Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 142

Ämne: Vi som äger 9-3X

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Intressant!
    Har du något mått på höjden på distansringen?
    Vad innebär modifierat fäste?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  2. #62
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Bifogade en bild på dämparen och ringen. Fick det till att dämparen är ungefär 535mm från ände till ände, och ställer man adapterringen på högkant är den ungefär 20mm. PMade lite med Niklas9k innan bytet, och hans mått av originaldämparen blev ca 555mm lustigt nog.

    Med modifierat fäste så gissar jag mest att Sellholm har gjort nåt mer med dämparen än bara plockat en från hyllan. Men det vet jag för lite om för att kunna säga. Glad att operationen funkade i alla fall.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #63
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Mätte tyvärr inte B6 dämparen som jag monterade i går, den är kortare än org, bedömt 2 cm?


    När jag monterade dämparen satte jag en mutter under övre fäste så att jag höjde upp det ca 1 cm, det ser ut på din bild som att det är 2 st muttrar?


    Denna dämpare var det jag köpte, 688 kr + frakt (sedan tillkommer spring spacer, motsvarande)
    http://www.neobrothers.co.uk/bilstei...-11-3872-p.asp

    Mvh
    Johan

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johan S den 2017-10-06 klockan 22:10.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Gratulerar! Får man be om en bild på bilen i sin helhet från sidan efter bytet? Misstänker att Sellholm kommer att kränga mängder av såna här dämpare framöver :-)
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hej,

    Börjar på vara dags att byta bort 9-5:an efter lång och trogen tjänst och jag är sugen på en 9-3X.

    Innan jag ger mig in i Blocket-träsket tänkte jag kolla med er som redan har en:

    1. Vilket motoralternativ är att föredra? Jag kör i huvudsak stadskörning med en eller ett par längre svängar per år, ofta med husvagn.
    2. Manuell eller automat?
    3. Skiljer det mycket mellan olika utrustningspaket? Nåt man "måste" ha?
    4. Kända barnsjukdomar/att kolla på inför ev. provkörning och köp?

    Kommer ni på nåt annat som kan va bra att veta innan man blir 9-3X-ägare så hojta gärna till

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Ska försöka mig på några svar :-)

    1. XWD till 9-3X finns bara med Bensin/Biopower eller ren bensinmotor. De finns både med 210hk och 163 om det är ren bensin(tror jag)
    2. Automat är ju skönt men kostar mer i skatt, min manuella biopower kostar cirka 1200kr i skatt, automat bortåt 3000kr
    3. Jag resonerar så här, desto mer utrustning desto roligare :-) Har inga direkta åsikter här.
    4. Kända problem är ju XWD-systemet och att oljebytena sköts. Kontrollera kvitton och försök få tag i verkstäder som jobbat med bilen. Övrigt så är stötdämparna bak ett vanligt, och dyrt problem. Nu verkar det som att Sellholms alternativ utan nivåreglering fungerar, dessa kostar väl cirka 6000kr/paret.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2017-10-09 klockan 12:38. Anledning: Onödigt citat av hela inlägget närdet finns precis ovanför
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  7. #67
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Gratulerar! Får man be om en bild på bilen i sin helhet från sidan efter bytet? Misstänker att Sellholm kommer att kränga mängder av såna här dämpare framöver :-)



    Tycker höjden funkar bra jämfört med andra 9-3X jag ser på vägarna, tycker på nåt sätt att de flesta SC ligger en gnutta lägre bak än fram, om man jämför höjd på hjulhusen. Mest estetiskt det stör mig lite, men inget funktionellt som att den är för låg undertill. Skickar med en liten bonusbild också på var distansen monterades, för att styva upp fjädern.



    Kan ju svara lite på ptrw's frågor också. Min Griffin 2.0 är en 163hk, men finns ju 210 också. Dieseln är väl på 180 som på SC eftersom den inte finns med fyrhjulsdrift. Automat eller manuell är väl en smaksak, från början siktade jag på automat eftersom jag pendlar, men den manuella sexväxlade är oerhört rolig faktiskt.

    Problem och barnsjukdomar är precis som Niklas sa, fyrhjulsdrift och dämparna, vilket jag lärde mig. Säljaren drog av 3 papp för dämparna för att vara hygglig, sen upptäckte jag att de kostade 6 och 8 styck. Är det en BioPower så kan det väl vara värt att undersöka hur mycket den har rullat på etanol utan att tanka bensin ibland, problemet med spridarna är väl rätt känt på de flesta 9-3 NG.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Bifogade en bild på dämparen och ringen. Fick det till att dämparen är ungefär 535mm från ände till ände, och ställer man adapterringen på högkant är den ungefär 20mm. PMade lite med Niklas9k innan bytet, och hans mått av originaldämparen blev ca 555mm lustigt nog.

    Med modifierat fäste så gissar jag mest att Sellholm har gjort nåt mer med dämparen än bara plockat en från hyllan. Men det vet jag för lite om för att kunna säga. Glad att operationen funkade i alla fall.
    Är det orginalfjädern som används till denna dämpare? Jag börjar ledsna på mitt Hirschpaket nu. Åren går och man blir bekvämare ; ) de är lite för stötiga.


    Ser bra ut på din bil!
    Senast redigerat av therm den 2017-10-10 klockan 21:02.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Therm: Är det inte samma dämpare i Hirschpaketet som Saab säljer som standard, dvs att det endast är fjädrarna som skiljer. Har för mig att någon här på forumet hade koll på det...
    I så fall skulle du kunna byta till originalfjädrar och åka bekvämare :-)
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Oj! Det låter ju fantastiskt i så fall, jag har sparat alla delar från det gamla chassit. Får nog testa det någon helg framöver.

    Tack för tipset, ska söka lite på det med.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  11. #71
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    therm: Jepp, är originalfjädrar. Den lilla ringen i aluminium på bild 3 i mitt inlägg monteras som sagt för att styva upp fjädern.

    Angående Hirsch-paketet så mailade jag med dem tidigare i somras och fick detta tillbaka angående dämparna:

    "No our dampers are not the same. They must be used with our springs also, otherwise they will break soon. Dampers, especially the self levelling ones, need to be paired with the correct springs. Otherwise the load can be too big for them."

    Ställde frågan om deras dämpare är identiska med originalen, sen om han har rätt eller ej vet jag inte. Niklas hade väl fått till sig av Sellholm att deras 9-3X-dämpare som jag köpte bara passade Turbo-X, så vem vet vad som stämmer. Det jag kan tänka mig är att arbetsläget på Hirsch nivåreglerande dämpare är lägre, bilen blir väl 2-3 cm lägre med deras sats? I så fall kanske den hamnar utanför sitt tänkta arbetsläge, om den inte är samma som original.
    Senast redigerat av Sonnergard den 2017-10-11 klockan 14:32.

  12. #72
    Original TurboX och Hirsch-paketet där skiljer det inget på höjden bak. Den sänks 10mm fram. Vanlig XWD är ju 20mm högre än TurboX så det kanske stämmer i det fallet..

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Precis vad jag tänkte, de kanske är samma som till TurboX. Då blir det två dämpare från Sellholms, känns onödig att förstöra hirschdämparna då de är fullt fungerande.
    Någon som är intresserad? ;D annars åker de ner i arkivet.

    Stämmer bra med ca 3cm, här är lite mätvärden jag tog när jag bytte http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1309356

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  14. #74
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Noterade nu när jag bytte till vinterdäck att båda bakhjulen var snedslitna på insidan. Det märkliga är att de är ojämnt slitna, går liksom i vågor. Svårt att se på bilden, men drar man handen över så känns det att det går upp och ner rätt regelbundet. Mätt från "ås till ås" är det ca 10cm. Har känt vibrationer från framför allt höger bak både innan och efter dämparbytet, hade en tanke om att ett hjullager var på gång att stämpla ut.



    Nån som har en gissning? Är den enkla förklaringen att bilen rullat med trasig dämpare? Var ändå dags att slänga på nya sommardäck, men skulle vara intressant att veta vad det beror på.

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Kan vara lite olika saker. Jag antar att hjulinställning gjordes efter dämparbytet?

    Har haft samma på min 9-5a, där var det dåliga bussningar som håller "spindelhuset" på plats. I vårat fall på 9-3an 2, 5 (staget under 14, 5an försvann visst :P) och 23 i bifogade bilden.

    Lager borde inte ge denna effekt, jag har bara haft oljud på mina (samtliga bytta)..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 19:22. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. EPC/WIS ej tillåtet pga. copyright
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  16. #76
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Nästan så där såg min ut bak när jag köpte min -09 SC. Det låter väldigt likt ett eller flera dåliga hjullager men det var det inte i mitt fall, utan däcken lät. Efter däckbyte blev det tyst. Jag får fortfarande små klackar på däcken men långt ifrån dessa som det såg ut när jag köpte min. Jag har gjort en hjulinställning men jag vet inte om det var ett problem egentligen. Tycker bilen är spårkänslig och vindkänslig. Vet inte riktigt vad det kan vara.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  17. #77
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Jag sätter en krona på dålig stötdämpare som orsak.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  18. #78
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Känns rimligt att om bilen sackat ihop bak pga dämparna så ökar slitaget på insidan av hjulet. Skulle också kunna vara bussningarna då felaktig hjulvinkel sliter mer på upphängningen i övrigt. En gissning för felsökning: Du borde kunna hissa upp bakhjulet och rucka på hjulet i upphissat läge för att känna om de är dåliga. Eller kolla in i hjulet för att se hur allt beter sig när du hissar ner bilen och hjulet får vikten på sig. Om någon bussnin rör sig mycket borde det synas kan man tycka.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #79
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Passar på att lobba iväg en fråga medan jag har den i huvudet. Sen jag köpte bilen så upplever jag lite då och då att bilen rycker till vid gaspådrag. Det händer enbart när jag har släppt gasen, rullar med motorbroms ett antal sekunder för att sen börja gasa igen. Det känns som att den inte registrerar att jag trycker ner pedalen förrän nån halvsekund senare, vilket leder till att bilen rycker till. Funderat på om det haft med etanolen att göra, men det förändras inte även om jag kör flera tankar bensin. Annars är motorgången väldigt jämn, det är bara när jag går från rullande motorbroms till gaspådrag. Vet att farsans Alpina hade liknande problem som försvann när de bytte kamaxelgivare.

    Vet inte om det är relaterat, men när jag startar bilen så hoppar den ibland igång så snabbt att jag inte är beredd, för att nästa gång behöva några sekunder extra med startmotorn.

    Vad jag har förstått så är det samma motor i 9-5NG och 9-3 Griffin. Min är ju 163hk och inte 220hk som de flesta, är det bara mjukvara som gör den skillnaden?
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Läs mitt inlägg i länken nedan. Jag hade problem med ryckningar och det visade sig vara någon del i den bakre diffen, när jag fick den utbytt försvann problemet.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ghlight=rycker
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

Liknande ämnen

  1. Ni som äger/ägt 9-3 Turbo-X vad har ni för erfarenheter?
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:53
  2. Vem äger vem av biltillverkarna numera?
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 10:23
  3. Äger du en 9000 av 96-98 års modell?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 15:04
  4. Är det någon här som äger/vet nåt om den?
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 01:31
  5. Någon här som äger denna GRYMMA 9-5:a???
    Av Ollila i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •