Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Avrosta bromsskivor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    Avrosta bromsskivor

    Halloj!

    Efter ett turboras i höstas har Saaben fått stå på garageuppfarten över vintern och skämmas. Nu tänkte jag ta tag i den och byta turbon, men samtidigt har naturligtvis bromsskivorna hunnit få en fin beläggning av rost.
    Tänkte försöka få bort det innan jag kör den till besiktningen, frågan är hur man gör det bäst/enklast/smidigast?
    Jag brukar använda två varianter när jag jagar rost på lösa smådelar. Det ena är fosforsyra och det andra är elektrolys. Båda funkar bra och är enkla och sköter sig självt utan att man behöver svettas själv. Frågan är hur de funkar ihop med bromsskivor? Nån som provat? Jag tvivlar inte på att rosten försvinner, men är lite fundersam över om det kan skapa nån beläggning eller nåt som inte är bra för skivorna eller bromsbeläggen.
    Eller har ni nån annan variant som jag inte tänkt på?

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Motioner oken och kolla över beläggen. Sen ut o kör om det nu inte är gravrost på skivorna vill säga.


    //B
    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Gäller det din 9-3 -02? Om det bara är den vanliga ytrosten så gör som Mr_SunBear skriver. En vinter avställd är inga större problem med moderna Saabar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Jo, det är ju det riktiga "latmanstricket", tänkte mer att man kunde hjälpa till lite innan, så det inte hamnar så mycket rost i beläggen.
    Jag lär ju ändå plocka av hjulen för att kolla över beläggen, så merjobbet att ta av skivorna och lägga i en balja fosforsyra en stund är inte så stort.
    Men först ska förstås turbon bort och ersättas med en fungerande...

    - - - Uppdaterad - - -

    Jo, 9-3:an är det. Den gav upp i ett gigantiskt rökmoln i höstas. Men sen har ersättaren bara krånglat så nu tänkte jag ta tillbaka Saaben på nåder ett tag till!

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Då är väl blästring ett alternativ.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Nej för 17, så dåliga har de inte blivit av att stå ute över vintern, och då skulle jag istället lämna dem på omsvarvning, ganska billigt och då får man en bra och jämn yta. Vågar inte tänka på hur de skulle se ut efter blästring...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Elektrolys har jag själv varit sugen på att testa med just bromsskivor, såg en tråd med före och efter resultat som såg väldigt bra ut. Annars är ju priset för en uppsättning nya skivor inte så farligt, finns väl tvåpack från 500 spänn.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Elektrolysbehandling funkar på skivor men då bör friktionsytan svarvas efteråt , lönsamt? Tveksamt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jag skulle bara ut och köra med dom. Var de fina innan så det bara är ytrost så försvinner det snabbt och det brukar inte påverka klossarna nåt speciellt. Är de fulare än så så skulle jag köpa nya.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Är de fulare än så så skulle jag köpa nya.


    Försvinner inte rosten av lite inspirerad körning är skivorna förmodligen i så dåligt skick att du behöver svarva om dem. Och har man inte en mekanisk verkstad till hands så är det oftast enklare att köpa nya.

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Elektrolysbehandling funkar på skivor men då bör friktionsytan svarvas efteråt , lönsamt? Tveksamt
    Varför bör man svarva? Blir ytan så ojämn? Det är ju ändå väldigt lite rost på hans skivor antar jag. Nyfiken...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av Frippegubben Visa inlägg
    Nej för 17, så dåliga har de inte blivit av att stå ute över vintern, och då skulle jag istället lämna dem på omsvarvning, ganska billigt och då får man en bra och jämn yta. Vågar inte tänka på hur de skulle se ut efter blästring...
    Det beror på vad du blästrar med. Kör du glas så är det ett par tre bromsningar så är de släta igen. Dock, om det är så lite rost är det ju bara ut o köra så försvinner de.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Varför bör man svarva? Blir ytan så ojämn? Det är ju ändå väldigt lite rost på hans skivor antar jag. Nyfiken...
    Är skivorna rostiga så man ens funderar på att avrosta dem mer än att bara köra och bromsa (vilket brukar vara tillräckligt) så gissar jag att de sett sina bästa dar som jellybear är inne på redan.
    Elektrolysen i sig gör inte skivorna ojämna, det har rosten redan fixat men det syns tydligare.
    Nya skivor är ändå så billigt att jag skulle köpa nya direkt och använda de gamla som offeranoder i elektrolysbadet.

    Har man fin yta på skivorna men äckliga rostflagor mellan skivorna på ventilerade skivor kommer elektrolysen åt bra om man vill snygga och göra vårfint
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Aha, du tänkte så. Då e ja med.

    Jag gissar att bara köra räcker. Men elektrolys för att fixa i mellanrummet är ju smart
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg


    Försvinner inte rosten av lite inspirerad körning är skivorna förmodligen i så dåligt skick att du behöver svarva om dem. Och har man inte en mekanisk verkstad till hands så är det oftast enklare att köpa nya.

    Om du tyckte att skivorna va bra skick innan så kanske det ser lite värre ut än det faktiskt är? Man vet ju bara bilen stått still några dagar i lite fukt och regn så ser ju skivorna förjävliga ut
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Turbon på plats! Ryker fortfarande vansinningt mycket, men jag hoppas att det beror på all olja som den gamla tryckt ur sig och att det ger sig efter några km eller mil...
    Men skivorär inte vackra, jag var lat och tänkte att det kanske sliter till sig, men jag får nog ta isär och avrosta skivorna innan jag kör nåt mer, för det lät hemskt de få meter jag provkörde...
    Jag provar nog elektrolys först, och blir det inte bra av det så får det kanske bli svarven. Skivorna hade bara ett år på nacken när det havererade, så känns surt att behöva byta dem redan.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    En sån här på vinkelslipen brukar fungera bra (använd skyddsutr.)


    Lägg gärna upp en bild på hur skivorna ser ut nu innan
    Elektrolys är rätt pyssligt och tar flera dagar.

    Ang. att det fortfarande ryker, gjorde du rent laddluftkylaren?
    Efter ett haveri kan den innehålla upp emot en lite olja och det tar väldigt lång tid innan den försvinner av sig självt

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast man får vara observant med dylika stålborstar för de är lite förrädiska. De är nämligen inte avsedda för vinkelslipar även om gängan är rätt. Titta på max rekommenderat varvtal och titta sen vad en vinkelslip varvar så inser man. Finns såna där med vinklade borst som har exploderat fullständigt och då räcker inte ens skyddsglasögon.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Självklart bör roterande verktyg användas med stor försiktighet.
    Och i detta exempel skriver biltema att det är för vinkelslip och jag har förbrukat rätt många.
    Och det händer ju även att kapskivor exploderar och det kan sluta riktigt illa även om det är rätt utrustning.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Dessa på en skruvdragare/borrmaskin.

    Fungerar mycket bra till fälgarnas anläggningsyta oxå.

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...ar-2000028482/

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Bromsskivor 9-3OG
    Av bjornhen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 23:40
  2. Bromsskivor bak??
    Av rallyjohan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 13:36
  3. Bromsskivor
    Av Joel_1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 06:46
  4. Bromsskivor??
    Av Bonn johan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •