Gör det, helt klart värt det!
Ska kanske se över fjädrarna. Men visst får man säga att en 9-3X ger uppmärksamhet. De få jag mött på vägen hejar glatt
Nu blir det dags för maptun steg 1!
Gör det, helt klart värt det!
Ska kanske se över fjädrarna. Men visst får man säga att en 9-3X ger uppmärksamhet. De få jag mött på vägen hejar glatt
Nu blir det dags för maptun steg 1!
Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Det tycker jag absolut. Men viktigare är väl hur det känns och hur den beter sig, allt ok på den fronten?
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Vad är det för fälgar?
Alu108 Independence
http://saabarchive.net/index.php/w/wg/wheels/alu108
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Snajsigt! Har du monterat dem med befintliga gummin eller testat med de du länkade? Jag har införskaffat 4 st av den tunnaste sorten (5mm) som jag ska testa vid tillfälle. Länk för den som är intresserad: https://www.reservdelar24.se/febi-bilstein-1876155.html
9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver
Hej,
Nej jag har bara gjort ett provmontage, har beställt gummi om 17 mm för att testa. Hoppas få dem denna vecka så jag kan montera bägge fjädrarna. Lärde mig en ny sak att ta bort armen som fjäder sitter på då vart det väldigt lätt att byta fjädern
Återkommer när jag monterat bägge, ska fota också.
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Då har även jag till slut fått petat in fjädergummina, blev som sagt två 5mm på vardera sida (en uppe, en nere...) som vi satte ovanpå befintliga fjäderstöd/genomslagsgummi. Om man tog bort de som satt original så blev spelet i centrumhålet på de nya lite väl stort, även om fjädrarna med all säkerhet inte skulle kunna röra sig ur läge ändå. Så nu är bakvagnen runt centimetern högre, såg inte ut att vara några problem utan tvärt om snarare.
Återkommer också med mått och bilder lite senare. Är som Johan skrev en väldigt enkel operation som inte kräver mer än rätt nycklar, pallbock, domkraft, momentdragning och några minuter över (kom ihåg att ta loss givaren för halvljusets nivåreglering vänster bak, och sätta tillbaka den efteråt ). Så fjädrar och gummin för under 700 spänn samt Sellholms Bilstein B6-dämpare för 5500 blir ett totalpris som landar i häraden av en nivåreglerande originaldämpare, som dessutom inte verkar hålla över 10 000 mil. Allt som allt väldigt nöjd, men får väl återkomma med uppdatering om några tusen mil och en hjulinställning. Det är ju säkert som vissa påstått att vinkeln på bakaxelns drivknutar alltid hålls i rätt läge med fungerande nivåreglering, men om man som jag mest kör ensam, ibland med några passagerare och bara lastar någon släpkärra per år så tror jag inte det ska påverka negativt.
Ifall någon som googlar lyckas hitta in i tråden i jakt på att bygga bort nivåregleringen så listar jag alla delar för enkelhetens skull:
- 2 st Bilstein B6 stötdämpare från Sellholm med fjäderadapter, 2750 kr styck. http://www.sellholmshop.se/saab-93-x-4wd-bak.html (observera att fjäderadaptern inte behövs om du byter till hårdare fjädrar, olika monteringsyta)
- 2 st Mercedes-Benz W203 bakfjäder, finns olika alternativ men Mekonomens ligger mellan 5-600 kr styck. https://www.mekonomen.se/bil/reservd...495a11-57118sv
- 4 st fjädergummin 5 mm till W203 bakfjäder, mellan 50-100 kr styck. Finns i olika tjocklek (5, 9, 13 och 17 mm) https://www.reservdelar24.se/febi-bilstein-1876155.html
Edit: Lite bilder! Gjorde en snabb mätning igår från centrum på navet till högsta punkt på skärmkanten och det är nu samma fram och bak, runt 41 cm om jag minns rätt.
Senast redigerat av Sonnergard den 2018-08-21 klockan 09:13.
9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver
Från Jukkarsjärvi med Jan Tammpere, projektledare och Kaj Zachrisson, extreme skdiåkare.
Hur XWD fungerar, från undersidan:
https://www.youtube.com/watch?v=KGkdTHREOxg
Allmän översyn:
https://www.youtube.com/watch?v=UsSPO7tVs-M
Till mitt garage: Garaget
Hej er som bevakar denna tråd, väcker den till liv igen.
Någon utvärdering på insatserna som gjorts? Sitter och funderar på att köpa ett fjäderbernsstag till min 9-3X, den är fortsatt orolig och kränger. Hoppas detta ska göra skillnad. Ska också be Riesel motor i Sthlm göra en noggran koll nu vid den stundande servicen.
En frisk 9-3X är inte orolig. Kränger inte heller på något läskigt sätt. Är dina stötdämpare krya? Ett fjäderbensstag hjälper inte mot t.ex. kassa dämpare, det styvar upp mellan de främre fjäderbenstornen så styrningen upplevs något exaktare. Men det kräver såklart att "allt annat" är i bra skick.
Dom är original så vitt jag vet, får be verkstaden inspektera detta!
Har liksom många andra här i tråden bytt till sellholms b6 dämpare. Jag körde med de förstärkta w203 fjädrarna samt 5mm gummi. Markfrigången motsvarar säkert original men jag upplever bilen alldeles för styv. Är tvungen att smyga över fartgupp för att inte bli helt omskakad. Är det någon som kan svara på hur komforten är med vanliga w203 fjädrarna? Klart man inte kommer få original komfort men vill gärna komma så nära som möjligt!
Alla förstärkta fjädrar brukar ge det beteendet. Jag tror du kommer att bli nöjd med standardfjädrar. Vad för gummi använde du?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag använde de 5mm fjädergummin Sonnergard länkade till ovan, som verkar vara de tunnaste. Gjorde precis en beställning på ett par fjädrar som skall motsvara standard w203 samt ett antal olika tjocka gummin. Återkommer!
Hejsan
Bakre stabilisator stag sitter två bussningar 12777971. Meeen finns inte och få tag på lösa? Ställde denna fråga på fejan Saab 9-3x gruppen och fick väl typ ett svar från en trevlig herre att det funkar med GM bil Opel kanske.
Så googlat runt lite på bussningar av 21mm men asså i give up. Det är kanske så att man måste köpa en hel stång från skroten. Känns väl så där. Någon som vet?
Hej
GM/opel front finns det ett flertal modelle rsom har ø21mm. kanske dom har samma "ytter form" , kolla det...
tex denna: https://www.bildelaronline24.se/master-sport/10101685
Här mått från en finsk sida.
https://www.autotex.fi/master-sport/varaosat-10101685
Sisäläpimitta [mm]
21,0
Pituus (mm) längd
42
Paksuus [mm] tjocklek
37,0
Leveys (mm) bredd
38,0
dom kostar ju inget, så går ju att testa om måtten nu är ditåt...
9-3 -00 cab / 9-3 XWD 2,0T
LÖST Stabilisator stag med bussningar 12777971 utbyte
Köp två nya byglar: 13192892
Köp PFF80-1203-21 Power Flex 21 mm
Köp 4x skruvar Screw M8x25 torx screw 11103321
XWD har en 21 mm stång. passade skitbra mina gamla bussningar var det inget kvar av. vad försiktig när du skruvar ut bygel skruvarna, använd massor av smörjmedel. dom hade typ rostat fast.
Hej. Hakar på en gammal och bra tråd som fortfarande är högst aktuell. Är det någon som testat "NIVOMATERSÄTTNING 9-3X" från Stötdämparverkstan?? https://sdv.se/butik/9-3/4469-bak-ni...saettning.htmlNivåmatersättning 9-3X.jpg
Hej! Jag har dessa på min 9-3X, med skapligt resultat, tyckte bilen blev lite för låg bak, samt ganska så hård i fjädringen. Har kompletterat med distanser under fjädern. Var några år sedan nu, så kan hända att kittet uppdaterats. Finns intresse kanske kan jag lägga upp några bilder hur det blev
Senast redigerat av Vfr den 2023-01-12 klockan 16:25. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före