Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad triggar serviceindikeringen i SID? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor maccalls avatar
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Norra Sorunda
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11058

    Vad triggar serviceindikeringen i SID? OG9-5

    Hej alla! Ny medlem - första postningen!

    Jag går runt och funderar på vad som egentligen triggar serviceindikeringen ("Dags för service, kontakta verkstaden.") i SID. Den vaknade för någon dryg vecka sedan på min rätt nyköpta 9-5 2.0t -06, men medan jag försökte bestämma mig för om jag skulle lämna in den eller göra service själv så har den nu slocknat igen - och det är inte så att jag nollställt den manuellt! Förra servicen gjordes på auktoriserad verkstad för ca. 11 månader och 1300 mil sedan, så det är naturligtvis dags snart oavsett om indikeringen tjatar eller ej!

    I samband med att indikeringen tändes så kollade jag oljenivån och fick pinsamt nog pytsa i nästan 1,5 liter, så man skulle ju kunna tänka sig att den låga nivån först påskyndat att indikeringen tändes, och att sedan glädjen över en så stor mängd påfylld färsk olja ändrar bedömningen om att oljan som helhet är för "sliten" och att det därmed inte är lika bråttom med servicen längre. Men så fungerar väl inte 9-5:an..?

    Hustruns annars likadana -08 fick service (av mig) i slutet på januari och tände sedan sin indikering bara några dagar innan min, men den släckte jag direkt eftersom jag ju visste att servicen var gjord. I det fallet verkar det alltså inte hänga på något annat än tid och sträcka sedan föregående service, dvs. ingen "dynamisk" bedömning av t.ex. oljekvalitet, nivå eller så.

    Men som sagt, vad kan ha triggat min serviceindikering - och vad kan ha fått den att försvinna igen..?
    Min egen: 9-5 2.0t BioPower Vector SC 2006, automat - 25 200 mil (på 97% E85 från 17 200), ljusgrå
    Hustruns: 9-5 2.0t BioPower Linear SC 2008, automat - 15 500 mil (på 97% E85 från 8 800), svart
    Dotter 1: Citroën C3 II 1,4 e-HDI 2014, EGS - 5 800 mil (HVO100), silver
    Dotter 2: Peugeot 307 XS 1,6 2006, automat - 6 300 mil (B95), knallblå

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    og9-5 har ingen sofistikerad serviceindikator utan går bara på miltal och tid sedan senaste service. Men det bygger på att den indikatorn nollställdes på rätt sätt i samband med service.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS maccall

    Om servicen gjordes för 11 månader sedan är det normalt att den tänds upp och det är för att du skall hinna boka tid och göra servicen innan du passerar 12 månaders intervallet.
    i SID är intervallet programmerat och default är 365 dagar och denna skall nollas vid service. Att den slocknar och dyker upp igen är nog också normalt för man skulle bli tokig om den skall pling ai en månad varje gång man startar bilen, lite då och då som en påminnelse räcker.

    Att du behövde fylla 1,5l olja kan du inte skylla bilen för, lämpligt att kolla direkt vid inköp och regelbundet med täta intervall till en början så man får en uppfattning om nivån är relativt stabil över tid eller ej.
    Vid varje tankning skulle jag rekommendera i ditt fall och lämpligt är att ha en liter olja i bagaget. OG9-5 har ingen nivågivare för oljan tyvärr.
    Och OG9-5 är inte heller dynamisk beroende på körsätt som nyare bilar är utan går strikt på kalendertid.
    Gör man service själv får man se till att nolla SID själv också vilket går om indikeringen "Dags för service" är uppe, annars med hjälp av Tech2

    Och jag flyttar inlägget från Verkstäder, försäkringar och köpråd till en lämpligare gren
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor maccalls avatar
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Norra Sorunda
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11058
    Jo men tackar!

    Nej det är ju förstås inte ett dugg konstigt att den tänder indikeringen när det närmar sig service, tvärtom, men jag har aldrig varit med om en bil som släcker den efter ett tag "bara för att inte verka tjatig"... Halva vitsen är väl annars just att vara så tjatig att ägaren faktiskt ger den servicen! Men säger ni att Saaben är mer hänsynsfull så inte mig emot!

    Annars funderade jag ju just på om det utöver tid och körsträcka kunde finnas andra parametrar som vägdes in, något kanske i stil med ett visst antal kallstarter, misständningar från utslitna stift, längden på körsträckorna eller hur ofta man verkar tanka E85. Men då vet jag att så inte är fallet!

    Kolla oljan ofta, jodå, jag har precis slutat köra Audi efter 12 år och det om inget annat lär en att kolla oljan ofta - gärna mellan tankningarna också. Och kylarvätskan... Hustruns 9-5 har däremot inte dragit en enda droppe av någondera de första 1000 milen vi haft den så jag måste ha kommit av mig lite med kollandet. Synd bara att missa det just när nu min egen verkar ha behov mer liknande Audis...

    Jag kollade annars givetvis oljan redan på väg hem från bilhandlaren, men det som gör mig riktigt fundersam nu är att jag antingen måste ha sett fel på stickan då... Eller så såg jag att det var lågt men.. glömde bort det?!? Eller så drar den helt enkelt olja. Inte mer än Audisarna visserligen, men de är ju å andra gjorda för att dra olja som om de var tvåtaktare...

    Nå, det är väl åldern (min eller Saabens...), jag får helt enkelt hålla noggrannare koll framöver så visar det sig med tiden, och extra olja i riklig mängd av rätt sort ligger alltid i skuffen - fd. Audiägare som sagt... Tack så länge!
    Min egen: 9-5 2.0t BioPower Vector SC 2006, automat - 25 200 mil (på 97% E85 från 17 200), ljusgrå
    Hustruns: 9-5 2.0t BioPower Linear SC 2008, automat - 15 500 mil (på 97% E85 från 8 800), svart
    Dotter 1: Citroën C3 II 1,4 e-HDI 2014, EGS - 5 800 mil (HVO100), silver
    Dotter 2: Peugeot 307 XS 1,6 2006, automat - 6 300 mil (B95), knallblå

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av maccall Visa inlägg
    Nej det är ju förstås inte ett dugg konstigt att den tänder indikeringen när det närmar sig service, tvärtom, men jag har aldrig varit med om en bil som släcker den efter ett tag "bara för att inte verka tjatig"... Halva vitsen är väl annars just att vara så tjatig att ägaren faktiskt ger den servicen! Men säger ni att Saaben är mer hänsynsfull så inte mig emot!
    SANNING, med modifikation. Bara man står ut med plingandet & varningen varenda gång man startar X antal ggr under ca 2v, så NOLLSTÄLLER den sig själv. När man tjatat ut den tillräckligt mycket så återgår den till att räkna vidare service (Årligen/1500) tror jag. Lite osäker på slingan. Men jag vet med egen erfarenhet att den nollställer utan TECH2.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Larm triggar inte signalhorn
    Av alu- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 18:09
  2. OG9-3, Hur fungerar serviceindikeringen i SID?
    Av SAAB örnie i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 21:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •