Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Innan jag beställer en Maptuner så undrar jag lite...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Innan jag beställer en Maptuner så undrar jag lite...

    Efter att nu haft min 9-3 1,8t BioPower -08 i snart 6 år och som gått cirkus 15000 mil så funderar jag på att bestämma mig för att få den till att gå lite bättre. Har läst så många trådar om detta så jag knappt längre vet vad jag läst och inte. Därför kommer ytterligare en tråd i detta ämne. Filåt...
    Är inne på steg 1 från maptun genom att beställa en MapTuner. Men innan jag gör slag i saken, är det något på bilen som jag bör kolla innan? Tänkte på att mer krut under huven innebär ju mer slitage på prylarna om man är för tung i högerfoten och om jag då bör kolla status på något så det klarar den extra belastningen. Eller är det kanske så att orginalgrejorna redan är dimensionerade för det som steg 1 innebär? Kanske lite flummig fråga, men hoppas att ni fattar vad jag menar Kommer motor och övriga delar att slitas mer även om det knappt är märkbart även om jag kör lugnt och försiktigt eller är det bara vid tung högerfot? 15000 mil är väl inget för en SAAB motor, men tanken jag har är att eftersom det petas in mer hästar hur hållbart det är i längden för motorn.
    Hur ser polis och försäkringsbolag på att bilen inte längre är original? Skulle jag kunna få problem vid en eventuell trafikolycka eller flygande besiktning? Bilen är väl inte längre typgodkänd efter att programvaran är utbytt?
    När programvaran håller på att överföras till bilen, om något skulle gå snett och det skulle avbrytas, finns det någon risk för att bilen skulle bli obrukbar eller är det idiotsäkert? Är det bara att börja om från början och hoppas på bättre tur? Är lite nojig över att det skall gå snett...

    Eller skall jag gå och fundera på detta ytterligare ett par år tro...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av JiBe Visa inlägg
    När programvaran håller på att överföras till bilen, om något skulle gå snett och det skulle avbrytas, finns det någon risk för att bilen skulle bli obrukbar eller är det idiotsäkert? Är det bara att börja om från början och hoppas på bättre tur? Är lite nojig över att det skall gå snett...
    Så länge du inte slår av tändningen så kan du försöka att lägga in programvaran igen.

    Tillgång till en batteriladdare är rekommenderat.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Tar ju bara några minuter så det känns rätt så lugnt.

    Klart du skall trimma, det enda du kommer att fundera på efteråt är varför du väntat så länge

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Samt budgetera ev kopplingsbyte.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Tackar för svaren hittills

    Finns det någon fördel med att åka till närmaste återförsäljare för Maptun, bor i Göteborg så Borås eller Uddevalla som gäller för mig då, gentemot att göra det själv?
    Eller blir det bara som en ursäkt för att få köra ett par mil direkt efter uppgraderingen?

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,
    Vet du att din bil går som den skall i nu läget mm så ser jag ingen anledning att du åker till nån ÅF.
    Sen när du laddat ner mjukvaran kan du testa med Maptunern en repa på typ 3an växel.
    Du spelar in data och skickar till MapTun för analys för hur det värdena ser ut.
    Något att rekommendera.
    Viktigt att bilen går som den skall trots att du inte lär används effekt dagligen.

    Lycka till.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Som så många andra redan sagt fyller jag på;

    Det som kan tänkas behöva bytas (mot något vassare) är en koppling för framtiden.

    Använd en batteriladdare, det gör jag varje gång jag gör en omflashning (vid uppdatering av mjukvaran t.ex.)

    Flygande besiktning har jag ingen egen erfarenhet av men det finns inte en chans på planeten att de ska känna i "fingertopparna" hur originalet beter sig mot Steg 1 jag tror med största sannolikhet att du kan känna dig lugn där.

    Tuta å kör säger jag, var beredd på trim-hornen som kan börja växa i pannan bara Jag började på Steg 1 med tanken om Steg 3 som mål..blev visst Steg 6 med BP-konvertering hehe

    Med Steg 1 blir bilarna som de borde varit från fabrik!
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,
    Sen när du laddat ner mjukvaran kan du testa med Maptunern en repa på typ 3an växel.
    Du spelar in data och skickar till MapTun för analys för hur det värdena ser ut.
    Spelar jag in värdena med MapTunern? Funkar det i så fall både med MapTuner 1.0 och MapTunerX?
    Kan man skicka in data till MapTun för analys så kommer jag givetvis att göra det, sådan service får man ju inte låta passera obemärkt

    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Det som kan tänkas behöva bytas (mot något vassare) är en koppling för framtiden.

    Använd en batteriladdare, det gör jag varje gång jag gör en omflashning (vid uppdatering av mjukvaran t.ex.)

    Flygande besiktning har jag ingen egen erfarenhet av men det finns inte en chans på planeten att de ska känna i "fingertopparna" hur originalet beter sig mot Steg 1 jag tror med största sannolikhet att du kan känna dig lugn där.

    Tuta å kör säger jag, var beredd på trim-hornen som kan börja växa i pannan bara Jag började på Steg 1 med tanken om Steg 3 som mål..blev visst Steg 6 med BP-konvertering hehe

    Med Steg 1 blir bilarna som de borde varit från fabrik!
    Får väl hoppas att jag inte bränner kopplingen med en gång utan kan få den till att hålla ett tag i alla fall. Är mer sugen på att byta till dubbla utblås bak än att byta koppling

    Vi får väl se hur det blir med trim-hornen för mig. Jag hade väl tänkt att bara lägga i steg 1 och vara nöjd där, men man kan ju aldrig veta...

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ang. detaljerna på hur Maptunern fungerar är det ju bäst att ringa dem direkt och få fakta direkt från källan.
    Maptuner 1.0 kan ej göra så mycket som den nya X
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471
    Jag har en maptuner 1.0 o den har "flightrecorder" aktiverat. Använt den vid ett par tillfällen då Fredrik ville se värden från gatan sas.


    //B
    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Jag får ta och ringa MapTun senare under dagen och snacka med de. Ville bara ha lite mer kött på benen innan så jag inte framstår som en komplett idiot så fort de lyfter på luren

  12. #12
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062

    Innan jag beställer en Maptuner så undrar jag lite...

    Det ska du inte vara rädd för, de svarar på frågor utan att dömma. Du söker ju deras kunskap för att du själv inte besitter den och de hjälper dig gärna!

    Jag tror inte kopplingen blir sliten såå fort men det är ju klart, det sitter olika delar i de olika modellerna med en bättre lamell i Aero t.ex. För det tror jag din klarar Steg 1 utan problem, så länge den inte är sliten i nuläget.
    Senast redigerat av Kerim den 2017-03-20 klockan 17:28.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Nej, kopplingen är inte sliten i dagsläget så det är nog ingen fara än på ett tag. Sedan att det är en Linear vi pratar om kanske inte gör saken bättre... Har iofs ingen aning om vad det är för prylar som sitter i, men jag gissar på att det inte är någrare kraftigare saker

  14. #14
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Vid flygande bes, tror jag inte ens att de fattar att den har steg1.
    Finns nog inget som tyder på massa trim så som stort avgas, Intercooler , stort blankt kompressorhus osv.
    Ang försäkringen vid olycka däremot tror jag du ligger värre till om dom nu verkligen söker en anledning till att inte behöva ersätta dig, kolla dock med ditt bolag då alla kan ha olika regler.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    När såg du en flygande bes. senast? Vi har ju knappt Poliser om det sker t.ex. ev viltolycka så den risken är knappast en risk.
    Se till att ha hela lampor och schyssta däck och kör som folk så minskar risken att bli stoppad.

    Och att förs.bolag skulle analysera motorprogrammet vid ett steg1 finner jag lika osannolikt.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När såg du en flygande bes. senast? Vi har ju knappt Poliser om det sker t.ex. ev viltolycka så den risken är knappast en risk.
    Se till att ha hela lampor och schyssta däck och kör som folk så minskar risken att bli stoppad.

    Och att förs.bolag skulle analysera motorprogrammet vid ett steg1 finner jag lika osannolikt.
    Jag tänkte mest på alla ytterligheter som skulle kunna hända. Ibland är jag kanske lite vääääl försiktig
    Men det är troligtvis som ni säger, det finns inga resurser till sådant som inte är absolut uppenbart. Ett litet smygtrim kommer man med all sannolikhet undan med.

    Det som gör mig lite tveksam till om jag skall lägga in steg 1 eller inte är det ni säger om att kopplingen kan behöva bytas. Låter som en lite dyrare åtgärd för en som inte mekar med bilar själv utan skulle behöva lämna in den. Om jag tex skulle gå till Mechanum, kan de också sätta in kraftigare grejor eller håller de sig endast till originalprylar och jag i så fall skulle få en ny fast likadan koppling som jag har idag? Behöver jag i så fall istället lämna in bilen hos Maptun eller liknande ställen, om jag nu inte kan ragga tag på en kompis som kan hjälpa mig?

    Nu är väl detta ingen lätt fråga att svara på och lämna ett bra svar, men hur fort kan kopplingen tänkas att slitas? Är det så fort som jag trycker plattan i mattan, eller bara vid höga varvtal, just vid växlingarna eller hur funkar det där egentligen? Allt beror ju givetvis på körstil, men mellan tummen och pekfingret vad tror ni?

    En annan sak som jag tänkte på är att SAAB eller om det kanske var Hirsch de hade ett erbjudande att uppgradera 1,8t till 2,0t med fulla garantier och även att regga om bilen. Men vad jag fattade det som då var också bara en programuppdatering och ingen hårdvara. Eller är det sådan skillnad på Maptun och Hirsch uppgraderingar? Eller räknar Hirsch också med att kopplingen kommer behöva bytas så småningom även om de lämnar fulla garantier på bilen?

    OBS! Tänk nu på att det fortfarande är tidig morgon och jag precis kommit till jobbet och inte har hunnit tänka igenom det jag skrivit utan det knappt hann passera hjärnan innan det knappades in på tangentbordet

  17. #17
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Kopplingar slits bara när de slirar, så ger du fan i att ligga i dragläge vid rödljus håller den bilen ut, båda mina 9000 har org koppling vid 25' respektive 35'000 mil.

    Det håller, lugna ner dig.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, du kan va lugn.
    Vi är många som kört med högre steg i tusentals mil utan problem.
    Ring och prata med Maptun, är du ändå extremt orolig kan du berätta det och de kan säkert sänka vridmomentet. Vilket jag inte skulle göra utan använd hellre sunt förnuft och undvik att slira och ge full gas först när kopplingsfoten ar av pedalen så håller det. Man kan döda en koppling genom dålig körteknik med originalprogram.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Från 1.8 dvs 150hk till 2.0 175hk låter som mycket pengar för lite effekt.
    Hirsch och regga om bilen.

    Då hade jag alla gången pröjsat för en maptuner.
    finns ju aero grejer att stoppa i lådan så det kan nog Mechanum fixa, då slipper man ju ev schimsa o greja ... bara å "smälla" dit om det behövs den dagen.
    Jag hade steg 1 från nordic uhr i min 03a som då hade gått ca 3000mil höll hela tiden jag hade den iaf.
    Körde ju aldrig på bana, rejsade heller inget för det är ju inte direkt nån raket ändå men en fruktansvärd skillnad mot 150hk, för mig var det nog den mest HK per krona som verkligen var värd pengarna av alla bilar jag chippat.
    Drog mest på när det skulle köras om eller en påfart, dvs rätt så normalt bruk.
    Jag garanterar inte att det håller, men slits ju inte lika snabbt som om man busar och har blyfot hela tiden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Purex den 2017-03-23 klockan 09:49.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Från 1.8 dvs 150hk till 2.0 175hk låter som mycket pengar för lite effekt.
    Maptuns steg 1 är ju från 150 till 220hk.

Liknande ämnen

  1. Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -99
    Av PutteN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 15:47
  2. Kolvbyte med motorn i bilen? (Undrar lite....)
    Av iNQUAM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •