Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 142

Ämne: Vi som äger 9-3X

  1. #81
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Tack för tipset! Du vet inte vilken del som byttes? Satt och bollade problemet med en kollega idag som jobbade på Haldex, men vi landade i att det nog är mer troligt att något med tändningen eller spridarna strular. Pratade toleranser och hur mycket glapp det är i drivaxeln, på sin höjd tänkte han sig att det ger ett 50 ms fördröjning om allt är i spec.

    För när jag kör så känns det som att jag får gasrespons när jag trycker ner pedalen efter motorbroms, men inte full, och att det sedan rycker till. Har vid nåt enstaka tillfälle hamnat i ett läge på femmans växel där det fortsatte att rycka i flera sekunder, vilket spädde på min oro.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 19:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Dom bytte diffen(alltså hela klumpen inkl eLSD). Mitt fel var väldigt diffust och jag var tvungen att åka med en av killarna på verkstaden för att dom skulle förstå vad jag menade. Jag har ju känt hur det känns nu när diffen ger upp helt och hållet nu och jag _tror_ att det var eLSD även första gången som spökade fast i mycket mindre omfattning. Tråkigt att dom verkar hålla så låg kvalité =(
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  3. #83
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jag har haft ryckningar i min 9-3 Aero V6 XWD i ca 1år, så för ca 14dagar sedan tog jag ur pumpen till Haldex och gjorde rent den och bytte oljan i haldex.
    Nu är ryckningarna borta!
    Innan det så bytte jag tändspolar, stift, spjällhus, kardan och packningar i insuget, allt det i onödan :-)
    Men nu har jag en Aero som går väldigt gött :-)

    /Jonas

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Noterade nu när jag bytte till vinterdäck att båda bakhjulen var snedslitna på insidan. Det märkliga är att de är ojämnt slitna, går liksom i vågor. Svårt att se på bilden, men drar man handen över så känns det att det går upp och ner rätt regelbundet. Mätt från "ås till ås" är det ca 10cm. Har känt vibrationer från framför allt höger bak både innan och efter dämparbytet, hade en tanke om att ett hjullager var på gång att stämpla ut.



    Nån som har en gissning? Är den enkla förklaringen att bilen rullat med trasig dämpare? Var ändå dags att slänga på nya sommardäck, men skulle vara intressant att veta vad det beror på.
    Har jobbat ett par år på Däckia, vi fick ofta in bilar med just ditt slitage och i alla fallen var det pga dämpare som var tokslut. Det resulterar av att fjäderns studs inte hämmas och du får det slitaget. Nya dämpare och en hjulinställning så är du hemma igen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    10
    Hej, hittade denna tråd och jag tänkte jag kunde bidra med erfarenhet. Har en -11 9-3x 2.0t (163hk) som jag vid 11000 mil fick problem med stötdämparna på. Efter lite vånda beställd jag ändå två nya hos Saab. Bytet för båda på verkstad slutade på 14500:- tror jag. Nu har jag kört 1700 mil sedan bytet och dämparna, framförallt höger är helt slut. Nu har jag reklamerat detta och kommer få dem utbytta men nog är det konstigt att dessa stötdämpare ska ta slut så snabbt. Jag drar sällan släpvagn och aldrig husvagn.
    Någon som bytt fjädrarna bak och till vilken kostnad? Jag antar att dessa fjädrar, likt mycket annat till denna bil enbart finns som original och att Saab då passar på att ta ut en liten avgift för detta.
    Jag upplever att bilen är låg bak och att då inte ens nya dämpare ordnar detta så kanske det är fjädrar som måste bytas?

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Nya dämpare lär väl inte påverka höjden nämnbart så du får nog räkna med att byta fjädrar om du vill ha den högre.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  7. #87
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Helt bedrövligt att de inte höll längre än 1700 mil, måste vara någon form av rekord!
    Man får hoppas att det var riktiga måndagsexemplar.
    Jag tror att jag ska prova med Bilstein B6 och 1-tumsdistans för fjädern, när det blir dags för byte.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Eller Sellholmalternativet som utseendemässigt ser OK ut iaf.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Helt bedrövligt att de inte höll längre än 1700 mil, måste vara någon form av rekord!
    Man får hoppas att det var riktiga måndagsexemplar.
    Jag tror att jag ska prova med Bilstein B6 och 1-tumsdistans för fjädern, när det blir dags för byte.
    Ja, förhoppningsvis var det riktiga måndagsexemplar jag fick första gången och att det går att åka minst 10000mil på de nya.

  10. #90
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av Nipa03 Visa inlägg
    Ja, förhoppningsvis var det riktiga måndagsexemplar jag fick första gången och att det går att åka minst 10000mil på de nya.
    Trist att du råkade ut för det!

    Själv måste jag erkänna att jag nästan har börjat överväga att gå tillbaka till originaldämparna, skriva upp mig på Orios livstidsgaranti och hoppas att de håller minst 10k. Har nu kört med Sellholms lösning några månader, och kan ge en lite bättre rapport. Bilen håller höjden bra, väghållningen är inget problem med, men vid de få tillfällen vi har suttit fyra/fem vuxna plus lite packning eller att jag har dragit en släpkärra så gör de mjuka fjädrarna sig påminda. Markfrigången bak minskar rejält, och på kuperade grusvägar nu när det är lite snö har jag rätt ofta hört att det skrapar under.

    Så egentligen skulle det behövas styvare fjädrar med samma mått. Men devisen "gråt en gång när du köper det, eller gråt varje gång du använder det" dyker upp i huvudet lite väl ofta nu för tiden.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  11. #91
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Det här tyckte jag verkade intressant, som sagt. Kanske vore värt att prova för dig som redan har dämparna?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1418918
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #92
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Tack för tipset! Slängde iväg ett mail till Speedparts, vill minnas att måtten på fjädrar för 9-3 XWD och 9-3X skiljer nån tum.

    En annan fundering jag har haft sen dämparbytet är om det finns en lägesgivare i originaldämparna kopplad till halvljuset? Upplever att xenonlampan går tillbaka till maxläge efter den första dippen när man startar bilen. Under de mörka månaderna nu så är det rätt ofta på raksträckor som mötande trafik blinkar på mig.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  13. #93
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Själva distansen kan man söka fram på t.ex. eBay genom artikelnumret, förmodligen resten också.

    Finns inget för nivåangivelse i själva dämparna, de har inga kablar och kontakter dragna till sig vad jag vet.
    Utan att kolla i WIS säger jag att det är samma som på 9-5:orna, en lastvinkelgivare fram och en bak.
    Ändrar man uppsättningen på bilen måste man nolla nivåinställningen med Tech2 för att bilen ska fatta att den står plant.
    Kan vara läge att koppla in Tech2 oavsett för att se att bilen har kontakt med båda givarna, och att de ger hyfsade värden.
    Maxjustering kan vara indikation på att något inte är rätt, tänker jag. Antingen tror bilen att bakändan är jättehög, eller att framändan är jättelåg.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #94
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Förstår inte vad du menar med distans. Det har jag redan en till originalfjädrarna, för att trycka ihop den och öka konstanten. Följde med när jag köpte Bilsteindämparen från Sellholm (se bifogad bild). Speedparts svarade för övrigt att de fjädrarna som var länkade till i den andra tråden är för coilover.

    Av det jag har läst mig till på Saabcentral och andra forum så har väl Turbo-X- och 9-3 XWD-folket hittat delar som funkar för deras bilar, däribland en lämplig tredjepartsfjäder (minns nåt om 12" med 350lbs). Men problemet för oss med 9-3X är väl att fjädern behöver vara några cm eller nån tum längre, men med liknande fjäderkonstant? Så hade jag hittat det så borde väl allt vara frid och fröjd med de vanliga dämparna jag har (B4 eller B6 skulle jag tro).

    En annan fundering, misstänker att en styrled på vänstersidan har börjat glappa, märks särskilt när jag kör på grusvägen hemma. Hör små "klock" när jag rattar i sidled, och när jag ruckade på hjulet vid 9 och 3 så tyckte jag det lät lite. Är oinsatt, men känns märkligt när den har rullat lite mer än 10k mil.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  15. #95
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    "Förstår inte vad du menar med distans. Det har jag redan en till originalfjädrarna, för att trycka ihop den och öka konstanten."
    Ja men då så!
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nån som vet vid vilka miltal de större(dyrare) servicarna är?

  17. #97
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    "Förstår inte vad du menar med distans. Det har jag redan en till originalfjädrarna, för att trycka ihop den och öka konstanten."
    Ja men då så!
    Trodde du menade någon specifik distans, därav min förvirring.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  18. #98
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av ptrw Visa inlägg
    Nån som vet vid vilka miltal de större(dyrare) servicarna är?
    Rätta mig om jag har fel, men den stora är väl vid 12 000 mil? Och sen en huvudservice vid 18 000?
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  19. #99
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  20. #100
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    https://www.maptunparts.se/chassi/co...-3-ii-xwd.html

    Tyckte jag var spännande, visste inte att de hade tagit fram ett nytt. Synd att det bara är för XWD/Turbo-X.

    Edit: Ställde frågan om de visste nåt sätt att behålla originalhöjd på en 9-3X, fick detta till svar:

    Jag har faktiskt testat detta å går å få upp bilen ett par cm till genom att just lägga distans över fjädern på vårat kitt, så lägger man 20mm distans mellan ramben (över fjäder) så får man till höjden bättre, så kolla på våra mått i artikeln på din bil (dra bort en cm på 9-3X pga plastskärmkanten) så men mina beräkningar samt mått så kommer de med 20mm distans (referensbil 9-3X med höjt chassi 15mm med vårat kitt bli endast 10mm lägre än std höjd.) Med bra mkt bättre fjäderkonstant än org med em dämpare som du har idag!
    Förstår jag honom rätt blir det ungefär 1cm lägre totalt. Sen hur karaktären blir jämför med standard är en fråga, de flesta som testat Hirsch paket har väl sagt att det blir aningen hårdare och stötigare känsla. Kan inte mer om sånt här än vad jag läst mig till, men de flesta jag pratat med inklusive min mek avråder från coiloverlösningar. Är det overkill för en vanlig bruksbil? Krävs det att man sköter om det på ett visst sätt?
    Senast redigerat av Sonnergard den 2018-04-18 klockan 09:46.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. Ni som äger/ägt 9-3 Turbo-X vad har ni för erfarenheter?
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:53
  2. Vem äger vem av biltillverkarna numera?
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 10:23
  3. Äger du en 9000 av 96-98 års modell?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 15:04
  4. Är det någon här som äger/vet nåt om den?
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 01:31
  5. Någon här som äger denna GRYMMA 9-5:a???
    Av Ollila i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •