Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Blinkande Xenon NG9-3 -03

  1. #1

    Blinkande Xenon NG9-3 -03

    Hej saabtokar!

    Mitt problem är att höger xenon började blinka för några veckor sedan och nu är den helt död, Får halvljus ur funktion på sid.

    Jag har skiftat lampa och igniter från motsatt sida och ingen skillnad. Allt funkar dock på den bra sidan.

    Är det den häringa ballasten jag läst om som gett upp? Är den svår att komma åt på en 03a? Alla lampor och igniters funkar.

    Kabeln hade hoppat ur, vet inte om det skedde när jag tog bort gummiskyddet men det funkar inte när kabeln är på plats heller.

    /Henke

  2. #2
    Sugmotor Aphexiss avatar
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Om du har bytt lampa, ballasten bakom lampan, kollat säkring samt kollat till kablaget så är det ända som återstår styrdon under själva lyktan (styrdon = ballast på svenska)

    Jag hade själv samma problem och att lösa det hela låg på ca 2300kr för mig, Fick dock tag på ett styrdon ganska billigt.

    Själva bytet hos en verkstad verkar kosta mellan 700-1500

    700 erbjöd en väldigt liten Mekonomen runt hörnet och 1500 pröjsade jag hos en större Saab Verkstad då jag hade annat att kolla upp

    Då styrdon ligger under själva lyktan så måste hela fronten av, Styrdon sitter bara med ett fåtal små skruvar och själva fronten verkar inte heller så svår att ta av, Dock så kan en ljusinställning behövas om du köper delen ny

    https://youtu.be/_C4AuhkKKVA

    Video som lätt visar dig hur du tar av fronten
    Senast redigerat av Aphexis den 2017-03-16 klockan 17:14.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Aphexis Visa inlägg
    Om du har bytt lampa, ballasten bakom lampan, kollat säkring samt kollat till kablaget så är det ända som återstår styrdon under själva lyktan (styrdon = ballast på svenska)

    Jag hade själv samma problem och att lösa det hela låg på ca 2300kr för mig, Fick dock tag på ett styrdon ganska billigt.

    Själva bytet hos en verkstad verkar kosta mellan 700-1500

    700 erbjöd en väldigt liten Mekonomen runt hörnet och 1500 pröjsade jag hos en större Saab Verkstad då jag hade annat att kolla upp

    Då styrdon ligger under själva lyktan så måste hela fronten av, Styrdon sitter bara med ett fåtal små skruvar och själva fronten verkar inte heller så svår att ta av, Dock så kan en ljusinställning behövas om du köper delen ny

    https://youtu.be/_C4AuhkKKVA

    Video som lätt visar dig hur du tar av fronten
    Tack för svar! skiftade ju som sagt sidor på både lampa och den grejen som sitter bakom lampan. Är det olika säkringar på respektive sida? Bra att du sade det ska kolla upp det! Är ju fattig student så löser det helst själv om möjligt ;P

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Här har du lite info om tändenhet och ballast och var de sitter och det är nog ballasten du bör skifta för att se om felet flyttar sig
    Ang. säkringar brukar instruktionsboken vara bra läsning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Här har du lite info om tändenhet och ballast och var de sitter och det är nog ballasten du bör skifta för att se om felet flyttar sig
    Ang. säkringar brukar instruktionsboken vara bra läsning
    Tack! Men kan jag inte utesluta lampa och tändningsprylen om de funkar bra på andra sidan? Ska kika på säkringarna

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Ballasten är ofta orsak till detta fel
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Skiftade ballasten från höger till vänster och nu funkade inte vänster sida. Så det blir en begagnad ballast från tyskland för 400kr med lite tummar som hålls ! Uppdaterar om hur det gick.

  8. #8
    Har nu bytt ballast och det funkar som det ska nu! 400kr för en begagnad.

    Man behöver inte ta ner hela fronten för att byta en sida bara. det räcker med att lossa skruvarna vid ett av hjulen.

    https://drive.google.com/open?id=0B1...C03V2g2TDFBRWs

    https://drive.google.com/open?id=1P1...r1Hu48q3sqX2aA

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Bra jobbat! Härligt när man löser ett problem utan att lämna till verkstaden och bli rånad.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Blinkande Xenon lampa vid start
    Av Loke67 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •