Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Guide för att byta ut original huvudenhet i OG9-5 med AS2/AS3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Guide för att byta ut original huvudenhet i OG9-5 med AS2/AS3

    Denna guide skrevs i sammanband med ett skolarbete i syfte att göra det enklare för andra att byta huvudenhet. Därför är kanske lite väl enkla moment beskrivna men jag har i princip bara kopierat min beskrivning av arbetsgång. Denna guide visar hur jag gjorde mitt byte i min Saab 9-5(2002) från AS2 till en Sony 2DIN huvudenhet(Sony XAV W650BT) men bör även fungera för AS3. Det här fungerade för mig så därför vill jag dela med mig till andra av mina lärdommar. Om du vill sälja din huvudenhet så måste den giftas ur med ett TECH2-verktyg för att kunna installeras i den nya bilen. Byte av huvudenhet sker på egen risk. Lycka till!

    (f) = Frivilligt moment

    Kablage
    1. (f) Börja med att märka kablarna på ISO-kontakterna (både hanen och honan), jag använde Partex då det är tydligt och enkelt att följa.

    Garb02.jpg

    Om du har RCA kontakter med lösa kablar hoppa till steg 8.
    2. Om du har en audio/video RCA kabel med flera kablar hopsmälta; dra försiktigt isär RCA kablarna så att de individuella kablarna delar sig.
    3. Klipp av RCA kabelns ändar så att kontakt med kabel är ett par centimeter längre än kablarna på han-ISO kontakten.
    4. Skala ändarna.

    Om du har två isolerade kablar inuti hoppa till steg 8.
    5. Samla ihop skärmtrådarna och tvinna de lite. Dra sedan upp längs kabeln ca 5 cm. Klipp bort den extra isoleringen.

    Garb03.jpg

    6. Kapa krympslang som är 3-4 cm och skjut den över skärmtrådarna och skjut tills det möter RCA kabelns isolering. Gör samma för den isolerade positiva kabeln. Värm så de fästs med varmluftspistol.


    7. Isolera med en krympslang över de två nu kablarna så det finns skydd från kabelns originella isolering och de två nya kablarna.

    Garb04.jpg


    8. (f) Märk upp RCA kablarna likt de andra.

    Garb05.jpg

    9. Skala alla kablar.

    10. Förbered genom att trä på krympslang på en av paret kablar som skall lödas ihop.

    Garb06.jpg
    Senast redigerat av ByaTrollet den 2017-03-09 klockan 09:36.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    11. (f) Om man vill ha en lös remote kabel som kan användas för att styra en extra förstärkare i framtiden; Skala en liten lös kabel i båda ändarna och på ena fäster du en hon kabelsko . För på en krympslangsbit och isolera sedan med den. Märk upp om du vill likt tidigare procedur.
    ,
    Garb07.jpg


    12. Löd ihop kablarna efter kopplingsschemat och märkningar om du har fäst dem. Egentligen är det bara den övre biten med ljuddelen av kontakterna man måste direkt tänka på hur man gör. På strömdelen är det bara att koppla jord till jord, remote till remote, men konstant och tändning ska korsas. På remoten kan man även löda in en liten extra tråd som man kan ha för att tända ett slutsteg ifall man vill ha en extra baslåda senare.

    Garb61.jpg


    13. Isolera genom att värma krympslang över kablarna.

    Garb09.jpg

    14. (f) Med hjälp av en multimeter (inställd på motstånd eller diod mätning) testa genom att mäta på stiften i kontakterna att de leder och att de inte leder över på något annat stift.

    Garb10.jpg

    Vissa huvudenheter kräver att parkeringsbromsen är i för att man ska kunna se på film eller ändra systeminställningarna. På min ska man jorda en kabel för den funktionen.
    15. Skala en 15 cm lång kabel och styr på två bitar krympslang.
    16. Fäst en ringkabelsko i ena änden för min M6. I Andra änden fäster du en kabelsko hona.
    17. Isolera med krympslangen.

    Garb11.jpg

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    18. På huvudenhetens kablage skala kabeln och trä på en krympslang.
    19. Fäst en kabelskohane.
    20. Isolera med krympslang.

    Garb12.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Plastram
    1. Skapa en 3d modell enligt ritningarna,

    Garb60.jpg

    2. Skriv ut modellen i 3D skrivare.
    3. Ta bort stödmaterial.
    4. (f) Testa med buren för den nya huvudenheten att måtten blev rätt genom att stoppa ramen i bilen och sätta i buren löst i bilen(Följ steg 1-6 i Installationsguiden).
    Om ramen redan har önskat utseende gå vidare till installationsguiden.
    5. Försiktigt rugga ytorna med sandpapper.
    6. Måla med sprutspackel för att få planare ytor.

    Garb14.jpg

    7. Måla i den färg du vill att ramen ska ha.

    Garb15.jpg

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Installation.
    1. Börja med att kolla att ingen CD eller kassett finns i huvudenheten eller i CD växlaren.
    2. Vrid på tändningen och se till att inget meddelande från radion visas i SID:en.

    Garb16.jpg

    a. Om meddelande om radion finns på SID:en stäng av radion och upprepa steg 1.

    Garb17.jpg

    3. Om du har urplockningsverktyg för dem i hålen tills du känner att det klickar till. Tryck utåt mot dörrarna samtidigt som du drar huvudenheten ut ur mittkonsolen.
    a. Om du inte har verktygen kan man använda fyra små skruvmejslar.

    Garb19.jpgGarb18.jpg

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    4. Med hjälp av en skruvmejsel med platthuvud bänd lös buren genom att trycka kanterna mot centrum och framåt ut från konsolen. Var tålmodig så du inte repar interiören. (f)Tips! Använd gärna en tidning eller kartongskiva för att skydda kanterna på mittkonsolen.

    Garb21.jpgGarb20.jpg


    5. Saabens ISO kontakt sitter med flickar på insidan av buren som genom att man trycker på dem lossar kontakten.

    Garb22.jpg

    6. För att få lös antenn kontakten ta en tång och försiktigt böj undan metallbiten som håller fast kontakten. På insidan finns flikar som man trycker in för att lossa kontakten.

    Garb24.jpgGarb23.jpg

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Om man inte vill ha mikrofon i taket hoppa till steg 24.
    7. Börja med att lossa högtalargallret ovanpå instrumentbrädan till vänster mot A-stolpen. Den lossas genom att med hjälp av en skruvmejsel bända gallret fram mot rutan och sedan när man får mejseln under bända den uppåt så lossnar gallret.

    Garb25.jpg

    8. Skruva sedan loss de 3 Torx T27 skruvarna som sitter i framkant på panelen under ratten.

    Garb26.jpg

    9. Tryck på klädseln mot mittkonsolen och dra ner panelen lite.

    Garb28.jpgGarb27.jpg

    10. På sidan av instrumentbrädan mot dörren finns säkringscentralen. Öppna luckan genom att dra med fingrarna i hålet ut ”luckan”. Avlägsna luckan genom att dra den ut från instrumentbrädan.

    Garb29.jpg

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    11. För att lossa klädseln på A-stolpen för en skruvmejsel med platt huvud in högst uppe till vänster om klädseln mellan den och dörrens isolerings list. För in fingrarna till höger om klädseln samtidigt som du vickar och drar försiktigt rakt ut.

    Garb30.jpg

    12. För skruvmejseln ner längs sidan för att få ut klädseln från bakom listen. Låt dock nedersta biten vara fast.

    Garb31.jpg


    13. För att fästa mikrofonen om hållaren har ett clips; dra försiktigt ner takkläseln lite och för in clipset runt takklädseln.

    Garb33.jpgGarb32.jpg

    14. Lämna lite extra kabel och tryck med hjälp av fingrarna in kabeln ovanför klädseln.
    15. För en dragfjäder genom från hålet nere vid A stolpen till säkringscentralen. Dra sedan kabeln till centralen.

    Garb34.jpg

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    16. För dragfjädern från mittkonsolen via utrymmet under ratten och senare upp till säkringscentralen. Dra därefter kabeln till mittkonsolen.

    Garb36.jpg Garb35.jpg

    17. Dra så att du har kontakten till mikrofonen en bit utanför konsolen och fäst kabeln med hjälp av ett buntband mot ISO kablaget.

    Garb37.jpg

    18. Dra efter kabeln vid högtalaren så att kabeln sträcks lite. Montera sedan tillbaka panelen under ratten.
    19. Lägg kabeln sträckt bakom A stolpens klädsel och för den upp i taket.

    Garb38.jpg
    Senast redigerat av ByaTrollet den 2017-03-09 klockan 10:12.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    20. Fäst tillbaka Klädseln genom att låta skruvmejseln föra bakom isolerings listen så klädseln hamnar bakom igen. Tryck sedan klädseln rakt mot stolpen tills du hör och känner att clipsen fästs på plats igen.

    Garb39.jpgGarb40.jpg

    21. För den överblivna kabeln bakom takklädseln.

    Garb41.jpg

    22. Fäst högtalargallret igen genom att skjuta den fram och ner vid vindrutan och sedan pressa ner gallret genom att trycka framifrån bakåt runt.

    Garb42.jpg

    23. Fäst tillbaka luckan för säkringscentralen.

    Garb43.jpg

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    24. Koppla på plats antennen-adaptern i huvudenheten.

    Garb44.jpgGarb45.jpg

    25. Fäst kabeln för parkeringsspärren i en av jordpunkterna med hjälp av en mutter (storlek M6).

    Garb46.jpg

    26. Fäst nya kablagets ISO hona mot bilens hane.

    Garb47.jpg

    27. Koppla ihop huvudenhetens parkeringsspärr- kabeln mot kabelskon i bilen.

    Garb48.jpg

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    28. Placera buren i ramen.
    29. För alla kablar genom buren(mikrofon, ISO, antenn, parkeringsspärr).
    30. Tryck buren så långt in som går.

    Garb49.jpg

    31. Tryck ut flikarna så buren låses på plats.

    Garb50.jpg

    32. Koppla ihop huvudenhetens strömkontakt med hanen på ISO kablaget.

    Garb51.jpg

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    33. Fäst alla anslutningar på huvudenheten.(ISO konstakt(ström), RCA(för ljud),antennkabeln, parkeringsspärren, etc.)

    Garb52.jpgGarb53.jpgGarb54.jpgGarb55.jpg

    34. (f) Med hjälp av buntband kan man samla ihop kablarna så det inte blir trassligt.

    Garb56.jpg
    Senast redigerat av ByaTrollet den 2017-03-09 klockan 10:13.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    35. Knuffa in kablarna samtidigt som du lyfter upp huvudenheten för att sedan skjuta den på plats i buren.

    Garb57.jpg

    36. Fäst täckramen över huvudenheten.

    Garb58.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    37. Vrid tändningen till ”On” och börja använda din nya huvudenhet.

    Garb59.jpg

    Hoppas allt fungerar när du kommit hit!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ser inte riktigt hur du hanterat den balanserande ingången till original AS2/AS3 slutsteget.

    Saab 9-5 Audio System FAQ (Angry Kitchen Appliances)

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tänkte på samma sak, men lät TS skriva färdigt alla inlägg först

    Dessutom är det ju nu kopplat så att stereon endast går vid tändning till (ON) vilket kanske är lite suboptimalt eftersom man då inte kan stänga av bilen och få fortsätta lyssna på stereon.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det är då man får sitta och sjunga själv.....

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Ser inte riktigt hur du hanterat den balanserande ingången till original AS2/AS3 slutsteget.

    Saab 9-5 Audio System FAQ (Angry Kitchen Appliances)

    Mvh
    Jo jag vet att jag kör en obalanserad signal till slutsteget men jag har inte haft några problem med störningar(klippande ljud vid start av huvudenheten, etc.) Jag tänkte att om man skulle få nåt problem så skulle jag sätta dit galvaniska avskiljare(tror att de heter så). Har kört på det här nu i några månader och inte haft några problem så jag tänkte att det borde fungera, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar men det borde ju fungera ändå men att man får förhöjd risk förr störningar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tänkte på samma sak, men lät TS skriva färdigt alla inlägg först

    Dessutom är det ju nu kopplat så att stereon endast går vid tändning till (ON) vilket kanske är lite suboptimalt eftersom man då inte kan stänga av bilen och få fortsätta lyssna på stereon.
    Jo jag ville ha det så, jag sitter sällan i bilen utan att den är igång så för mig är det en funktion så att jag inte glömmer den på och har inget batteri. Har knuffat igång tillräckligt många av polarnas bilar utan ström för att jag ska vilja att det händer mig, iochförsig var det deras gamm volvos men ändå...
    Senast redigerat av ByaTrollet den 2017-03-09 klockan 15:56.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fast i OG9-5 kan man stanna och stänga av motorn med radion på och den stängs av av sig själv när man tar ur nyckeln och om man har startat den utan att nyckeln sitter i så stängs den ändå av efter 60min.
    Fast det är ju en Saab
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Fast i OG9-5 kan man stanna och stänga av motorn med radion på och den stängs av av sig själv när man tar ur nyckeln och om man har startat den utan att nyckeln sitter i så stängs den ändå av efter 60min.
    Fast det är ju en Saab
    Jo precis de är en jätte bra funktion. Men som sagt så har jag inte störts hittills men skulle man sitta mycket i bilen utan den startad så kan man nog vilja göra annorlunda de håller jag med om. Men nu behöver jag aldrig stänga av eller starta stereon då den stängs av och startar med bilen och kopplar till telefonen själv så man bara trycker på play och man är klar. :-)

  20. #20
    Mycket trevlig guide! Intressant läsning om att det faktiskt fungerar utan galvanisk avskiljare(?) Låter bra och inga störningar..

Liknande ämnen

  1. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2020-06-20, 21:35
  2. Byta klimatanläggningens huvudenhet NG9-3 -03
    Av andreasringstad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-09-22, 19:33
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 01:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •