Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Startar inte efter motortvätt! OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Startar inte efter motortvätt! OG9-5 B2x5

    Halloj!
    Jag behöver ha akut hjälp/tips! Saab 9-5 som vägrar starta.

    Köpte en Saab 9-5 2.0t -04 i förrgår. När jag kom hem så körde jag en rejäl "rekond" med motortvätt. Efter tvätten körde jag in bilen i garaget (ingen tendenser till att gå dåligt). Sedan har den stått i garaget i två dagar, garaget håller cirka 10 plusgrader.

    Imorse när jag skulle till jobbet så tände motorn till när jag vred på nyckeln men dog efter cirka 1-2 sekunder för att sedan inte starta alls.

    Jag har plockat loss tändkasetten och blåst rent från vatten. Var en hel del vatten som låg runt tändstiften. Skruvade även isär tändkasetten och blåste torrt där. Elektronikspray i kontaktstycket till den också.

    Ingen som helst skillnad. Den tänder inte över huvudtaget.

    Kan inte se någon fukt i säkringshållarna heller.

    Har ni några tips?? Vad kan jag göra? Nu står en kupéfläkt riktad mot motorn...

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har du möjlighet och testa med en annan kassett? Den kanske dog...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har tyvärr inte det, om jag inte köper en ny och det går inte idag.

    Kan jag skruva ur stiften, sätta i dom i kasetten, jorda mot motorns gods och kolla om jag har gnista på dom?

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Prova om den startar till på startgas.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Var bor du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Prova om den startar till på startgas.
    /Johan

    Absolut, det ska jag prova!
    En kompis sa åt mig att kolla soppapumpen. Hur den nu skulle kunna ha gått sönder när bilen stått två dagar i garage...?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Var bor du?
    Mellan Falun och Borlänge!

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Ja, proceduren finns beskriven i verkstadshandboken (visserligen med en testkassett, men det handlar kanske om att vara säker på att kassetten fungerar).

    Om du får gnistor på stiften så är du säker på att vevaxelgivaren ger signaler och att kassett + stift ger gnista
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Nu lämnar jag ut Johan H, han bor nära.

    Hade du bott nära mig så hade jag haft TK att prova med.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Ja, proceduren finns beskriven i verkstadshandboken (visserligen med en testkassett, men det handlar kanske om att vara säker på att kassetten fungerar).

    Om du får gnistor på stiften så är du säker på att vevaxelgivaren ger signaler och att kassett + stift ger gnista
    Kanske ska kolla fukt i kontakten till vevaxelgivaren då? Är det den som skickar signalerna när det ska tända på respektive cylinder?

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Utan signaler från vevaxelgivaren vet inte Trionoc-boxen när den ska skicka signaler till tändkassetten.

    Det finns olja i tändkassetten så den måste vara placerad med spolarna nedåt för att inte brännas.

    Har du kollat trycket i schraderventilen på fuelrailen?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Nopes, det har jag heller inte gjort.

    Skulle åka Saaben till jobbet imorse men fick lov att ta en annan bil så nu luskar jag fram vad som kan ha gått fel så jag kan testa lite olika saker när jag är hemma om en timme typ!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 22:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Anders_023 Visa inlägg
    Absolut, det ska jag prova!
    En kompis sa åt mig att kolla soppapumpen. Hur den nu skulle kunna ha gått sönder när bilen stått två dagar i garage...?
    Soppapumpar brukar avlida tvärt, och din beskrivning är exakt hur det brukar yttra sig, det finns normalt soppatryck i ledningen för att Trionic ska hinna starta bilen och gå just 1-2 sekunder.

    (Fast vi har det gamla mantrat "Det kan alltid vara tändkassetten", så osvuret är bäst.)

    Kontrollera om bensinpumpen går, lyssna (den ska gå någon sekund efter man slagit på tändningen efter ett längre avslag, 45 sek eller 15 min beroende på omständigheterna), tryck på schraderventilen eller mät strömmen till den: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2017-03-12 klockan 16:21.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Och du har kollat att varvtalsmätaren rör på sig vid start försöken så att vevaxelgivaren utesluts.
    Hur många mil har den gått ? (angående livslängd på soppapumpen)

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Det har jag heller inte kollat. Bra tips, det ska jag göra! Är det under tiden startmotorn går som varvtalsmätaren skall röra på sig?

    Den har gått 20 000 mil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Soppapumpar brukar avlida tvärt, och din beskrivning är exakt hur det brukar yttra sig, det finns normalt soppatryck i ledningen för att Trionic ska hinna starta bilen och gå just 1-2 sekunder.

    (Fast vi har det gamla mantrat "Det kan alltid vara tändkassetten", så osvuret är bäst.)

    Kontrollera om bensinpumpen går, lyssna (den ska gå någon sekund efter man slagit på tändningen efter ett längre avslag, 45 sek eller 15 min beroende på omständigheterna), tryck på schraderventilen eller mät strömmen till den: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    Grejen är att den tände till EN gång och efter det är död, tänder inget alls. Den gick dessutom skit de få sekunder motorn hoppade igång. Tror du ändå soppapumpen då?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 22:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Vill du veta om b-pumpen går då kopplar man batteriladdare direkt till pumpen och lyssnar(den tips fick du redan) , svar jag, då kollar man om de kommer soppa till fuelrailen.
    I den sista ingår backventil på trycksida, och soppa filter, dvs hela rubbet.
    Men de finns en till möjlig fel: pumpen går men soppa kommer inte fram och då blir att slangen i pumpens armatur är trasig och pumpen bara vispar runt eller att vita backventilen kärvar( mitt fall med min bil) då blir ingen/lite soppa till fuelrailen.

    Lycka till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Anders_023 Visa inlägg
    Halloj!
    Jag behöver ha akut hjälp/tips! Saab 9-5 som vägrar starta.

    Köpte en Saab 9-5 2.0t -04 i förrgår. När jag kom hem så körde jag en rejäl "rekond" med motortvätt. Efter tvätten körde jag in bilen i garaget (ingen tendenser till att gå dåligt). Sedan har den stått i garaget i två dagar, garaget håller cirka 10 plusgrader.

    Imorse när jag skulle till jobbet så tände motorn till när jag vred på nyckeln men dog efter cirka 1-2 sekunder för att sedan inte starta alls.

    Jag har plockat loss tändkasetten och blåst rent från vatten. Var en hel del vatten som låg runt tändstiften. Skruvade även isär tändkasetten och blåste torrt där. Elektronikspray i kontaktstycket till den också.

    Ingen som helst skillnad. Den tänder inte över huvudtaget.

    Kan inte se någon fukt i säkringshållarna heller.

    Har ni några tips?? Vad kan jag göra? Nu står en kupéfläkt riktad mot motorn...
    Hoppas det löser sig för dig.

    Mitt allra bästa tips framgent är: Motortvätta INTE! Möjligtvis kör med trasor + div medel.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Den tänder typiskt till en gång och går då 1-2 sekunder efter att soppapumpen stannat permanent, som jag tolkade din beskrivning var det som hände?

    Det finns också mer otydliga beteenden på trasig soppapump, men om den betedde sig precis på detta sätt pekar det mycket tydligt på soppapumpen. Men oavsett, gör någon av kontrollerna för att säkert avgöra om det är pumpen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2017-03-12 klockan 20:20.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Hoppas det löser sig för dig.

    Mitt allra bästa tips framgent är: Motortvätta INTE! Möjligtvis kör med trasor + div medel.

    /Lufto
    Haha, man ska lära av sina misstag. Motortvätta inte en Saab

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Bensinpumpen surrar typ 3 sekunder när jag slår på tändningen för att sedan sluta. Under dom sekunderna hinner den bygga upp ett litet tryck i ventilen på fuelrailen. När jag öppnar den ventilen kommer en skvätt bensin för att sedan sluta komma något alls.

    Är det soppapumpen då?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tror inte det är soppapumpen. När man kör på startmotorn sprutar det bensin överallt!!

    Varvtalsmätaren går upp när jag kör startmotorn också...

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Startar ej efter motortvätt- tips önskas
    Av Jockewe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-05-25, 12:51
  2. [LÖST] CE och ojämn motorngång efter motortvätt T7/B2x5
    Av AddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-08, 18:17
  3. [LÖST] Bilen startar inte vid varmstart? OG9-5 B2x5
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 20:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •