Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Schema för rostskyddsbehandling (Sprutschema)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170

    Schema för rostskyddsbehandling (Sprutschema)

    Jag är ute efter sprutschema för att underredesbehandla min og9-3 Aero men alltsedan de nya modellerna from. -94 tillhandahåller inte Saab detta. Jag har jagat runt överallt på Saab men alla hänvisar bara till firmor som utför detta.

    Annat var det förr i tiden när man fick det med i instruktionsböckerna men så är inte fallet längre så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Finns det överhuvudtaget eller måste man prova sig fram?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170
    Nähä, lämnar alla in sina bilar på firmor då eller? För ingen kan ju komma och påstå att bilarna inte rostar med tiden

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Jag har gjort en del rostskyddsbehandlingar på olika bilar.
    Men jag har aldrig hört talas om något "sprutschema".

    Jag går efter principen, att där det finns ett hål där kan man spruta in rostskydd.

    Sen ser man att det sitter lite pluggar här & där i golvet. Och dom kan man ju ta bort och spruta in i.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Dom sprutschema som jag sett till bilar är inte tillnärmelsevis så kompletta som åtminstone jag skulle vilja att dom vore.
    Det ruvar många överraskningar i bilars hålrum som man inte har en aning om förrän det antingen rostar hål eller man skrotar en bil för att se hur det ser ut i alla balkar och hålrum.

    Trots att jag på min gamla BMW 3.0S borrat säkert 20-30 extrahål, har skrotat 3 sådana bilar och har dinitrolbehandlat bilen 10-15 ggr under 25 år hittar jag fortfarande plåtveck, extraväggar i hålrum mm som kräver extra borrhål för att bli ordentligt rostskyddsbehandlade.
    Behöver jag påpeka att jag har svetsat ytterst litet rost på den bilen trots 34 år i trafik och 68.000 mil hittills. Och praktiskt taget alla ställen jag behövt svetsa är ställen som rostat hål för att jag inte vetat om att jag borde rostskyddsbehandla där.

    En Renault 10 som jag hade behövde jag borra 110 exrahål i för att komma åt att rostskyddsbehandla överallt. Även en sådan bil sågade jag isär för att se hur den var konstruerad!

    Per L

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av Dennis
    Jag har gjort en del rostskyddsbehandlingar på olika bilar.
    Men jag har aldrig hört talas om något "sprutschema".

    Jag går efter principen, att där det finns ett hål där kan man spruta in rostskydd.

    Sen ser man att det sitter lite pluggar här & där i golvet. Och dom kan man ju ta bort och spruta in i.
    Till t.ex. og900 så ingår ett sprutschema i verkstadsboken för att just underlätta rostskyddsbehandlingen så att man inte bara sprutar in överallt där det sitter pluggar. Då kan det hemska inträffa att man sprutar där det inte ska sprutas. Om man sprutar åt "fel" håll på vissa ställen sprutar man in i kupén och dränker mattorna i fin tektyl.

    Vad gäller og9-3 som jag efterfrågade i detta fall finns det inga pluggar någonstans utan det är bara att strippa all inredning för att kunna komma åt att rostskyddsbehandla och då blir det genast svårare att hitta alla hålrum. Nu har jag iaf gett mig på att riva ut allt och det går trots allt ganska fort men jag jämför hela tiden med og900 där det tog knappt en timma att göra allt arbete.

    Att jag ska ge mig på och borra och greja i min bil är helt uteslutet men jag tror säkert att det egentligen behövs på de flesta bilar (om inte alla tom.) för att man ska lyckas täcka alla tänkbara rostställen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av frostman
    Citat Ursprungligen postat av Dennis
    Jag har gjort en del rostskyddsbehandlingar på olika bilar.
    Men jag har aldrig hört talas om något "sprutschema".

    Jag går efter principen, att där det finns ett hål där kan man spruta in rostskydd.

    Sen ser man att det sitter lite pluggar här & där i golvet. Och dom kan man ju ta bort och spruta in i.
    Till t.ex. og900 så ingår ett sprutschema i verkstadsboken för att just underlätta rostskyddsbehandlingen så att man inte bara sprutar in överallt där det sitter pluggar. Då kan det hemska inträffa att man sprutar där det inte ska sprutas. Om man sprutar åt "fel" håll på vissa ställen sprutar man in i kupén och dränker mattorna i fin tektyl.

    Vad gäller og9-3 som jag efterfrågade i detta fall finns det inga pluggar någonstans utan det är bara att strippa all inredning för att kunna komma åt att rostskyddsbehandla och då blir det genast svårare att hitta alla hålrum. Nu har jag iaf gett mig på att riva ut allt och det går trots allt ganska fort men jag jämför hela tiden med og900 där det tog knappt en timma att göra allt arbete.

    Att jag ska ge mig på och borra och greja i min bil är helt uteslutet men jag tror säkert att det egentligen behövs på de flesta bilar (om inte alla tom.) för att man ska lyckas täcka alla tänkbara rostställen.
    Jaha, där ser man, vilken tur att jag inte har rostskyddat insidan på någon bil ännu då.
    Tack för upplysningen.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

Liknande ämnen

  1. Rostskyddsbehandling
    Av lätttryckarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 18:01
  2. Fråga: Sprutschema rostskydd 9000
    Av Bus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 18:21
  3. Fråga ang. rostskyddsbehandling.
    Av Richi i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •