Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: OG9-3 Dricker kylarvatten

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Yes! Var "nippeln" som gått av! Den känns sjukt skör, bröt av ett par bitar till..

    Men ah, kan jag köra med den hängande löst ett tiotal mil tills jag hunnit få en ny? Måste ta mig till jobbet.. Ska jag i så fall försöka plugga hålet som leder in till kammar och ventiler..?

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nei, ikke plugge.
    Bättre att trä i en slang som hänger ner bakom/under motorn nära högersidan, säkra med några buntband
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Jag skulle kört med den öppen tills jag skaffat en ny.

  5. #25
    Tack! Beställt en ny från mekonomen nu, men tyvärr kvarstår problemet med åtgång av kylarvätska. Blir inte riktigt klok på det.. Egentligen talar inget för läckande topp förutom att bilen avger rikligt med vita avgaser som luktar sockrigt.

    - Går åt 1 liter kylarvätska på ett par dagar, åtgången verkar vara högre vid flera kallstarter och kanske även beroende på antal minusgrader.

    - Kylarvätskan är klar och jag ser inga tecken på att olja eller avgaser läcker in i kylsystemet, inget bubblande i kärlet eller grumlighet eller avgaslukt.
    - Motoroljan är helt normalfärgad.
    - Luktar inget glykol inne i kupén.
    - Har lyst runt med ficklampa och kikat efter spår i motorrummet efter kylvätskeläckage utan att hitta något. Ser heller inga spår under bilen eller att det droppar.
    -Kylvätska går inte åt alls när bilen står avstängd, det går bara åt under färd.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Låter som plastnippeln vid ventilkåpan som vetter mot oljepåfyllningen. Är det inte oljefällan den ansluter till också? Så det är tvärtom, det är ett utlopp för överskottsolja, inte nån tillförsel till kamkedjan. Inte bra att den e paj såklart.
    Dem J formade rören är oljereturer med "lås" från oljefällan i ventilkåpan. Vevhusgaserna leds in i det rektangulära inloppet, passerar genom den labyrint av kanaler formad av ventilkåpans gjutning och den plåt som är fastnitad i kåpan på undersidan och sedan ut genom hålet i ventilkåpan. Uppfångad olja rinner tillbaka i de J formade rören, vilka ser till att inga vevhusgaser kan sugas in genom oljereturerna.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GeirOve Visa inlägg
    Tack! Beställt en ny från mekonomen nu, men tyvärr kvarstår problemet med åtgång av kylarvätska. Blir inte riktigt klok på det.. Egentligen talar inget för läckande topp förutom att bilen avger rikligt med vita avgaser som luktar sockrigt.

    - Går åt 1 liter kylarvätska på ett par dagar, åtgången verkar vara högre vid flera kallstarter och kanske även beroende på antal minusgrader.

    - Kylarvätskan är klar och jag ser inga tecken på att olja eller avgaser läcker in i kylsystemet, inget bubblande i kärlet eller grumlighet eller avgaslukt.
    - Motoroljan är helt normalfärgad.
    - Luktar inget glykol inne i kupén.
    - Har lyst runt med ficklampa och kikat efter spår i motorrummet efter kylvätskeläckage utan att hitta något. Ser heller inga spår under bilen eller att det droppar.
    -Kylvätska går inte åt alls när bilen står avstängd, det går bara åt under färd.
    Har du motorvärmare så kolla efter vita fläckar kring denna. Vid mindre läckage så kan kylarvätskan avdunsta på varma motordelar utan att man upptäcker någonting alls.

    Det finns UV spårmedel man kan tillsätta kylarvätskan för att felsöka, brukar dock vara lite svårt att hitta någon som säljer det.
    https://www.amazon.com/ACDelco-10-50.../dp/B008I2VKNI

  8. #28
    Har ingen motorvärmare.

    Men är det inte lite menignslöst att fortsätta leta läcka i motorrummet ändå när avgaserna luktar socker? Eller inbillar jag mig bara den lukten?

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av GeirOve Visa inlägg
    Egentligen talar inget för läckande topp förutom att bilen avger rikligt med vita avgaser som luktar sockrigt.
    När toppen är efterdragen och om läckaget fortsätter skulle jag göra en provtryckning av kylsystemet.
    Vitrök tyder på vatten och min gissning är då toppen alt. ett läckage i turbon och att vattnet förångas och ger den vita röken.
    Och när minusgraderna uppgör skulle jag bara toppa upp med vatten tills du hittar problemet.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När toppen är efterdragen och om läckaget fortsätter skulle jag göra en provtryckning av kylsystemet.
    Vitrök tyder på vatten och min gissning är då toppen alt. ett läckage i turbon och att vattnet förångas och ger den vita röken.
    Och när minusgraderna uppgör skulle jag bara toppa upp med vatten tills du hittar problemet.
    Ja, nånstans borde det väl vara rätt hyggligt sockerkladdigt vid det här laget..

    Men, om toppen läcker borde väl oljan missfärgas!? Och något synas i kylvätskan med? Samma borde väl gälla för läckage via turbon?

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det beror ju på var läckaget är, mellan vatten och oljekanal så blir det olja i vatten och vise versa, mellan vatten och förbränningsrum så förångas det och ryker men det borde också bubbla u exp.kärlet och lukta avgaser.
    Läcker kylvattnet i turbon in i turbinen/avgassidan ryker det

    Edit: Skall väl tillägga att jag klarat mig bra från läckage själv så jag är absolut ingen expert på ämnet

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-17 klockan 00:28.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När toppen är efterdragen och om läckaget fortsätter skulle jag göra en provtryckning av kylsystemet.

    Lär bli billigare att provtrycka än att byta saker som ev inte behövs.

    För övrigt så vill jag tro att det är få som inte pajjat vevhusnippeln, myself inkluderad
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    En av få ;-)

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Återanvända kylarvatten?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 16:22
  2. Min bil tappar kylarvatten...-99 9-5 2,0t
    Av Mysterisk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 18:41
  3. Vafrör dricker bilen kylarvatten?
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 14:18
  4. Kylarvatten Saab 95
    Av chat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 01:44
  5. Kylarvatten?
    Av shoei i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •