Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 142

Ämne: Vi som äger 9-3X

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Ja, det ska bli spännande att se nästa vecka när grejerna kommer


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  2. #42
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Spännande tråd att följa! Blev själv ägare till en skön 9-3X Griffin Biopower förra veckan, har redan upptäckt en del överraskningar. Första tråkigheten var kostnaden för en ny bakdämpare. Höger bak var slut och hade spår av läckage vid köpet, men att de skulle kosta 7 papp hade jag inte kunnat drömma om... Står i valet och kvalet om jag ska ta den sura kostnaden, eller skaffa hela Hirsch-satsen med fyra fjädrar och dämpare, eller skippa nivåregleringen och försöka hitta lämplig standarddämpare.

    Har också en Esid på gång, motorlampan tändes i veckan så ska försöka undersöka vad det kan bero på (redan kollat tanklocket). Diffen kanske är värd att undersöka också om det är som ni säger. Den är fullservad och har gått 8500, men man vet ju aldrig.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Ja välkommen till familjen, kanske ska be en moderator att byta namn på tråden till "vi som äger 9-3 X" då tråden svävat iväg lite från orginalämnet. Men det kan ju vara skönt att ha en tråd vi kan diskutera modellen i. Går det att lösa?

    Och eSID var riktigt rolig när den kom hem. Mycket rolig info som dök upp.

    Tanke, Med standard dämpare så tappar du ju lite av signumet för X modellen. Då blir det ju "bara" en 9-3 med ett X på bakluckan. Det är ju för att dom är lite högre som gör att allt passar och blir så vackert och skönkört. Bara en tanke från mig
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-01 klockan 14:19.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  4. #44
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Tanke, Med standard dämpare så tappar du ju lite av signumet för X modellen. Då blir det ju "bara" en 9-3 med ett X på bakluckan. Det är ju för att dom är lite högre som gör att allt passar och blir så vackert och skönkört. Bara en tanke från mig
    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    En tråd för 9-3X hade varit guld. Mjo, det är lite det jag tänkte på också. Vad jag inte fattar är hur Hirsch kan ha en sats om 4 dämpare och fjädrar, där båda bakre har nivåreglering, för ett pris som motsvarar två originaldämpare för 9-3X. http://www.hirsch-performance.ch/Con...rke/F750005600 Vill helst behålla originalhöjden, med Hirsch blir det 25mm fram/10mm bak lägre, men känns mentalt bättre att ha nytt hela vägen runt för samma kostnad som två bakdämpare.

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Jag förstår hur du tänker, och jag håller med dig i frågan hur dom kan vara så mycket billigare än orginal. Och känslan av att ha nytt runt om är ju skön. köpte du av handlare? Vilken färg blev det? Vilken utrustning är det på griffin pkt?


    Men 25/10 då blir den ju som diesel X:en? Eller har jag fel för mig nu?har för mig den inte blev lika hög som XWD av någon ekonomisk anledning. Samma som styrde att det inte går att få XWD på dieselmotorn.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-01 klockan 14:19.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Spännande tråd att följa! Blev själv ägare till en skön 9-3X Griffin Biopower förra veckan, har redan upptäckt en del överraskningar. Första tråkigheten var kostnaden för en ny bakdämpare. Höger bak var slut och hade spår av läckage vid köpet, men att de skulle kosta 7 papp hade jag inte kunnat drömma om... Står i valet och kvalet om jag ska ta den sura kostnaden, eller skaffa hela Hirsch-satsen med fyra fjädrar och dämpare, eller skippa nivåregleringen och försöka hitta lämplig standarddämpare.

    Har också en Esid på gång, motorlampan tändes i veckan så ska försöka undersöka vad det kan bero på (redan kollat tanklocket). Diffen kanske är värd att undersöka också om det är som ni säger. Den är fullservad och har gått 8500, men man vet ju aldrig.
    Nudge Nudge.. :-)

    http://forum.saabturboclub.com/showt...3X-(XWD)/page1

  7. #47
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Jag förstår hur du tänker, och jag håller med dig i frågan hur dom kan vara så mycket billigare än orginal. Och känslan av att ha nytt runt om är ju skön. köpte du av handlare? Vilken färg blev det? Vilken utrustning är det på griffin pkt?
    Här har du en lista med allt som sitter i bilen: http://www.thesaabsite.com/catalog/s...FD5NE5C1300401 Det är som sagt en 9-3X Griffin Biopower, årsmodell 2012, med manuell låda och lilla motorn på 163hk (2.0t?), Diamond Silver, hade gått 8500 mil när jag köpte den. Bilförsäljaren jag köpte den av hade sålt den som ny till föregående ägare, en pensionerad herre som hade omtänksamheten att ha en skräddarsydd överdragsklädsel i sen första milen, så halvläderklädseln under är så gott som nyskick. Bytte samtidigt in min gamla bruksbil, en 9-3 Aero -02 som hade gått 25k mil.

    Det jag upptäckte redan vid provkörning var att höger bakdämpare var slut, klonkade till i småhålor och väggupp. Säljaren drog av 3k för byte av båda bak, vilket jag tyckte lät okej tills jag började googla på det för några dagar sen. Det andra som började förbrylla mig för några dagar sen var när motorlampan tändes, men ska som sagt läsa ut med Esid:en och se vad den säger. Elspeglarna strular lite också, förarsidans vill inte alltid hänga med vid in/utfällning. Osäker på om den fabriksmonterade Calix-värmaren fungerar, men ska mäta på det vid tillfälle.

    Annars är jag så här långt väldigt nöjd! Tog den (kanske?) sista chansen jag har att få köra något så när ny Saab.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Tack för det! Hur gjorde du i slutändan? Behöll du den lägre satsen du skaffade?

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Ja dom infällbara har den tendensen om dom blir överdragna någon gång. Händer lätt om man tvättar med borstar då dom följer med lättare. Motorlampan kan vara så enkelt att det är någon slang till luften. Var bor du?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Tack för det! Hur gjorde du i slutändan? Behöll du den lägre satsen du skaffade?
    Nä, jag lämnade tillbaka det. Insåg efter lite funderande att jag inte skulle nå i mål och hitta rätt delar då det krävs tid(vilket dom flesta har begränsat av, även undertecknad) och tillgång till en rad olika dämpare och fjädrar för laborering, vilket jag inte heller har. Då jag använde samma delar som sitter på en 9-3X 2WD kan det inte bero på något annat än att XWD-systemet väger så mycket mer och på så sätt tynger ner baken.

    Jag fick tag på en dämpare från en TurboX och satte på min, fungerar ypperligt. Märker heller ingen skillnad i stötighet, uppträdande eller höjd. Vet att det strider mot bättre vetande att bara byta en dämpare men jag vill bottna frågan helt innan jag "biter i det sura" och köper två nya.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Vad jag inte fattar är hur Hirsch kan ha en sats om 4 dämpare och fjädrar, där båda bakre har nivåreglering, för ett pris som motsvarar två originaldämpare för 9-3X.
    Om man köper Hirsch-chassi till en riktig 9-3 XWD (dvs inte en höjd bil) får du exakt samma fjäderben (fram) och stötdämpare med nivåreglering (bak) som sitter originalmonterade på en Turbo X. Utöver dessa fyra dyra prylar får du fjädrar och annat. Allt till en kostnad som är lägre än reservdelspriserna för två stötdämpare med nivåreglering. Det är nog samma för övriga chassikit från Hirsch. När jag pratade med Hirsch om de märkliga priserna var svaret att det är helt olika prissättning på tillbehör och på reservdelar ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #51
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Ja dom infällbara har den tendensen om dom blir överdragna någon gång. Händer lätt om man tvättar med borstar då dom följer med lättare. Motorlampan kan vara så enkelt att det är någon slang till luften. Var bor du?
    Bor i Stenungsund, några mil norr om Göteborg.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Nä, jag lämnade tillbaka det. Insåg efter lite funderande att jag inte skulle nå i mål och hitta rätt delar då det krävs tid(vilket dom flesta har begränsat av, även undertecknad) och tillgång till en rad olika dämpare och fjädrar för laborering, vilket jag inte heller har. Då jag använde samma delar som sitter på en 9-3X 2WD kan det inte bero på något annat än att XWD-systemet väger så mycket mer och på så sätt tynger ner baken.

    Jag fick tag på en dämpare från en TurboX och satte på min, fungerar ypperligt. Märker heller ingen skillnad i stötighet, uppträdande eller höjd. Vet att det strider mot bättre vetande att bara byta en dämpare men jag vill bottna frågan helt innan jag "biter i det sura" och köper två nya.
    Jo förstår det, särskilt när originaldämparna ändå inte verkar hålla särskilt länge, enligt de flesta trådar jag har skummat igenom. Låter skumt att XWD-delen på bakaxeln skulle tynga ner, det vilar väl inte på fjädringen? Är ju bara karossen ovanför.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Om man köper Hirsch-chassi till en riktig 9-3 XWD (dvs inte en höjd bil) får du exakt samma fjäderben (fram) och stötdämpare med nivåreglering (bak) som sitter originalmonterade på en Turbo X. Utöver dessa fyra dyra prylar får du fjädrar och annat. Allt till en kostnad som är lägre än reservdelspriserna för två stötdämpare med nivåreglering. Det är nog samma för övriga chassikit från Hirsch. När jag pratade med Hirsch om de märkliga priserna var svaret att det är helt olika prissättning på tillbehör och på reservdelar ...
    Aha, okej. Jo, originaldelar tenderar ju nästan alltid att slå lite högre. Men det här får jag inte ihop. Om Niklas9k bytte bara ena bakdämparen med en från TurboX, och det inte är några skillnader i höjd mot originaldämparen, och bakdämparna som följer med Hirschsatsen är identiska med de i TurboX, hur kommer det sig att det gör bilen 10mm lägre bak? Hänger det på fjäderns utformning?
    Senast redigerat av Sonnergard den 2017-03-21 klockan 22:18.

  12. #52
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Om Niklas9k bytte bara ena bakdämparen med en från TurboX, och det inte är några skillnader i höjd mot originaldämparen, och bakdämparna som följer med Hirschsatsen är identiska med de i TurboX, hur kommer det sig att det gör bilen 10mm lägre bak? Hänger det på fjäderns utformning?
    Med nivåjusterande stötdämpare är det stötdämparen som bestämmer höjden.
    Om Hirsch-chassi monteras på en Turbo X sänks bilen bara fram, ej bak.
    Om Hirsch-chassi monteras på en XWD med sportchassi sänks den 10 mm bak (till samma som Turbo X).
    Att köra med två nivåjusterande stötdämpare för olika höjd känns inte som den bästa lösningen ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Men det här får jag inte ihop. Om Niklas9k bytte bara ena bakdämparen med en från TurboX, och det inte är några skillnader i höjd mot originaldämparen, och bakdämparna som följer med Hirschsatsen är identiska med de i TurboX, hur kommer det sig att det gör bilen 10mm lägre bak? Hänger det på fjäderns utformning?
    Den dämparen jag fick tag i (TurboX artnr: 12780364) hade exakt samma längd som den dämparen jag bytte ut, dvs original 9-3X. Kan det vara så att dämparna har samma längd oavsett om det är en TurboX, Aero eller X men har olika karaktär och höjden på bilen styrs av fjädern?!

    Hirschsatsen kombinerat med standardfjädrarna för att bibehålla höjden är kanske möjligt?! Oavsett klöser det ju iväg på ~15 000:-, fördelen är väl att man får framdämparna "på köpet".
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  14. #54
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Än så länge har jag inte fått tummen ur att göra nåt åt min klonkande dämpare bak, har bollat med några Saabmekar och en tanke var att försöka hitta dämpare och fjäder till en fyrhjulsdriven utan nivåreglering. Verkade dock vara svårt, var en annan 9-3X-ägare på samma verkstad som tröttnade på att vänta och beställde hem originalet för 6800 styck.

    Hur som, via lite diskussioner och tips har jag nu fått nys om: http://www.sellholmshop.se/fjadring-...x-4wd-bak.html Nån som har erfarenhet av dessa?

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Ja, för att återkoppla till mitt tidigare inlägg med LED belysning. Det gick på röven med det, mycket riktigt så blinkade det som bara den, och inte bara när man stängt av bilen. Även under färd. Så grejerna packades ihop och skickades i retur, men kom aldrig fram. Så tretusen åt helvete och jag hatar postnord! Sämre jävla företag får man nog leta efter, och deras kundtjänst rycker bara på axlarna och frågar " vad vill du att jag ska göra åt saken". Har inte ens kommit tillbaka till mig med tydlig avsändare. Menmen, Jag sköter ju mitt jobb, till skillnad från dem, så jag får snart ihop pengar till det igen.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  16. #56
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Mycket tråkigt!

    Fick du inte ett inlämningskvitto när du skickade paketet så att man kan spåra det på kollinr?

    Skickar man så dyra saker som flera tusen kronor så skulle jag aldrig nöja mig med att skicka utan att kunna spåra det...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Den motor är trevlig, finns även i ng95 med 220 hk, Hirsch 260 hk och på Nevs med 275 hk.
    Har sätt för länge sedan på blocket en som sålde sin 9-3 i Thn med denna motor och Hirsch 260 hk, torde bli rätt trevlig då!

    Mvh
    Johan
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Här har du en lista med allt som sitter i bilen: http://www.thesaabsite.com/catalog/s...FD5NE5C1300401 Det är som sagt en 9-3X Griffin Biopower, årsmodell 2012, med manuell låda och lilla motorn på 163hk (2.0t?), Diamond Silver, hade gått 8500 mil när jag köpte den. Bilförsäljaren jag köpte den av hade sålt den som ny till föregående ägare, en pensionerad herre som hade omtänksamheten att ha en skräddarsydd överdragsklädsel i sen första milen, så halvläderklädseln under är så gott som nyskick. Bytte samtidigt in min gamla bruksbil, en 9-3 Aero -02 som hade gått 25k mil.

    Det jag upptäckte redan vid provkörning var att höger bakdämpare var slut, klonkade till i småhålor och väggupp. Säljaren drog av 3k för byte av båda bak, vilket jag tyckte lät okej tills jag började googla på det för några dagar sen. Det andra som började förbrylla mig för några dagar sen var när motorlampan tändes, men ska som sagt läsa ut med Esid:en och se vad den säger. Elspeglarna strular lite också, förarsidans vill inte alltid hänga med vid in/utfällning. Osäker på om den fabriksmonterade Calix-värmaren fungerar, men ska mäta på det vid tillfälle.

    Annars är jag så här långt väldigt nöjd! Tog den (kanske?) sista chansen jag har att få köra något så när ny Saab.



    Tack för det! Hur gjorde du i slutändan? Behöll du den lägre satsen du skaffade?
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    jodå, visst fick jag kvitto på inlämningen. men dom rycker bara på axlarna och hävda att den måste vara uthämtad, för dom har den inte. men försäljningsstället har inte mottagit det
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  19. #59
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Nu har snart hela sommaren rullat förbi utan att jag har fått tummen ur att fixa min bakdämpare. Hör tydligt klonk vid små hålor och tycker mig känna vibrationer höger bak i högre hastigheter också, men däcket är inte snedslitet vad jag kan se.

    Varit i kontakt med Stemeck i Uddevalla några gånger, men de har inte hittat någon bra lösning ännu. Är i kontakt med ett par levarantörer som känner till problemet med den dyra och dåliga originaldämparen, så med lite tur kanske nåt hittar ut på marknaden till slut. Fick också tips om Redox Bilfarm som köpte en del halvfärdiga lik efter konkursen. Ringde dem och de hittade två dämpare som såg nya och fräscha ut. De satt på en 9-3X som hade gått 8500 mil, så jag vågade inte slå till på dem (min som klonkade vid köp i våras hade gått 8600 då). Säkert bytta senare men för fyra och fem per dämpare kändes det fortfarande som för mycket pengar. Nån annan som är mer desperat än mig kanske är sugen däremot.

    Så det enda hoppet jag har just nu är Sellholms specialbyggda Bilsteindämpare. Enligt Niklas9k's tråd så verkar de dock bara passa Turbo X, trots att det står 9-3X på produkten? Har mailat Sellholm för att se hur det ligger till. Hade varit skönt att få upp höjden på baken igen och slippa klonket.

  20. #60
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Då kan jag komma med lite feedback igen gällande bakdämparna! Körde på Sellholms dämpare, vilket verkar vara en Bilstein med modifierat fäste (http://www.sellholmshop.se/fjadring-...x-4wd-bak.html) och lämnade in bilen hos Stemeck. Adapterringen som följde med monterades nertill under fjädern, så länkarmarna fick plockas ner. Dumt nog glömde jag att mäta höjden på hjulhuset innan bytet, men med ögonmått så kan jag säga att den är nån cm högre på höger sida igen (den dämpare som klonkade) och på vänster i stort sett oförändrad.

    Märker tydlig skillnad i körkänsla givetvis (den gamla nivåreglerande var dålig från att jag köpte bilen i början på året) men kan inte påstå att det känns överdrivet sladdrigt eller för hårt/styvt. Bra väghållning helt enkelt, både på motorväg och lite kurvigare landsväg. Känns helt fantastiskt att köra på grusvägen hemma utan att nojigt behöva undvika minsta lilla håla. Nu har jag inte kört mer än 15-20 mil sen bytet, men har inte sett någon tendens till att den skulle börja sjunka i höjd. Det kommer den givetvis göra om jag skulle hänga på kärra/husvagn och packa bilen full, men det händer inte speciellt ofta.

    Totalt blev allt med material och arbete billigare än vad en originaldämpare går på, så jag känner mig rätt nöjd med lösningen. Vad som vore intressant är att hitta en styvare fjäder med mått som passar en fyrhjulsdriven 9-3X, så borde det fungera med en vanlig dämpare och utan adapterring.

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Ni som äger/ägt 9-3 Turbo-X vad har ni för erfarenheter?
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:53
  2. Vem äger vem av biltillverkarna numera?
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 10:23
  3. Äger du en 9000 av 96-98 års modell?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 15:04
  4. Är det någon här som äger/vet nåt om den?
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 01:31
  5. Någon här som äger denna GRYMMA 9-5:a???
    Av Ollila i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •