Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 9-3 Aero 2002 - Vinande vid högfart & gaspådrag

  1. #1

    9-3 Aero 2002 - Vinande vid högfart & gaspådrag

    Hejsan, tänkte kolla om någon har en fundering kring vad som orsaker detta irriterande ljud.

    Läget är så här: 90 km/h och uppåt framkallar ett högt vinande/sjungande ljud som ökar i volym baserat på hur mycket jag gasar. Spelar ingen roll vilken växel jag har i, så fort jag lägger foten på gasen så motorn driver så börjar det låta. Ju snabbare det går desto högre blir vinandet. Ljudet kommer på vänster sidan av motorutrymmet, låter som det kommer vid växellåda/vänster drivaxel.

    De saker jag testat samt bytt för att få bort det är:
    -Två olika drivaxlar (båda framkallade samma ljud)
    -Bytt växellådsolja
    -Såg ett tips om att stänga av ACn och se om det hjälper vilket det inte gjorde.
    -Har kontrollerat relativt noggrant alla slangar som har med luft att göra och med tanke på att de flesta är utbytta mot bättre grejer så har jag svårt att se att skulle vara orsaken, ljudet låter även mycket "bredare" och större än att en liten slang skulle kunna orsaka det.

    Har även fått tips om pinjonglagret att det är den som är boven. DOck hittade jag detta angående pinjonglagret:
    Pinjonglagret(en) är det garanterat inte, de brukar höras vid 70-90 på 4:an - 5:an och nästan "ilar" i ljudet, ligger som ett högfrekvent tjut som hörs när lådan INTE har belastning.

    Min bil låter enbart när lådan har belastning, så känner mig oerhört förvirrad i detta? Hjälp uppsakttas

  2. #2
    Jag lånar tråden då jag har liknande problem. Kommer ett vinande ljud runt 1700/rpm. Det låter även om jag gasar i neutralt läge och när bilen är varm. Låter som tjuvluft eller liknande. Bilen är en 9-5a från 2000.

Liknande ämnen

  1. Konstigt pipande/vinande/slirande ljud vid gaspådrag 9-5,99a
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 15:29
  2. Slingrig vid gaspådrag (9-3 aero 2002)
    Av fullodum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 14:01
  3. [LÖST] Vinande ljud från motorn vid gaspådrag, känns slö OG9-5
    Av saab340 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 01:10
  4. Vinande ljud vid lätt gaspådrag, 900ng 2.0T
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •