Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 142

Ämne: Vi som äger 9-3X

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636

    Vi som äger 9-3X

    Hej, Först. Jag har använt sökfunktionen men hittar inget som hjälper just mina frågor. Jag ska köpa en 9-3 X 2,0 T XWD 2010. Finns det något sätt jag kan utläsa med hjälp av regnr huruvida denna bil är utrustad med eLSD?
    Fråga nr 2. Är ju en serviceintervall på ett år för eLSD, är det för eLSD eller bakdiffen? Tänker mer om jag skulle få en bil utan eLSD, slipper jag den kort serviceintervallen då?
    Fråga nr 3 Gjorde Saab och Haldex något åt detta eller konstaterade dom bara bristen och gick vidare med servicerekomendationen.
    Fråga nr 4. Har läst mest turbo X ägare med bytta bakaxlar mm pga problem med diffen, är det så att det 210hk 9-3X är förskonade från denna brist, eller har vi bara inte så många ägare av den modellen här? Grundorsaken till min tanke är att dieseln inte gick att få med XWD, om det kanske hade med kraften att göra som orsak till att det gick sönder?
    Fråga nr 5. När jag nu tittar på denna 9-3 X, hur hör/märker jag att drivlinan är frisk? Och hur kan jag se hur/när/om oljan är bytt?

    Sorry för lite många frågor, vill gärna finna svar i dessa. Och helst inte i form av, titta på en annan modell. För jag vill helst ha en 9-3 X biopower.

    Tack
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-10 klockan 14:16. Anledning: Fixat topic och stadat hela tråden
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Det är "samma" XWD på alla Saabarna 9-3 och ng9-5
    1. http://www.thesaabsite.com/ och skriv in VIN koden där så ser du vad bilen har för utr.
    2. Diffen är det rekommenderat att ta i sär och rengöra, allt i även filtret till pumpen. Vid 3000 mil
    3. Typ så ja
    4. Beroende på hur bilarna har servats.
    5. Den erfarenhet jag har av det är att det knäpper när man svänger max vid låg fart i diffen och eller att man hör missljud när xwd får jobba i låg fart. Om inget finns på papper om bilen har servad xwd så skulle jag för att veta ta i sär xwd och rengöra+silen i pumpen, lämna in bilen till någon som kan XWD.

    Mvh
    Johan

    PS. Bilen bilr mycket trevligare med Hirsch än org! Ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    1. http://www.thesaabsite.com/ och skriv in VIN koden där så ser du vad bilen har för utr.
    Klicka på "Additional Details" och leta efter "Diffbroms" ("With Electronic Limited Slip Differential" => XWD inkluderar eLSD).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Inte alltid. Det är vanligare utan. Alltså, XWD förutsätter inte eLSD.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Jag tolkar Görans inlägg som att om det står "With Electronic Limited Slip Differential", så innebär det att XWD inkluderar eLSD. Eller missförstod jag fullständigt?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Korrekt, det fanns med och utan, utan vanligare än med Kanske jag som missförstod Göran.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag tolkar Görans inlägg som att om det står "With Electronic Limited Slip Differential", så innebär det att XWD inkluderar eLSD. Eller missförstod jag fullständigt?
    Korrekt. Det är ovanligt med eLSD, men om eLSD är installerad (och thesaabsite.com har korrekt info) så ska listan innehålla den text jag nämnde.
    Annars kan man kika under bilen och se om man hittar en eLSD. På bilden som jag länkar till sitter eLSD längst upp. De två blanka rören och svarta kabeln visar att XWD-enheten har eLSD.

    https://www.maptunparts.se/img-produ...ab-9-3-xwd.jpg

    XWD-anatomi: Från höger till vänster har vi anslutning för kardanaxel, XWD-koppling för fördelning av kraft mellan fram och bak, bussningar för fäste i chassi och längst till vänster hittar vi differentialen. Nedanför differentialen har vi fäste för höger drivaxel och ovanför hittar vi eLSD (om den är monterad) och fäste för vänster drivaxel. Den svarta slangen som börjar i kopplingen och slutar vid diffen är ventilation. Tidiga XWD hade en kortare ventilation men då kunde det komma in fukt i systemet. Ovanför XWD-kopplingen sitter styrelektroniken för XWD-systemet. Det är samma speciella XWD-olja som manövrerar båda kopplingarna (fram/bak och eLSD), dvs de delar pump och filter.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Göran Larsson den 2017-03-11 klockan 10:34. Anledning: Anatomi.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Tack för grymt tydliga och raka svar. Johan, med hirsch menar du programvara eller utrustning? VIN koden? Är det den som står i nederkant på rutan?



    Skickat från min iPad med Tapatalk
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Chassinummer/VIN finns i nederkant av rutan, innanför förardörren och i motorrummet långt bak. Orkar man inte gå ut och titta så kan man knappa in registreringsnumret här: https://biluppgifter.se och läsa Chassinummer/VIN

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Kollade upp detta nu på hemsidan, jag blir då ägare till en utan eLSD. Vilket ju känns lite tryggare då det är en sak mindre som kan kosta mycket pengar att reparera. Någon här som kört med och utan? Vad är den stora skillnaden på med och utan eLSD?Rent tekniskt förstår jag, men körbarheten? Är det ljusårs skillnad? Jag menar det är ju fortfarande XWD så jämfört med en framhjulsdriven så är det ju en förbättring redan där.

    Göran, Mycket bra förklaring och illustration. Var det den kort ventilationen som var orsaken till att diffen blev så känslig? Isåfall, hur känslig blev den efter dom bytte ut den? När, vilka årsmodeller fick den längre ventilationen?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-01 klockan 14:23.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Den med automat i Stockholm?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Nej, hittade denna i Lund. På Toyota
    Vit och fin. Och biopower 210 hästars.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-01 klockan 14:12.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Nej, eLSD="elektroniskdiffspärr mellan bakhjulen", körmässigt är det inga större skillnader. Med eLSD är den lättare att "provocera" ut bakvagnen i sladd när det är halt om man jämför två bilar med och utan eLSD.
    Övrigt har jag inte märkt någon körmässig skillnad.

    XWD kan fördela kraften till det hjul som behöver den, tex vanlig körning 90% fram. Max acc från 0 km/h så har du 90% i bak tex. eller vid kurvtagning att kraften fördelas mellan olika hjul. Märks även skillnad på tortväglag och mycket effekt i bilen att xwd gör att bilen blir stabilare.

    En 2.0T 210 hk är okörbar på låga varv och slö på högre, med Hirsch 240 hk blir den mycket lättare att hantera under 2000 rpm och den drar fint på växlarna, roligast är att ligga på 6 vxl och ge mellangas, man tycker inte att bilen rör på sig, först efter en stund när man kikar på hastighetsmätaren och ler.


    Mvh
    Johan

    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Kollade upp detta nu på hemsidan, jag blir då ägare till en utan eLSD. Vilket ju känns lite tryggare då det är en sak mindre som kan kosta mycket pengar att reparera. Någon här som kört med och utan? Vad är den stora skillnaden på med och utan eLSD?Rent tekniskt förstår jag, men körbarheten? Är det ljusårs skillnad? Jag menar det är ju fortfarande XWD så jämfört med en framhjulsdriven så är det ju en förbättring redan där.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Köpt den ännu då?

    Eftersom annonsen ligger kvar.

    Men du vet väl att en riktig bil har automat!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Det var ett sjyst pris dom hade på den uppgraderingen. men om jag förstår dig rätt så är någon form av uppdatering av mjukvaran ett hett tips för att få en lite roligare bil. jag har redan innan sneglat på maptunes, hade tidigare en 9-3X ttid 180hk så när jag provkörde biopowern så tittade jag direkt på det. dock var jag lite osäker med tanke på XWD historiken. trodde det hade lite med kraften att göra så att det inte klarade mer än 210 och 300nm. Men så är då inte fallet? Maptune ger ju 80nm till i bilen.

    Ja den ligger kvar, varför vet jag inte. Hämtar den på måndag.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-01 klockan 14:13.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Var det den kort ventilationen som var orsaken till att diffen blev så känslig? Isåfall, hur känslig blev den efter dom bytte ut den? När, vilka årsmodeller fick den längre ventilationen?
    Den orsakade problem, men jag vet inte om man trodde den var hela förklaringen men bytet löste definitivt inte problemen. Jag vet inte när den byttes. Den korta urluftningsventilen blev NLS (no longer supplied) och den längre ska användas för alla årsmodeller.

    Jag tror inte heller att den ändrade servicerekommendationen löser problemet - det är bara ett enkelt plåster som kan göras vid service. Det stora problemet är silen på pumpens sugsida som blir igensatt av kolfiberslam. Efter 10000 km brukar en stor del av silen vara helt igensatt - och det fixas inte genom att byta en del av oljan. Jag brukar se till att pumpen plockas ut och silen rengörs varje år. Jag har inte märkt några driftproblem med XWD-systemet ännu.

    Lite mer XWD-anatomi:

    Den speciella kopplingsoljan i XWD-systemt samlas i en oljereservoar. Från reservoaren suger en pump olja genom en sil (vitt plastnät) och trycker oljan genom ett filter (veckat pappersfilter) till en tryckackumulator. Från ackumulatorn öppnas ventiler till momentkopplingen (fram/bak) och diffbromsen (eLSD) efter behov. Oljan returnerar därefter till reservoaren. Oljan används även för att smörja och kyla moment-kopplingen. Själva slutväxeln (differentialen) har egen olja. eLSD smörjs och kyls av oljan i slutväxeln.

    Min teori:

    Kolfiberpartiklar som lossar från momentkopplingen förs med oljan till reservoaren och fastnar sedan i silen på pumpen. Detta gör att pumpen efter ett tag inte kan ge rätt tryck/flöde och då klarar inte trycket att hålla ihop kopplingarna varefter de rycker. Det vanliga sättet att laga en XWD blir då ett dyrt byte, men jag känner till fall där problemen försvann efter en isärtagning och ordentlig rengöring.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Nerplock av pumpen och rengöring av silen? Denna bil jag köpt nu känns fin i drivlinan och ska ha varit inne på någon form av XWD service vid 10500. Bilen har idag rullad 14400. Är det en otäckt svår historia att demontera göra rent och få ihop igen, om man har tillgång till lyft. Instruktioner för en sådan manöver finner jag, var?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Har provat att göra det i garaget hemma, gör inte om det igen
    Avgasrör måste bort, xwd klumpen ned lite så du får bort locket. väl investerade pengar att leja bort.
    Samt gör servicen på xwd beskrivet ovan omgående så vet du statusen.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Nerplock av pumpen och rengöring av silen? Denna bil jag köpt nu känns fin i drivlinan och ska ha varit inne på någon form av XWD service vid 10500. Bilen har idag rullad 14400. Är det en otäckt svår historia att demontera göra rent och få ihop igen, om man har tillgång till lyft. Instruktioner för en sådan manöver finner jag, var?
    Det finns instruktioner hur pumpen demonteras i verkstadshandboken (WIS) men det är, som Johan S skriver, bökigt. Det finns inga steg-för-steg-instruktioner hur en vettig XWD-service görs, så man får själv hitta rätt delar i WIS och komma på en egen procedur. Jag gör det inte själv. Hitta någon du litar på och prata igenom vad du vill ha gjort. Ska oljan bytas helt eller inte? Tänk på att oljan kostar runt 1000:- per liter. Ska del av oljan bytas (som Saab rekommenderade) eller ska oljan filtreras genom ett kaffefilter för att få bort partiklar? Ska oljereservoaren göras ren (det brukar samlas en hel del svart gegga där) osv. All plocka isär hela XWD-enheten för en total rengöring och byte av all olja blir dyr. Att bara byta en del av oljan är billig men är antagligen inte tillräcklig. Svårt att veta vad som är lagom.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Apropå olja, talades det inte om att det fanns en Volvoolja för mycket billigare peng som höll samma standard?

Liknande ämnen

  1. Ni som äger/ägt 9-3 Turbo-X vad har ni för erfarenheter?
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:53
  2. Vem äger vem av biltillverkarna numera?
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 10:23
  3. Äger du en 9000 av 96-98 års modell?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 15:04
  4. Är det någon här som äger/vet nåt om den?
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 01:31
  5. Någon här som äger denna GRYMMA 9-5:a???
    Av Ollila i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •