Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 142

Ämne: Vi som äger 9-3X

  1. #101
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Tyvärr är MapTuns XWD-kit restat till början av juni. Hoppades att mitt kit skulle dyka upp nästa vecka, men det var visst någon hamnstrejk som ställde till det.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #102
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Ah, trist. Då blir det nån månad till av väntan.

    Men det har du tänkt till Turbo-X eller? Börjar faktiskt överväga förslaget jag fick från Maptun att köra med 20mm distans.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  3. #103
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Har Maptun färdiga distanser till försäljning?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  4. #104
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Bra fråga. Han jag mailade med på Maptun lovade att ta fram distanser till mig om jag gick på deras kit, och eftersom de tydligen har testat att montera själva på 9-3X så antar jag att de har nåt liggandes.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  5. #105
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Nu har Maptun fått in många kit med stötdämpare till 9-3x

    https://www.maptunparts.se/chassi/st...jt-chassi.html

  6. #106
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Trevligt, verkar vara några kronor billigare än genom ÅF i alla fall!
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  7. #107
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    I väntan på svar i min mailkonversation med Maptun så har jag sökt runt lite hur andra har trivts med deras coiloverkit. Hittade mest trådar och kommentarer om det för 2WD givetvis, men antar att det är liknande på framvagnen åtminstone. Känns som att en del varit missnöjda med kvalité över tid, särskilt vid normalt bruk året runt i salt och liknande. Gjorde mig genast mindre sugen, då jag inte bryr mig om förbättrad körkänsla så mycket som en långtidslösning som är ekonomisk och funkar.

    Så det känns som att jag återigen har kommit fram till att jag går tillbaka till original nivåreglerande och håller tummarna för att de håller 10k mil. Nog för att det är intressant att försöka spåna fram en bättre lösning, men en bruksbil måste bara funka.

    Bonusfråga: Är det någon som vet artikelnumret på originalfjädern bak? Kanske står i WIS, får kika när jag är hemma.
    Senast redigerat av Sonnergard den 2018-04-25 klockan 12:38.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  8. #108
    Kan vara bra att känna till att det troligtvis gäller det gamla kitet och inte XT-Series som lanserades sommaren 2017.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #109
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Gå in på amoreex länk ovan så hittar du det.

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    I väntan på svar i min mailkonversation med Maptun så har jag sökt runt lite hur andra har trivts med deras coiloverkit. Hittade mest trådar och kommentarer om det för 2WD givetvis, men antar att det är liknande på framvagnen åtminstone. Känns som att en del varit missnöjda med kvalité över tid, särskilt vid normalt bruk året runt i salt och liknande. Gjorde mig genast mindre sugen, då jag inte bryr mig om förbättrad körkänsla så mycket som en långtidslösning som är ekonomisk och funkar.

    Så det känns som att jag återigen har kommit fram till att jag går tillbaka till original nivåreglerande och håller tummarna för att de håller 10k mil. Nog för att det är intressant att försöka spåna fram en bättre lösning, men en bruksbil måste bara funka.

    Bonusfråga: Är det någon som vet artikelnumret på originalfjädern bak? Kanske står i WIS, får kika när jag är hemma.
    Mina har följande streckkod på sig 12783935

    Sen kan du registrera ditt byte på orio för "livstidsgarantin" om det gör bytet på auktoriserat Saab Service Center. https://www.orio.com/sv/nyheter/?id=...dda-saab-bilen

    http://www.partsforlife.com/sv/claims/
    Senast redigerat av therm den 2018-04-25 klockan 17:17.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  11. #111
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Nu har det till slut blivit en temporär permanent lösning för min del på bakaxeln, som säkert kommer att rynkas åt på näsan av en och annan. Bollade några tankar om bilen med svågern under helgen, så han blev sugen på att klura ut en billigare lösning än att byta ut mina B6 från Sellholm tillbaka till Nivomatic. Efter att vi tagit en del mått på bakfjädrarna gav vi oss ut på upptäcksfärd, bland annat förbi Stemeck-eventet, och hittade till slut på Biltema (yeah, yeah...) två styck fjäder som hade utgått sen länge och inte fanns i deras artikelregister. Hade nog legat på hyllan ett tag. Artikelnummer 67-542, bakfjäder till MB C-klass från 00-talet (W203). Har inte exakta mått just nu, men höjden på fjädern var ungefär samma som original, några mm grövre tråd och monteringsyta lite bredare. Borde egentligen dokumenterat bättre under bytets gång, men ni ser lite på bilderna. Höjd efter montering blev ca 395mm, efter körning satte det sig till 385mm. Gjorde test med tre vuxna i baksätet och det blev avsevärt bättre än innan med originalfjäder och 1-tums distansring från Sellholm, sjönk ihop runt centimetern bara.

    Det som fattas nu är att hitta eller tillverka fjäderstöd och genomslagsstopp som sitter lite bättre. Såg ut att fungera tillsvidare som vi monterade nu, men det är nästa bit på listan att åtgärda. 400 kr för fjädrar och en eftermiddag senare kändes det väldigt skönt! Bättre körkänsla på bakaxeln nu helt klart, så nu började jag nästan fundera på att hitta på nåt fram också. Vi får se. Kör sällan bilen lastad, men det händer nån gång per år att en släpkärra åker på och man sitter 4-5 i bilen, så Bilsteindämparen med originalfjäder höll inte i längden. Maptuns coilover vågade jag inte chansa på, även om de säkert är av bättre kvalitet nu som thomashellberg påpekade. Känns som att jag garanterat kommer få problem förr eller senare (pendling, 2-2500 mil, grusväg, salt, regn och snö).

    Nivåregleringen på xenonljuset som jag har för mig att jag frågade om tidigare i år? Det var givaren vänster bak som hade hoppat loss, förmodligen vid dämparbytet i höstas. Skönt när det är billiga, enkla lösningar och man har en svåger som kan hjälpa en opraktisk människa.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonnergard den 2018-04-30 klockan 18:15.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  12. #112
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Tack för tipset om Maptun dämparen. 5000:- är ändå avsevärt mycket billigare än 7000:- Har bytt fjädrar runt om (Original 9-3X fjädring) och ena stötdämparen bak till bättre begagnad (hittade en på skroten för en spottstyver men det fanns bara en). Just nu funkar chassiet på 9-3X,en perfekt och känns i bra skick men ena stötdämparen bak har 15000 mil på sig medan den andra har typ 6000mil så det står väl inte på förrän de behöver bytas. :S
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #113
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Intressant, kan det vara denna fjäder som ni hittat?
    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...495a11-57119sv

    Se nr 20 med olika höjd på distansen...?
    https://nemigaparts.com/cat_spares/e...92/69n/32/120/
    Bild på en sådan:
    https://www.ebay.com/p/Mercedes-Benz...484/1260475689

    Mvh
    Johan

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johan S den 2018-05-04 klockan 22:25.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #114
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Stämmer! Har kört med dem i en och en halv månad nu med oförändrad karaktär, funkar riktigt bra. De där gummidistanserna ser intressanta ut, tack för länken! Gick att hitta på art nr i svenska butiker rätt billigt också. Frågan är bara vilken höjd man ska testa på dem. Funkar det med en uppe och en nere, tro? Om man kör de tunnare då. Annars får jag väl ge mig på att kapa fjädern, men hade varit skönt att slippa.

    Edit: Egentligen en fråga som jag kanske borde skapa ny tråd för i rätt subforum, men slänger iväg funderingen när jag har den i huvudet. Har ju skrivit nåt inlägg tidigare i tråden om att jag upplever ett ryck vid gaspådrag efter motorbroms, hög tomgång under lång tid (1500 varv i ~60-90 sek) vid kallstart och liknande. Fick en teori om att det kan vara någon av lambdasonderna som spökar, är det något som känns bekant?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  15. #115
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Varför inte något av dessa alternativ?

    för Classic/Elegance, utan nivåreglering, förstärkt
    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...495a11-57118sv

    för Classic/Elegance, utan nivåreglering, utan SPC, för taxi, kombi
    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...495a11-57117sv

    Torde passa bättre om dessa är förstärkta=tål högre last.
    Vad innebär fjäder för taxi?

    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #116
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg

    Edit: Egentligen en fråga som jag kanske borde skapa ny tråd för i rätt subforum, men slänger iväg funderingen när jag har den i huvudet. Har ju skrivit nåt inlägg tidigare i tråden om att jag upplever ett ryck vid gaspådrag efter motorbroms, hög tomgång under lång tid (1500 varv i ~60-90 sek) vid kallstart och liknande. Fick en teori om att det kan vara någon av lambdasonderna som spökar, är det något som känns bekant?
    skulle vilja påstå att det är ett någorlunda normalt beteende.
    det beror på ett ecm vill ha upp motorvarvet för att tända katalysator/erna.
    Ecm kör då upp varvet, ändrar tändläge, mm för att på så vis få värme till kat/tarna.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  17. #117

    Svajig?

    Hej alla!

    Trevligt med denna tråd. Jag är en nöjd ägare av 9-3X 2,0T Biopower MY11. Tyckte länge att den krängde och spårade mycket, framförallt vid höga hastigheter på ett sätt jag inte var nöjd. Tillslut kom jag på att göra en hjulinställning, det blev stor skillnad. Dom hjulen stod inte direkt spikrakt

    Men, jag tycker fortfarande att den är svajig i höga hastigheter och spårar omotiverat mycket. Någon som känner igen sig? Har läst om dämparna här med stor spänning. Kan jag vara på väg mot samma problem...

    Ps. Har sprillans nya däck.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #118
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Var gjorde du hjulinställningen?

    Vad är det för däck?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #119
    På Däckia Södermalm i Sthlm, det är Pirelli cinturato p7.

  20. #120
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Samma däck som jag sulade om till i våras. Tycker de beter sig bra, men kan ibland ana rytmiska vibrationer och känner igen vad du säger om krängningar. Jag vill påstå att körkänslan blev mycket bättre med de Bilstein B6 från Sellholm samt styvare fjädrar som jag monterat bak, så är lite sugen på att sätta B6 fram också för att se om det blir mer enhetligt. Jag har alltså inte sänkt något, utan har fortfarande originalhöjd, så lite svaj kommer man nog aldrig ifrån.

    Men det där med hjulinställning borde jag nog ta tag i... Får bli efter nästa service.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 18:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. Ni som äger/ägt 9-3 Turbo-X vad har ni för erfarenheter?
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:53
  2. Vem äger vem av biltillverkarna numera?
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 10:23
  3. Äger du en 9000 av 96-98 års modell?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 15:04
  4. Är det någon här som äger/vet nåt om den?
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 01:31
  5. Någon här som äger denna GRYMMA 9-5:a???
    Av Ollila i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •