. Jag drog ut bältet till max, skrapade rent i bygeln med hjälp av en liten spårmejsel, sedan pressade jag även in en bit tyg som jag gnuggade rent med. Bältet var även lite slitet på vissa ställen och hade börjat ludda ute i kanterna, klippte försiktigt bort lite löst ludd utan att skada bältet. Avslutade med en ordentlig avtorkning av hela bältet samt sprayade lite silikonspray in i bygeln.

    Nu får man nästan hålla i bältet lite när man trycker på knappen för att inte få sig en örfil av rekylen.

    2 användare gillar detta inlägg


    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag har kört med vanlig mikrofiberduk samt varit noga med att rengöra springa i bygeln. Det har fungerat tillfredsställande även om jag inte fått någon örfil. :-)
    Det jag funderar på är om bromsrengöring skulle vara ett alternativ? På min flaska står det att man ska undvika gummi och polykarbonatplaster. Bältet är väl ingetdera men jag känner inte för att prova med en så viktig säkerhetsdetalj som bältet.
    Vad säger ni?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Jag har kört med vanlig mikrofiberduk samt varit noga med att rengöra springa i bygeln. Det har fungerat tillfredsställande även om jag inte fått någon örfil. :-)
    Det jag funderar på är om bromsrengöring skulle vara ett alternativ? På min flaska står det att man ska undvika gummi och polykarbonatplaster. Bältet är väl ingetdera men jag känner inte för att prova med en så viktig säkerhetsdetalj som bältet.
    Vad säger ni?
    Har du inspekterat bältet noga och kollat så det inte har börjat ludda ute i kanterna?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Mitt bälte är luddfritt. Det är smuts som orsakat trögheten. Jag har dock fått det så rent nu att det fungerar bra. Min tanke var att bromsrengöring är så väldigt effektivt i andra sammanhang så det hade underlättat själva tvättprocessen om man kunnat använda det även på bältet.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  11. #31
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Gjorde ordning bältet i pappas 9-3a för drygt ett halv år sedan. Nu är det samma sak igen.

    Jag har för mig jag läste någonstans att det finns en kampanj på Saab för o byta bälten, stämmer det?
    Eller får man bekosta allting själv? Bilen har precis gått 10 000 mil.

    Annars får jag riva bort panelerna och bältet och tvätta det igen...Är ju snart dags för besiktning med.
    Det finns inga servicebulletiner utskickade på rengöring av kärvande säkerhetsbälte?

  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    När jag en gång i tiden jobbade med bilar så "lagade" vi ett antal bilar med just det felet, lösningen var typ nästan alltid att dra ut bältet max och tvätta det med vanligt hårschampo, lösningsmedel var no-no eftersom det kunde förstöra bältet, det var också helt förbjudet att smörja eftersom man då bara adderar smörjmedel till smutsen som kommer att dra åt sej ännu mer skit.

    De gångerna det inte funkade fick man ta isär grejerna och vanligen plocka ut ett hekto hundhår eller liknande. ..Dock var en del bälten gjorda så att dom inte kunde tas isär, troligen medvetet för att man inte ska mixtra med dom.

    Om man inte har hårschampo till hands funkar vanligt diskmedel och nagelborste bra för att få rent. Problemet orsakas väl av fett och smuts. Därför är steg 1 att få bort fett, inte tillföra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #33
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Gjorde ordning bältet i pappas 9-3a för drygt ett halv år sedan. Nu är det samma sak igen.

    Jag har för mig jag läste någonstans att det finns en kampanj på Saab för o byta bälten, stämmer det?
    Eller får man bekosta allting själv? Bilen har precis gått 10 000 mil.

    Annars får jag riva bort panelerna och bältet och tvätta det igen...Är ju snart dags för besiktning med.
    Det finns inga servicebulletiner utskickade på rengöring av kärvande säkerhetsbälte?
    Det ska finnas en återkallelse/servicebulletin på att bältet inte rullar upp sig alls pga dålig mekanism, men det är väl inte riktigt samma dilemma du har kanske. Tror dock detta bara gällde 2003 och tidiga 2004.

    Nytt bälte kostar typ ~3500kr, går fynda i England billigt lite då och då. Man får ju då dessutom ett oftast typ oanvänd passagerarbälte, finns olika art.nr (i alla fall 3st har jag för mig) och det senaste är väl den förhoppningsvis bästa versionen.

    Pga konkurs så lär det vara svårt att få något sånthär betalt i Sverige, hade däremot biltillverkaren funnits kvar så har jag för mig denna typ av säkerhetsrelaterad återkallelse gäller bilens livslängd ut? Dvs även om alla övriga garantier är borta sedan mååånga år. Samma sak gäller väl (egentligen) Takatas lilla miss med airbags...

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Chrill Visa inlägg
    Hej

    Innan du ger dig på att plocka ner panelen så kan jag ge ett tips som fungerade för mig.

    Drag ut bältet en liten bit och placera en bit sandpapper under bältet med slipytan nedåt. För sedan in bältet tillsammans med sandpappret och drag ut igen i riktning nedåt så att sandpappret pressas mot glidytan. På så sätt "slipas" smutsen väck. Grovleken på sandpappret avgör man själv men jag använde mig utav 1200, bättre att göra ett par gånger extra.


    MVH Christian
    Reggade mig bara för att kunna tacka för detta eminenta, enkla tips! Blev kalasbra, fick byta papper flera gånger när det blev fullt med guck.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Varnar för bälte ej på OG9-5
    Av Jonas k i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-09-23, 23:23
  2. Bälte förarplats slappt NG9-3
    Av djac93 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 16:39
  3. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •