Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: 9-5 Xenon ingen kontakt med systemet

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    9-5 Xenon ingen kontakt med systemet

    Har sökt i forumet, men vet inte riktigt vad jag skall söka på till 100%.

    Men 9-5 05a. Båda xenonljusen och ljusregleringen fungerar. Lampan i MIU lyser att det är fel på xenonljuset.
    Men kan inte få kontakt med systemet. Varken med Tech2 eller Autocom.

    Slår man på tändningen så rör sig motorerna, och sen börjar de leva fan i ungefär 10 sekunder. Brummar ordentligt om dem.
    Samtliga säkringar är hela.

    I WIS står det inte så mycket förutom att att felet kan ligga i diagnosverktyget eller bilen. I detta fallet bilen. Efter det står det man ska kontrollera om styrdonet är vaket.
    Men styrdonen sitter ju i strålkastaren, och skulle någon av dessa vara felaktiga borde väl xenonlampan inte lysa?

    Har provat koppla bort batteriet i 10 min utan skillnad. Även kopplat bort strålkastaren och försökt läsa felkoder med Tech2 på xenon höger och vänster.
    Men inget.

    Någon som har koll på vilken kabel i strålkastarna som är kommunikationskabeln?
    Hur ska jag gå tillväga framåt?

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    - Men styrdonen sitter ju i strålkastaren, och skulle någon av dessa vara felaktiga borde väl xenonlampan inte lysa?
    Jo, ved intern feil i styringsenheten (AHL), som ligger under lykta, skal DTC B1605 settes, og varsellampa tennes.

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    - Någon som har koll på vilken kabel i strålkastarna som är kommunikationskabeln?
    Pinne #9 - går til pinne #8 i OBD-kontakten. Denne går også til ESP-modulen, så sjekk om Tech2 får kontakt med den for verifisering av kontinuitet mot denne pinnen (at den ikke har blitt presset ut).

    Om jeg har forstått det rett, så har du koblet ut kontakten til én AHL om gangen for å se om ev. DTCs da kunne leses ut. Levde motoren "f-- i ungefär 10 sekunder" på den andre lykta da også - i begge tilfeller?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har du möjlighet och testa skifta styrdon från en bil där kommunikationen är OK? Eller testa dina styrdon på en annan bil för att se om du får kontakt med dem där?

    Om du kör en scanning av samtliga styrenheter efter felkoder som går göra med Tech2, får den kontakt med alla övriga styrenheter i bilen?

    Det är ju inte första gången dessa går sönder även om det såvitt jag vet brukar va totalhaveri då, men elektronik är magiskt ibland så man skall inte utesluta att det ändå kan vara så enkelt som fuktskador som orsakar detta.
    Senast redigerat av joH900 den 2017-03-16 klockan 00:13.

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jo, ved intern feil i styringsenheten (AHL), som ligger under lykta, skal DTC B1605 settes, og varsellampa tennes.


    Pinne #9 - går til pinne #8 i OBD-kontakten. Denne går også til ESP-modulen, så sjekk om Tech2 får kontakt med den for verifisering av kontinuitet mot denne pinnen (at den ikke har blitt presset ut).

    Om jeg har forstått det rett, så har du koblet ut kontakten til én AHL om gangen for å se om ev. DTCs da kunne leses ut. Levde motoren "f-- i ungefär 10 sekunder" på den andre lykta da også - i begge tilfeller?
    Tack. Tech2 har kontakt med alla övriga system utan AHL.

    Jag kopplade ur vänster strålkastare, läste felkoder på xenon vänster och höger. Satte tillbaka den. Kopplade ur höger strålkastare, läste felkoder på vänster och höger.
    Motorerna går upp och ner. Sen ställer dem sig i felsäkertläge. Sen börjar det väsnas ordentligt om dem. Ungefär som de "flippar upp och ner" snabbt som tusan i ca 10 sekunder.
    Utöver det är motorerna tysta.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Har du möjlighet och testa skifta styrdon från en bil där kommunikationen är OK? Eller testa dina styrdon på en annan bil för att se om du får kontakt med dem där?

    Om du kör en scanning av samtliga styrenheter efter felkoder som går göra med Tech2, får den kontakt med alla övriga styrenheter i bilen?

    Det är ju inte första gången dessa går sönder även om det såvitt jag vet brukar va totalhaveri då, men elektronik är magiskt ibland så man skall inte utesluta att det ändå kan vara så enkelt som fuktskador som orsakar detta.
    Jag har två styrdon som ska fundera. Får prova byta till dem får vi se vad felet kan vara.
    Korrekt, kontakt med alla övriga system.

    Totalhaveri har jag varit med om. I det fallet bytte jag till ny styrenhet och då funka det.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    - Tech2 har kontakt med alla övriga system utan AHL.
    Også med ESP-modulen?

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    - Ungefär som de "flippar upp och ner" snabbt som tusan i ca 10 sekunder.
    Skjer dette med den ene lykten når den andre er koplet ut?

    På ett vis kan det jo se ut som begge AHL har fått et helt likt problem samtidig, noe som vel ikke er helt sannsynlig. Kanskje kan to forsøk være å kople ut kontakten på én lastvinkelgiver om gangen, for så å se om "diskodansen" da blir borte?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Også med ESP-modulen?


    Skjer dette med den ene lykten når den andre er koplet ut?

    På ett vis kan det jo se ut som begge AHL har fått et helt likt problem samtidig, noe som vel ikke er helt sannsynlig. Kanskje kan to forsøk være å kople ut kontakten på én lastvinkelgiver om gangen, for så å se om "diskodansen" da blir borte?
    Japp den har kontakt med ESP modulen.

    Jag slog på ljuset, vred om till parkeringsljus, kopplade ur lyset och sen vred tillbaka och provade. Men då lät inte motorerna.

    Det är helt klart ett alternativ jag får kika på. Har hämtat hem 2 st begagnade styrdon idag får vi se framöver om det blir nån skillnad.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Har den kontakt med ESP så tyder det på att diagnoskommunikationen över k-lina är hel dit iaf. Man kan ju mäta från ABS/ESP kontaktdonet till en AHL för att utesluta problem med det ledningsnätet.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Eller mellom AHL og OBD-uttaket, slik Glader9991 egentlig etterlyste og fikk svar på

    - - - Uppdaterad - - -

    Hvordan koblet du det ut (med hvilken plugg), ett "lys" om gangen eller begge samtdig - og sjekket du kommunikasjonen da?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Xenonljusens styrenheter är kopplade direkt från stift 9 på strålkastaren till stift 8 i diagnosporten. Testa med en multimeter om det är kontakt mellan dessa.

    ESP/ABS är förvisso också kopplade till stift 8, men kabeln från stift 8 delas upp i flera via en krimp, så kablarna fram till strålkastarna är inte nödvändigtvis hela.

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Kan meddela att styrdonet höger fram var ur funktion. Efter byte av den har jag kontakt med systemet. Och felkod på främre och bakre lastvinkelgivare.
    Bakre ser ut att vara utbytt engång. Främre ser ut att vara original.

    Börjar med att byta ut den främre. Återkommer.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Radera felkoderna först och se om dom kommer tillbaks.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Radera felkoderna först och se om dom kommer tillbaks.
    Dem kommer tillbaka omgående. På bakre och främre.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag fixade min, ja en av dem i veckan som gick.
    B3410,B3420 och bytte bara bakre och sedan är alla felkoder väck och allt funkar utan anmärkning.

    Fast jag har fuskat lite, grannpojken köpte en 9-5 -03 i juni förra året med samma fel och de micklade lite själv och började fram, bytte kablage men felet löstes till slut när bakre givaren byttes.
    Sen blev han påkörd och bilen löstes in och en 9-5 -02 Aero köptes med lysande Xenonnivåvarning och bakre byttes direkt + en defekt länk till främre givaren och även den fungerar numera.
    Jag sätter 50-öre på bakre givaren på din också.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag fixade min, ja en av dem i veckan som gick.
    B3410,B3420 och bytte bara bakre och sedan är alla felkoder väck och allt funkar utan anmärkning.

    Fast jag har fuskat lite, grannpojken köpte en 9-5 -03 i juni förra året med samma fel och de micklade lite själv och började fram, bytte kablage men felet löstes till slut när bakre givaren byttes.
    Sen blev han påkörd och bilen löstes in och en 9-5 -02 Aero köptes med lysande Xenonnivåvarning och bakre byttes direkt + en defekt länk till främre givaren och även den fungerar numera.
    Jag sätter 50-öre på bakre givaren på din också.
    Intressant. Frågan är om man skulle börja byta den bakre i så fall? Ska se om jag kan ta en bild på hur de båda givarna arbetar enligt Tech2.

  15. #15
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag har ju oturen att själv ha 3st 9-5 med Xenon och grannen en fjärde så om "bra å ha hyllan" gapar tom så finns alltid någon inom räckhåll att låna!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    - Ska se om jag kan ta en bild på hur de båda givarna arbetar enligt Tech2.
    Verdi 139 (steg) for reguleringsmotoren er lavt i forhold til 180 som den settes til ved kalibrering av systemet. Etter bytte av AHL skal reservedelsprogrammering utføres, og kalibrering av begge styreenhetene. Kanskje noe å forsøke i tilfelle dette ikke er gjort?

    Det er ellers flere eksempler på der begge DTC B3410 og B3420 er satt, hvor feilen har vært ikke-original lastvinkelgiver.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Hur har det gått med felsökningen? Jag har haft B3410 ett tag nu, försökt mäta upp kablage. Kopplat bort bakre givare och fått B3420 o sen satt tillbaka den igen och fortfarande B3410 såklart. Därefter provat annan givare fram, nytt kablage. Häromdan satte jag ditt ett par "nya" fräscha strålkastare med styrdon som jag vet funkar. Fortfarande B3410. Tröttnade på skiten och har bokat in Mechanum i Malmö på detta.

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Hur har det gått med felsökningen? Jag har haft B3410 ett tag nu, försökt mäta upp kablage. Kopplat bort bakre givare och fått B3420 o sen satt tillbaka den igen och fortfarande B3410 såklart. Därefter provat annan givare fram, nytt kablage. Häromdan satte jag ditt ett par "nya" fräscha strålkastare med styrdon som jag vet funkar. Fortfarande B3410. Tröttnade på skiten och har bokat in Mechanum i Malmö på detta.
    Har beställt och fått hem grejor. Fortsätter i helgen.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Främre givaren var trasig. Efter byte fungerar systemet som tilltänkt.

Liknande ämnen

  1. Ingen kontakt med OBD 9-5 -00
    Av Sword i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •