Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Misständningar och konstig lukt NG9-3 B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    Misständningar och konstig lukt NG9-3 B284

    Tjena allihopa
    Min 9-3 aero började misstända igår och det gick ganska snabbt till att den blev okörbar, tog den till jobbet och kopplade i felkodsläsaren och hade misständningar på alla 6 cylindrar. Raderade felkoderna och lät den gå ett tag och då satte den misständning på cylinder 6 bara, men jag kände också någon en konstig lukt, typ bränd kylarvätska för det gick knappt att andas när man kände lukten. Gjorde då toppackningsprov med en vätska som går från blå till gul/grön vid positivt resultat och vätskan var blå hela tiden och gjorde om testet flera gånger med samma resultat, alltså så är toppackningarna i bra skick. Gav mig an att byta spolarna och kollade stiften samtidigt och alla såg fina ut förutom två stift närmast svänghjulet alltså de bakre cylindrarna på var bank kan man säga, så gjorde rent dem och skruvade ihop allt och bilen går i princip som vanligt förutom att den fortfarande luktar bränt från avgasrören, samt så låter bilen mer av någon oklar anledning? Har katten kanske blivit bränd? Hursomhelst så upptäckte jag att det kommer ut lite rök ifrån SAI systemets anslutning på grenröret som många brukar blockera med en platta eller dylikt vid borttagning av SAI systemet. Kan läckaget ha gjort så att lambdasonderna läser fel och ger för mycket bränsle?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Om jag inte minns helt fel är det vanligt att grenrören spricker på B284. De är väldigt små och tunna.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Ajdå, kan det vara pga att den misstände och sedan så tändes bensinen i grenrören och det blev små hål? Men frågan är vart lukten kommer ifrån?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Hur långt har den gått?, ingen felkod ang. kamkedja?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Kamkedjorna bytte jag för ca 2 månader sen och har ej fått fram några felkoder angående kedjorna, dock så hackade bilen till ibland på tomgång och kollade felkoder och den hade misständning på 2 cylindrar vad jag minns men det påverkade ej körningen även man tryckte på så gick den hur fint som helst.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Det har tydligen också uppstått problem med styrboxarna till B284, de ger upp och ge massvis av konstiga problem.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Var det inte bara 2.0 B207 som hade problem med ECUn för att de satt precis på insuget?

  8. #8
    Int ovanligt att spridarna ger dig på b284, så kan vara de

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    UPDATE: Har nu kört bilen hela dagen och nu går den som vanligt och känner ingen bränd lukt ifrån avgassystemet iaf och i motorrummet verkar allt ha tätat upp sig och känner ingen doft eller ser några ångor elr dylikt. Verkar som bilen har lagat sig själv

    Dock så låter den lite mer mellan 2000-3000 rpm men ej något jag klagar på egentligen sålänge den ej varnar för fel.

    Tackar för alla svaren

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •