Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta Hjullager fram OG9-3

  1. #1

    Byta Hjullager fram OG9-3

    Hej. Någon som kan förklara lite om hur man går tillväga när man ska byta hjullagrena fram på en OG9-3? Är i det stadiet att jag har fjäderbenen löst och endast hjullager och nav sitter kvar. Om jag skulle gissa på hur man gör så skulle jag tro att man pressar ur navet från lagret, sedan släpper en låsring på varje sida av lagret och sen pressar ur lagret? Men det känns ändå lite sådär att börja pressa ur navet om det bara är en låsring som håller emot på andra sidan?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Du får pressa ur navet, sen lossar du på låsringarna och pressar ut hjullagret
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #3
    Tack för svaret. Då var det som jag trodde.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Och, 9 ggr av tio lossar centrumbanan ur lagret och sitter kvar på medbringaren. Man kan då t.ex värma med induktion eller gas för att vidga den lite och sedan lirka av..

    Än mer viktigt är hur ju i vilken ordning man sedan monterar det nya lagret utan att skada det.. :-)

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Har du tillgång till en bra press?
    Att få ur det gamla lagret är inte så svårt, jag menar, det gör ingenting om det går i bitar. Att pressa i det nya är dock vanskligare. När jag bytte på min ng900 slog jag ur det gamla lagret själv men lät en verkstad pressa i det nya.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 475
    Det är väldigt lätt att skada lagret första gången man monterar ett sånt. När lagret pressas in i fjäderbenet inifrån och ut så ska man använda en platta som lägger hela kraften på den yttre lagerbanan. När man sedan pressar in navet så används en liten platta som lägger hela kraften på den inre lagerbanan. Lägger man bara pyttelite för mycket kraft på lagrets kulor så är det kört vilket hörs tydligt efter 100 mil eller mindre. Lagren är dock billiga så det är tiden för att byta igen som är det största problemet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Hej. När jag pressar tillbaka det nya lagret använder jag en gammal yttre lagerbana, som jag har skurit ett spår i, för att sprida kraften på endast den nya yttre lagerbanan. Eftersom den är uppskuren så är det bara att ta en tång och dra bort den när det nya lagret är på plats. På det sättet så riskerar jag inte att röra de inre lagerbanorna.
    Det går också att använda när man pressar ut det lager man vill byta.
    Säger inte ett det är bättre än något annat men det funkar för mig.
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  8. #8
    Hej! Ursäkta att jag inte svarat. Tack för alla bra råd. Så alltså pressa ur grejerna är inget att oroa sig så mycket för. Men när jag pressar i navet igen så ska jag stödja upp inre lagerbanan alternativt hela lagret?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Har du tillgång till en bra press?
    Att få ur det gamla lagret är inte så svårt, jag menar, det gör ingenting om det går i bitar. Att pressa i det nya är dock vanskligare. När jag bytte på min ng900 slog jag ur det gamla lagret själv men lät en verkstad pressa i det nya.
    Ja jag har tillgång till en bra press

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    Du ska pressa så du aldrig någonsin belastar kulorna. Det gäller alltså att tänka.
    Har du tillgång till mig svets så behöver du inte pressa och slå ur nå lager heller. Dunka ur navet, det brukar vara ganska enkelt, skrota sen ur resten av lagerkulor och den andra banan så du får innerbanan ren. Lägg sen en svetssträng i vardera bana runt hela och kyl av och låt svalna. Då krymper banan och då släpper presspassningen. Ibland blir de helt lösa och ibland räcker det med nån dorn och hammare.
    Lagerbanan som blir kvar på navet slipar man bara ett spår i med vinkelslipen och spräcker sen med huggmejsel. Akta ögonen bara för det kan stänka flis om man spräcker lagerbanor.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176
    Jag har också själv bytt ett framhjulslager i min og9-3. Fast jag använde bara ett vanligt skruvstycke som press. Och precis som alla påpekar var jag mycket noga att inte pressa på några kulor.

    Att få bort det gamla lagret var.....urdjävligt besvärligt. Men det gick till slut.
    Att få i det nya lagret var inte så svårt för jag värmde lagerhuset en aning med gassvetsen
    Jag bestämde mig i alla fall för att aldrig göra detta jobb själv någon mer gång. Och det vill inte säga litet när det gäller mig som aldrig lämnat in någon bil till en "verkstad" sedan 1967 med ett par undantag och en handfull gånger när jag behövt stämpel i serviceboken. Bla har jag precis renoverat min P1800 (svetsat, blästrat, lackat, lagat varvräknaren och klockan mm) och min BMW 3.0S var i bra skick när jag sålde den efter 75.000 mil och 33 års ägande.

    Nåväl, mitt nybytta framhjulslager började mala efter mindre än 1000 mil. Och vad jag gjorde för fel har jag ingen aning om. Avsaknad av en riktig press är väl en bra början på möjliga felorsaker. Och kanske värmde jag lagerhuset för mycket så att fettet "slutade smörja".....

    Efter att SAAB bytte hjullagret igen har jag kört flera tusen mil utan problem med lagret.
    Senast redigerat av Per L den 2017-03-23 klockan 10:26.

  11. #11
    Okej. Låter som att man ska kolla upp vad det kostar att få dom bytta. Jag har ju fjäderbenen löst och om jag dessutom demonterar de gamla själv kanske det inte blir farligt dyrt. Samtidigt känner jag att skaffar jag fram ordentliga grejer och tänker mig för så borde det inte vara ett omöjligt jobb att fixa. Tack för alla tips och råd!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176
    2009 hade jag med mig fjäderbenet till SAAB (Mechanum i Gbg Åbro). Bytet av lager (og9-3) kostade då 1531 kr inklusive lagret

  13. #13
    Låter överkomligt. Iaf med tanke på att lagret kostar 895 på orio

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176
    I priset 1531 kr står lagret för 797 kr så priset har förstås gått upp en aning på dessa år. Gissningsvis också timkostnaden

Liknande ämnen

  1. Byta kullager i hjullager fram på 9-5 -03:a?!
    Av oreda i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-02-12, 13:14
  2. Byta hjullager fram Saab 9-5 -98
    Av niklas75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 00:23
  3. Svårt att byta hjullager fram?
    Av Styrman_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •