Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Innan jag beställer en Maptuner så undrar jag lite...

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Men herre jösses vad jag oroat mig i onödan då, bara att beställa en MapTuner ju
    När jag ändå har er på tråden, hur går det rent praktiskt till med STC rabatten? Måste jag kunna visa upp giltigt medlemskort eller räcker det att uppge medlemsnummer? Betalade in avgiften i förra veckan, eller om det var i början av denna så jag har inte hunnit få mitt medlemskort ännu. Har ett gammalt kort som är ett par år (eftersom jag dumt nog inte betalat avgift på ett par år) så jag kanske får behålla mitt gamla nummer?

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hur du hanterar medlemsnumret får du veta när du pratar med dem
    Registrera ditt medlemskap på www.maptunparts.se/stcs för att få rätt rabatt vid beställning. För att erhålla medlemsrabatten måste ditt konto på Maptun webshop ha samma e-post som är registrerad hos STCS.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av JiBe Visa inlägg
    Men herre jösses vad jag oroat mig i onödan då, bara att beställa en MapTuner ju
    Hej,

    Trimning är mer komplicerat än man tror.
    Det man lärt sig under alla dessa år är att framförallt inte rekomendera någon steg 1 eller specielt att vara nästan säker på att kopplingen kommer inte att börja slira.Tycker det är för stort ansvar!
    Ifall den dagen kommer och den börjar slira så kommer varken ena eller andra ersätta dig med en kopplingbyte.

    Om jag förstått det rätt så är koppligen väldigt klen på dom modeller så jag tycker du skall vara försiktig.

    Sen att det förkommer ofta undvik ena och undvik andra för att koppligen inte skall slira är löjligt.Varför skall man trimma om man skall undvika en jäkla massa som att växla ner,undvik segragningar mm,helt enkelt förändra sitt körsätt totalt.

    Jag tycker du skall ha i åtanken en koppling byte framöver tyvärr om du inte kör som en kärring( typ 75 procent utav hela forumet) då kanske du klarar dig undan.Menningen är med trimmet och extra effekt att man skall använda den annars ser jag ingen annledning till varför man trimmar bilar.För att den skulle dra mindre kan man lika gärna slänga in i papperskorg.

    Kommer alltid att minnas när jag köpte min 9-5 Aero 05.Kopplingen håller för 450 nm utan problem.100 mil efter trimmning börjar jag gasa från 120 km/h på 5an och den börjar slira.Tydligen så behövde jag växla ner

    Lycka till!

    Med vänlig hälsning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Trimning är mer komplicerat än man tror.
    Det man lärt sig under alla dessa år är att framförallt inte rekomendera någon steg 1 eller specielt att vara nästan säker på att kopplingen kommer inte att börja slira.Tycker det är för stort ansvar!
    Ifall den dagen kommer och den börjar slira så kommer varken ena eller andra ersätta dig med en kopplingbyte.

    Om jag förstått det rätt så är koppligen väldigt klen på dom modeller så jag tycker du skall vara försiktig.

    Sen att det förkommer ofta undvik ena och undvik andra för att koppligen inte skall slira är löjligt.Varför skall man trimma om man skall undvika en jäkla massa som att växla ner,undvik segragningar mm,helt enkelt förändra sitt körsätt totalt.

    Jag tycker du skall ha i åtanken en koppling byte framöver tyvärr om du inte kör som en kärring( typ 75 procent utav hela forumet) då kanske du klarar dig undan.Menningen är med trimmet och extra effekt att man skall använda den annars ser jag ingen annledning till varför man trimmar bilar.För att den skulle dra mindre kan man lika gärna slänga in i papperskorg.

    Kommer alltid att minnas när jag köpte min 9-5 Aero 05.Kopplingen håller för 450 nm utan problem.100 mil efter trimmning börjar jag gasa från 120 km/h på 5an och den börjar slira.Tydligen så behövde jag växla ner

    Lycka till!

    Med vänlig hälsning

    Att du vågar skriva såhär? Tänk om du får en hop (typ 75% av alla på forumet) med arga kärringar efter dig... ;-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #25
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Att du vågar skriva såhär? Tänk om du får en hop (typ 75% av alla på forumet) med arga kärringar efter dig... ;-)
    Hej,

    Lol Ingen fara, jag är beredd
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Men alltså!
    Kopplingen slits naturligtvis mycket om man använder den fel.
    Steg 1 på en -08 är bara toppen!
    Klart du ska göra det. Själv har jag hamnat "i träsket" och tänker uppgradera till 2.
    Är inte alls orolig för kopplingen!
    Allt handlar om förnuft.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Ja, ingen kommer ju ihåg en fegis så det är väl bara att slå till
    Tack för all input och hjälp till bestämma mig!!!

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Btw, vad kostar ett kopplingsbyte mellan tummen och pekfingret för en som mig som inte mekar själv?

  9. #29
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av JiBe Visa inlägg
    Btw, vad kostar ett kopplingsbyte mellan tummen och pekfingret för en som mig som inte mekar själv?
    Hej,
    Räkna mellan 8-10000 kr.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #30
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Maptuns steg 1 är ju från 150 till 220hk.
    Jo men jag skrev om hirsch uppgradering från "1,8"- till "2,0"!
    Det tycker jag är mycket stålar för 25hk.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    För Hirsch 1.8t BioPower -08 så är det 175hk/265Nm -> 195hk/310Nm fakta
    Och de har ju 50% discount och det ser ut att kosta "SEK6,450.00, incl. VAT" källa

    Om man vill ha det trimmat "på pappret" är ju upp till var och en att avgöra värdet i det.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Nu är en MapTuner beställd. Nöjde mig med den enkla utav dem då jag troligtvis aldrig kommer använda den mer än första gången. Men eftersom man aldrig kan veta, så ville jag ändå ha möjligheten och därför inte körde på en låneTuner. Nu är det ju bara den jobbiga väntan kvar på att den skall dyka ner i brevlådan...

    Får man automatiskt ett kollinummer på sändningen eller får man ringa MapTun och fråga efter det?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JiBe den 2017-03-28 klockan 19:37.

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kolla din mail, du bör få en orderbekräftelse och trackingnummer den vägen och skapade du inloggning innan du la ordern kanske du ser det där också.
    SMS brukar också komma i mobilen en dag eller 2 efter order att det är dags att hämta
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Ja men då kommer det säkert lösa sig. Var bara lite nyfiken, och otålig som vanligt...

  15. #35
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Kommer alltid att minnas när jag köpte min 9-5 Aero 05.Kopplingen håller för 450 nm utan problem.100 mil efter trimmning börjar jag gasa från 120 km/h på 5an och den börjar slira.Tydligen så behövde jag växla ner
    Att växla ner innan man ger fullt har egentligen inget med trim att göra, det bör man göra med standardbilar också.
    Att skicka pjäxan i pannrummet i 120km/h på femman kommer att döda en koppling även med originaleffekt, dock kanske det tar lite längre tid.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #36
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Att skicka pjäxan i pannrummet i 120km/h på femman kommer att döda en koppling även med originaleffekt, dock kanske det tar lite längre tid.
    Inte med ett modernt motorstyrsystem som inte är söndertrimmat. Ingenjörerna som kalibrerar grejerna programmerar inte in en momentkurva som är skadlig för din koppling eller andra komponenter.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Såg nu att jag inte beställt ett sportluftfilter som var med som ett rekommenderat tillval. Hur stor skillnad gör det med sportluftfilter jämfört med original?
    Lade beställningen igår kväll så det borde ju inte vara något problem att lägga till filtret under dagen om det skulle behövas.

  18. #38
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av JiBe Visa inlägg
    Såg nu att jag inte beställt ett sportluftfilter som var med som ett rekommenderat tillval. Hur stor skillnad gör det med sportluftfilter jämfört med original?
    Lade beställningen igår kväll så det borde ju inte vara något problem att lägga till filtret under dagen om det skulle behövas.
    Det enda ett sportluftfilter gör i ditt fall är att släppa igenom fler och större partiklar, samtidigt som filtrets serviceintervaller blir kortare eftersom dess area är mindre så filtret blir mättat fortare.

    Din motor kommer tacka dig om du väljer originalfilter istället.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Då tackar jag för det snabba svaret och fortsätter köra på originalfiltret för att behålla en nöjd motor

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det enda ett sportluftfilter gör i ditt fall är att släppa igenom fler och större partiklar, samtidigt som filtrets serviceintervaller blir kortare eftersom dess area är mindre så filtret blir mättat fortare.

    Din motor kommer tacka dig om du väljer originalfilter istället.
    Jag är ingen anhängare av sportluftfilter, MEN det blir en konstig ekvation om man uttrycker sig som ovan Brisse

    Arean är nog den samma.....iallafall genom burkens area.
    Filtrerad area kan vara större (eller mindre än original).

    Hur kan filtret bli smutsigare fortare om det tillåter större partiklar att passera?
    Det borde rimligtvis vara så att om man genom tätare/finare filtrering får byta oftare.

    Edit: Vad som hamnar i cylinderrum är en annan femma.

    Mvh
    Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2017-03-29 klockan 11:41.

Liknande ämnen

  1. Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -99
    Av PutteN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 15:47
  2. Kolvbyte med motorn i bilen? (Undrar lite....)
    Av iNQUAM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •