Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 18" däck till NG9-3

  1. #1

    18" däck till NG9-3

    Hej alla!

    Nybörjare på forumet här...

    Har haft problem med snedslitage på min 9-3a (NG) som har haft 19"-fälgar monterat (ej SAAB original), slutade med att jag åkte på en punktering i somras. Kändes väldigt obehagligt (med barn i bilen osv). Enligt däckfirman så var felet att hjulinställningen var felaktig, men efter att de ordnat detta åkte jag sen på en punktering TILL.

    Summa: vill inte gå omkring och oroa mig för att ett däck skall smälla i hög fart så köpte igår ett par SAAB original 18" (ALU65) och behöver nu köpa däck då två är utslitna.

    Har bestämt mig för storlek 225/45/18 då det är det som står i instruktionsboken. Det är det där med "98Y" som står också som gör mig lite osäker. Förstår att det är dels hastighetsindex (Y), men det känns ju å andra sidan helt meningslöst att köpa däck som man kan köra i 300km/h med när man mest pendlar E6an i 120..? Det andra är det där med "belastningsindex" då, det finns nästan inga däck som har index "98" som det står i instruktionsboken, de flesta verkar vara antingen 91 eller 95.

    Frågan är alltså: hur allvarligt ska man ta det där med 98Y? Kan jag köpa t.ex 91Y då (som t.ex Kumho Ecsta LE Sport KU39 eller Continental ContiSportContact 5) och känna mig trygg med att det gör jobbet?

    Tack för hjälpen!

    // Ola

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Hej och välkommen hit, Ola!

    I första fallet, var snedslitningen så grov att det försämrat hållfastheten märkbart? Det låter lite ovanligt. Viss snedslitning kan man ha utan att det påverkar hållfastheten på ett märkbart sätt. Vad sa däckfirman i det andra fallet då när det gäller orsaken?

    Sedan är jag lite frågande till att byta ner sig till 18" för att inte få punktering. Jag är absolut inte favorit av stora hjul, men jag ser heller ingen direkt koppling till sämre hållbarhet på större hjul.

    Det är inga direkta svar på dina specifika frågor, men vill bara inte att du byter hjul av fel orsaker. Det är därför jag frågar. Själv gillar jag verkligen ALU65, min klara favorit bland OEM-fälgar och hade en liknande fälg på min ng9-3.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Hej Vfr, och tack! Både för välkomnande och snabbt svar.

    Jag är tyvärr ingen mekaniker av rang, utan snarare i princip totalt okunnig. Därav min flykt till något som känns helt safe. Mina nuvarande hjul är en lång historia, men ska försöka hålla mig kortfattad.

    Jag hade ett par 18" på min bil när min mamma köpte en 9-3 cab med hjul på som hon inte ville ha. Så jag ryckte på axlarna och sa att vi kan byta. Det var 19" SAAB original till NYA 9-5. Killen som sålde bilen till henne var SAAB-freak och hade monterat dem med hjälp av spacers och sa att det inte skulle vara några problem. Och jag har ju faktiskt kört på dem i två hela säsonger utan problem, men varje gång någon bytt däcken åt mig har de kommenterat att hjulen inte är original och kliat sig i huvudet. Vilket inte är en särskilt skön känsla för den som inget kan. Så när jag fick punktering sa däckfirman att det berodde på att hjulen var felinställda och att det inte fanns inställningsdata eller vad det nu är man använder vid hjulinställningar för 19-tumsfälgar. Så de ställde in hjulen efter mina vinterdäck (vilket är 16-tummare...). Så kändes inte så bra i magen när man åkte därifrån, och när jag en kort tid senare åkte på en punktering till så fick jag nog och vill ha saker som hör hemma på bilen även om det inte är det som är orsaken... Lekte med tanken att köra 17" Aero original (har en Aero SC -09) för att vara safe-safe-safe men det kändes trist, vill ju ha snygga fälgar. Och funderar på att sälja bilen inom relativt kort och det känns ju bra för andrahandsvärdet också.

    Så nu vill jag verkligen ha bra däck, som skall klara av att sitta på bilen. Känns inte bra att ha familjen i bilen med vetskapen att man åkt på två punkteringar.

    // Ola

  4. #4
    Dunlop och Michelin är nog mina favoriter. Pirelli och Nokian är också bra, oftast lite billigare, ffa Nokian.

    Original belastningsindex på 225 45 18 är 95. Hastighetsindex W. Alltså rekommenderas inte 91. Kumho är OK, inte mer.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Då är jag med bättre i händelseförloppet.

    Så det handlade om bultomvandlingsspacers. Det ska inte vara några egentliga problem, men det inför helt klart fler osäkerhetsfaktorer och fler saker som kan bli problem.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Dunlop och Michelin är nog mina favoriter. Pirelli och Nokian är också bra, oftast lite billigare, ffa Nokian.

    Original belastningsindex på 225 45 18 är 95. Hastighetsindex W. Alltså rekommenderas inte 91. Kumho är OK, inte mer.
    Hej!

    OK, det är det där jag tycker är så konstigt bara... Det där med belastningsindex. Har läst mig till att det räknas ut i kg/däck, och slår man ihop 91-däckens belastning (kommer inte ihåg exakt vad det var i kg) så klarar jag ju bilens vikt + nästan ett ton till. Så förstår inte varför det inte ska räcka. Men som sagt, tar inga risker nu så får blir 95 i alla fall. Tack för hjälpen!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Då är jag med bättre i händelseförloppet.

    Så det handlade om bultomvandlingsspacers. Det ska inte vara några egentliga problem, men det inför helt klart fler osäkerhetsfaktorer och fler saker som kan bli problem.
    Njae jag tror inte det är bultomvandlingsspacers, utan bara såna där distansringar som du sätter på navaxeln (om det nu är rätt namn), tunna shims. Själva bultmönstret verkar stämma som det är. Jaja, oavsett vilket så känns det läskigt att åka omkring med fel hjul och det har jag ju löst nu när jag köpt nya däck.

    Så om det är W95 som gäller som minst funkar alltså antingen W ELLER Y då. Och 95 och uppåt. OK, får gå ut och jaga däck helt enkelt.

    Tack för hjälpen!
    Senast redigerat av olalinder den 2017-03-13 klockan 16:53.

  7. #7

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av olalinder Visa inlägg
    Njae jag tror inte det är bultomvandlingsspacers, utan bara såna där distansringar som du sätter på navaxeln (om det nu är rätt namn), tunna shims. Själva bultmönstret verkar stämma som det är. Jaja, oavsett vilket så känns det läskigt att åka omkring med fel hjul och det har jag ju löst nu när jag köpt nya däck.
    Då missförstod jag dig. Jag tolkade det som att hjulen var till nya ng9-5 med helt annat bultmönster. Men strunt i det. Lycka till med nya hjulen. ALU65 är en riktigt snygg fälg.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Tack!

    Har kollat på massa tester, framförallt de här två:

    https://www.adac.de/infotestrat/test...cePageId=31821
    http://www.mhf.se/client/files/mf/20...rd%C3%A4ck.pdf

    Det är lite irriterande, för många tester säger emot varandra en hel del. Det enda alla (!) tycks vara överens om är att Continental Contisportcontact 5 är det bästa däcket. Så klart det dyraste också... Men lutar mot att köpa det helt enkelt och slippa tänka på det.

    // O

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Skulle vilja se foto på fälgarna som diskuteras i tråden.

    Sen skulle jag personligen välja 225 40 18 och inte Continental, tycker dom bullrar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Dessa fälgar. Jag körde på just 225/45-18 på min ng9-3. Av två skäl. Med 40-profil blir det bullrigare och 45-profil fyller ut hjulhusen bättre. ng9-3 har stora hjulhus.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Skulle vilja se foto på fälgarna som diskuteras i tråden.

    Sen skulle jag personligen välja 225 40 18 och inte Continental, tycker dom bullrar.
    RZ - OK, tack för input. Kommer att välja just 45 för att jag vill ha just det som står i manualen. Tar inga risker nu... ;-) Vad gäller Continental eller inte så har du säkert rätt. Men efter alla hyllningar de däcken fått kör jag nog på dem. Var lite inne på de lite finare Nokian som finns också, de var några hundringar billigare, men de ska tydligen rulla betydligt sämre. Verkar som att Conti kanske inte är bäst i allt, men har bäst snitt på allt. Inte tystast, inte mest ekonomiska osv men sammanvägt bäst.

    19"-fälgarna jag nu skall sluta använda (kommer snart upp till försäljning om någon är sugen) ser ni bifogat. Som sagt ska det inte vara några problem att ha dem på bilen och jag har kört med dem i två säsonger. Men nu byter jag, nog upp till folk som har bättre koll än mig att ha så fancy hjul.

    De jag köpt nu är de som Vfr lade upp i sin länk! Tack för det!

    // Ola
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kommer att bli riktigt snyggt med dom 18" och tror nog du blir nöjd med Continental.

    Kommer troligen att köra med likadana på min 9-3 i sommar men med 40-profil, kan annars bli BBS med 225 45 17.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kommer att bli riktigt snyggt med dom 18" och tror nog du blir nöjd med Continental.

    Kommer troligen att köra med likadana på min 9-3 i sommar men med 40-profil, kan annars bli BBS med 225 45 17.
    Ah thx, tror också det blir bra. Det är en snygg bil ändå, alltså... BBS är säkert kanon det med. Men är själv en sucker för OEM, vill ha gott om SAAB-loggor. ;-)

Liknande ämnen

  1. 18" däck till 93 SC 1,8t -08
    Av rogggan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 13:05
  2. "Pilformade" däck till 9-5?
    Av EuphoniC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 10:22
  3. Bytt från 17" till 18" däck. Bör man göra hjulinst
    Av matte_linear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 00:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •