Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blinkande CE-lampa B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Blinkande CE-lampa B2x5

    Hej alla glada!

    jag skulle behöva lite hjälp jag har en saab 95 aero -05 där motorlampan blinkar 10 sec när jag varvar ur den eller segdrar längre tid.

    fick först felkod
    P1312
    P1334
    P1110

    så jag bytte tändkassett (3.7 orginal ny) och stift till PFR6H-10.

    då får jag felkod P1300 så jag bytte bränslepump efter testkörning nu så blinkar motorlampan men den sparar inga felkoder?
    bilen går jämt och fint inga ryck eller liknande.

    tips om nästa steg i felsökning.

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Går den att varva ur ordentligt? En misstanke är att katalysatorn bränt ihop.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Inga problem att varva ur den. Nybesiktigad med fina avgasvärden om det hjälper tyckte stiften va ganska vita när jag tog ur dom därför jag tror att det är på bränslesidan. Ska testa byta filter och backventil vid pumparmaturen

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Blinkande CE-lampa betyder akut risk för skadliga motorknackningar, oftast går motorn snålt av någon anledning. Luftläckage på insugssidan kan vara en anledning.
    Är bilen trimmad? Skulle ev kunna vara en läckande ic, men det är egentligen bara en gissning.
    /Johan

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    blinkande motorlampa brukar betyda katalysatorskadliga misständningar, behöver inte vara så skadligt för motorn i övrigt. Kan vara men behöver inte vara.

    Och så skall det ju självklart inte vara.

    Bytte du även bränslefiltret?

    Har du kollat vakumslangar?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Ja, blinkande motorlampa = låt bli att köra så. Som JSN säger, ofta för tunn blandning, och på en Aero med fullgas ger för tunn blandning en påtaglig risk för böjda vevstakar, kolvras och brända ventiler.

    Om felet uppkom efter byte av bränslepump så är den naturliga frågan vad var det för pump som stoppades dit? (För klen piratpump?)

    Om du har en ELM327 och torque kan du titta på första syresensorn (volt), när man drar på ska den gå i taket som ett resultat av bränsleöverskottet som motorn behöver för kylning av ventiler och kolvar. Går den inte i taket så levererar inte bränslesystemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    blinkande motorlampa brukar betyda katalysatorskadliga misständningar, behöver inte vara så skadligt för motorn i övrigt. Kan vara men behöver inte vara.

    Och så skall det ju självklart inte vara.

    Bytte du även bränslefiltret?

    Har du kollat vakumslangar?
    nej filtret är inte bytt borde kanske tagit det före pumpen ligger ett nytt å väntar i bilen nu. tips på verktyg att använda om man inte har specialtången ifrån saab?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Då kan man köpa ett på ebay fast det tar ju tid att få hem så det gäller att vara förutseende eller lämna in bilen för filterbyte
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, blinkande motorlampa = låt bli att köra så. Som JSN säger, ofta för tunn blandning, och på en Aero med fullgas ger för tunn blandning en påtaglig risk för böjda vevstakar, kolvras och brända ventiler.

    Om felet uppkom efter byte av bränslepump så är den naturliga frågan vad var det för pump som stoppades dit? (För klen piratpump?)

    .


    Om du har en ELM327 och torque kan du titta på första syresensorn (volt), när man drar på ska den gå i taket som ett resultat av bränsleöverskottet som motorn behöver för kylning av ventiler och kolvar. Går den inte i taket så levererar inte bränslesystemet.
    innan pumpbytet fanns samma fel fast då satte den felkod p1300 också gör den inte längre.

    om jag tittar rätt i torque så slår den inte i taket utan är uppe på 0.9, 1 verkar vara max.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då kan man köpa ett på ebay fast det tar ju tid att få hem så det gäller att vara förutseende eller lämna in bilen för filterbyte
    hittade ett på tradera för en hundring hoppas det går lite fortare annars får jag lämna iväg kan ju inte ta många minuter att byta med rätt verktyg

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    När du bytte TK, lossade du batteriet eller nollade felkoder?

    Det är det första jag skulle gjort och man bör alltid göra vid byte, även vid stiftbyte.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    När du bytte TK, lossade du batteriet eller nollade felkoder?

    Det är det första jag skulle gjort och man bör alltid göra vid byte, även vid stiftbyte.
    jag lossade batteriet innan jag bytte TK

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av vinterdäck Visa inlägg
    innan pumpbytet fanns samma fel fast då satte den felkod p1300 också gör den inte längre.

    om jag tittar rätt i torque så slår den inte i taket utan är uppe på 0.9, 1 verkar vara max.
    Är detta även när du varvarar ur så den blinkar? (Dvs. vid max flöde.) Och vad är det för pump det är byt till?

    0.9 är nog taket, sensorn kan ge ungefär så mycket som max. Mätningen är inte helt vattentät, den kan fortfarande få för lite bränsle för kylningen utan att man ser det genom att titta på lambdan, men mycket bättre än ingenting.

    Har bilen trim eller originalprogram?

    Nästa steg är ofta att leta efter luftläckage, dessa kan finnas på många ställen. Utöver de stora luftvägarna så finns slangar och backventiler i vevhusventilationen (som du bör kolla regelbundet oavsett, backventilerna är slitagedelar), EVAP, och bromsservo (ovanligt).

    En annan sak som du nog bör göra är kompressionstest, en Aero är relativt känslig för felaktiga förbränningsbetingelser, och sprucken kolv skulle kunna vara orsaken till blink när du varvar ur.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Försvann P1110 när du bytte TK?

    Bara för att vara 100% säker.

    Original TK köpt från? med bokstav E eller senare?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    P1110 försvann när jag bytte kassett å stift ja, men jag har beställt slang så dom ska bytas såfort dom kommer.

    Tändkasseten är från mekonomen bokstav har jag inte i huvudet kan kolla när jag kommer hem.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Bytte bränslefilter backventil vid pumparmaturen och slang till avn och har nu efter 5 hårda mil inte lyckats få fram nån ce-lampa.

    Tack för all hjälp

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Blinkande Xenon lampa vid start
    Av Loke67 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 23:32
  2. Blinkande CE-lampa på 9-5;a
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •