Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dåligt FRAM oljefilter NG9-3 B207

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Dåligt FRAM oljefilter NG9-3 B207

    Hittade detta "fina" filter i en 9-3 SS -05 på dryga 24 000mil. Det har suttit i bilen 2500 mil (serviceintervall 3000mil) dock misstänker jag det suttit drygt 3 år istället för 2 år som är tidsintervallet för service.

    Filtret är ett FRAM som är tillverkat i Frankrike, verkar ju som FRAM är en rebranding av diverse andra tillverkares filter så vad man faktiskt får för filter lär väl variera. En sökning visar att de inte verkar ha sådär superbra rykte i alla fall.

    Detta är i alla fall nått av de värre insatsfilter jag sett. Skall man köra långa serviceintervall som ändå 3000 mil är så gäller det att hålla sig till originalfilter... eller i alla fall samma tillverkare som sköter tillverkning åt OEM (t ex MANN). Det "roliga" är ju dessutom att det OFTAST inte skiljer några pengar på kostnaden för ett oljefilter, ibland kan t om originalfilter vara billigare om man bara ser till och handla på rätt ställe. GM filtret (till vänster) kostade 89kr.

    I och med att det dragit över servicen tidsmässigt så ska man väl inte skylla allt på filtret, men nog är det ändå inte helt normalt skulle jag säga. Man ser ju hur filtret har kollapsat och det enda som hindrar filtret från att sugas ihop helt är innanmätet i plast.

    Någon som sett liknande? Jag funderar på felaktig montering och/eller om filtret är liiiiiiiiiite för långt men i båda fallen så borde det knäckt till plasthylsan i filtret och den har jag inte hittat några skador på.


    IMG_0740.jpg IMG_0741.jpg IMG_0742.jpg IMG_0743.jpg

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag är osäker på vad du menar. Filtret har ju inte kollapsat såsom usla filter kan göra där insatsen inte är stabil nog och inte klarar hålla emot oljetrycket när man slarvar med bytet och filterpapperet blir helt igensatt (som här). Väldigt många bilar verkar fruktansvärt misskötta. Olja och filter ska bytas varje år oavsett miltal (min personliga åsikt oavsett vad tillverkaren säger). Kortkörningar genererar mycket mer skit i oljan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MultiMan den 2017-03-13 klockan 08:03. Anledning: Förtydligande
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Nja, kanske inte kollapsat helt men filtermaterialet är ju på väg in i centrum på filtret så att säga. Ser ju ut som en kassler inifrån

    Kanske inte framgår så bra på dessa bilder men filtret har inte den cylindriska form som det borde ha.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Smörjer man inte den lilla o-ringen på filter toppen brukar de se ut så också.
    Man skruvar ju ner filtret och då kan den följa med runt.
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Dåligt Bosch oljefilter
    Av MaMa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: igår, 12:06
  2. [LÖST] Renoverad motor går dåligt NG9-3 B207 BioPower
    Av Beetle_danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 07:57
  3. Misständer och går dåligt NG9-3 B207 BioPower
    Av slarver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-05-28, 00:46
  4. [LÖST] Del av gammalt oljefilter fast NG9-3 B207
    Av donkerhaus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2018-04-27, 00:07
  5. Oljefilter NG9-3 B207
    Av rcy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 01:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •