Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Innan jag beställer en Maptuner så undrar jag lite...

  1. #41
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag är ingen anhängare av sportluftfilter, MEN det blir en konstig ekvation om man uttrycker sig som ovan Brisse

    Arean är nog den samma.....iallafall genom burkens area.
    Filtrerad area kan vara större (eller mindre än original).

    Hur kan filtret bli smutsigare fortare om det tillåter större partiklar att passera?
    Det borde rimligtvis vara så att om man genom tätare/finare filtrering får byta oftare.
    Ekvationen går ihop om man tänker lite djupare, och den går även påvisa med vetenskapliga data.

    Den effektiva arean på filtren är större än tvärsnittsarean på filterboxen eftersom filtren är veckade. Originalfiltret har många fler veck (och dessutom djupare) än sportluftfilter brukar ha, och därför är arean betydligt större.
    Den effektiva arean = längd * bredd * antal veck * veckens djup

    Det är sant att originalfiltret fångar upp fler partiklar, och då kan man lätt tro att det borde bli mättat fortare, men så är det inte. Originalfiltret har många gånger högre kapacitet, och kan ta upp mer smuts innan det blir mättat. Forskning visar dessutom att originalfilter av papper har en mättnadskurva som är linjär, medans sportluftfilter typ bomull har en exponentiell kurva. Flödesmässigt är ett nytt sportluftfilter överlägset ett nytt pappersfilter, men när pappersfiltret har nått ungefär sin halva livslängd så är sportluftfiltret redan så mättat att det flödar sämre än det lika gamla originalfiltret!

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ekvationen går ihop om man tänker lite djupare, och den går även påvisa med vetenskapliga data.

    Den effektiva arean på filtren är större än tvärsnittsarean på filterboxen eftersom filtren är veckade. Originalfiltret har många fler veck (och dessutom djupare) än sportluftfilter brukar ha, och därför är arean betydligt större.
    Den effektiva arean = längd * bredd * antal veck * veckens djup

    Det är sant att originalfiltret fångar upp fler partiklar, och då kan man lätt tro att det borde bli mättat fortare, men så är det inte. Originalfiltret har många gånger högre kapacitet, och kan ta upp mer smuts innan det blir mättat. Forskning visar dessutom att originalfilter av papper har en mättnadskurva som är linjär, medans sportluftfilter typ bomull har en exponentiell kurva. Flödesmässigt är ett nytt sportluftfilter överlägset ett nytt pappersfilter, men när pappersfiltret har nått ungefär sin halva livslängd så är sportluftfiltret redan så mättat att det flödar sämre än det lika gamla originalfiltret!
    Originalfiltret har många gånger högre kapacitet, och kan ta upp mer smuts innan det blir mättat.....sa du

    Jag orkar dock inte dividera. Det här med area vet jag.

    Alla ska köra med vad dom vill

    Mvh
    Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av JiBe Visa inlägg
    Nu är en MapTuner beställd. Nöjde mig med den enkla utav dem då jag troligtvis aldrig kommer använda den mer än första gången. Men eftersom man aldrig kan veta, så ville jag ändå ha möjligheten och därför inte körde på en låneTuner. Nu är det ju bara den jobbiga väntan kvar på att den skall dyka ner i brevlådan...

    Får man automatiskt ett kollinummer på sändningen eller får man ringa MapTun och fråga efter det?
    Hur gick det?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Ett tips i all välmening till alla som vill trimma är att vara lite försiktig med att dra släp. Min 2.0t BP 2009 med samma steg 1 som TS har bara slirat på kopplingen när jag drog släp, och då i ca 80 på 6an i en ordentlig uppförsbacke. När laddtrycket gick för högt slirade det bra..

  5. #45
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Vid vilket hästkraftantal spelar filtervalet roll, rock n roll?

    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Originalfiltret har många gånger högre kapacitet, och kan ta upp mer smuts innan det blir mättat.....sa du
    Vid vilket antal hästkrafter börjar det spela roll vilken typ av filter man har
    Jag orkar dock inte dividera. Det här med area vet jag.

    Alla ska köra med vad dom vill

    Mvh
    Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-08 klockan 11:51. Anledning: Fixat trasigt citat

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Kör Nordic steg 1+
    Blir en helt annan bil, riktigt stygg på etanol. Byta koppling ca 7000kr och vad får man annars för 7000kr en uppsättning 17" däck eller bromsar runt om, en Spaweekend i Falkenberg så varför oroa sig för en koppling som kanske behöver bytas och som inte kommer ruinera en? Och behöver den bytas så hade den troligtvis behövt bytas inom en snar framtid ändå om bilen varit original.

    Trimma

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av JiBe Visa inlägg
    När programvaran håller på att överföras till bilen, om något skulle gå snett och det skulle avbrytas, finns det någon risk för att bilen skulle bli obrukbar eller är det idiotsäkert? Är det bara att börja om från början och hoppas på bättre tur? Är lite nojig över att det skall gå snett...
    Jag har laddat in olika steg många gånger i min 9-5 -99 (original 170 hk). Allt via Maptuner 1.0. Aldrig någonsin felat. Det tar i min bil ca: 25 min varje gång. Stegen jag har i Maptunern är original, steg 1 235 hk, steg 1 bio 235 hk och steg 2 240 hk. Några steg har opensid vilket kostar 500 kr extra när man beställer. Du måste aktivt säga till att du vill ha opensid för det nämns överhuvudtaget inte från dem och frågor om opensid besvaras överhuvudtaget inte av Maptun. Vad de olika värdena beskriver får du söka info om på andra håll.

Liknande ämnen

  1. Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -99
    Av PutteN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 15:47
  2. Kolvbyte med motorn i bilen? (Undrar lite....)
    Av iNQUAM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •