Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Råd om Liten bil för runt 10-20k?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998

    Råd om Liten bil för runt 10-20k?

    Hej!

    Vad skulle ni köpa för småbil för runt 10-20t?

    Jag tyckte att en 9000 vore perfekt men Sambon vill ha en liten bil att åka till jobbet i.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Eftersom det nu inte passar med en fantastisk 9000 så hade jag siktat gubb/tantägd lågmilare av nästan oavsett märke, helt enkelt beroende på vad som finns ute på marknaden.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    mm min tanke oxå. Har ingen koll samt att prisklassen är ju att man kan få vilket skit som helst.
    Tänkte vara om det finns någon som har koll iafall det finns något bättre eller sämre märke.

    Dock så får man ju en riktigt fin 9000 för dessa pengar skulle jag tro.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Börja med att läsa upp Folksams statistik från verkliga olyckor för sambon och förklara att en småbil i den prisklassen inte är en bil du önskar att denne kör då du bryr dig om denne för mycket. Krama om din sambo och säg något i stil med att du inte vill riskera att förlora denne, eller vill riskera allvarliga skador som whiplash eller liknande, bara för att ni snålade och köpte en osäker småbil istället för en lite större och säkrare bil. Nu låter du tårarna rinna medan du till synes slumpartat pekar ut en bil på måfå i Folksams lista och säger: "Vi köper en större och säkrare bil som den här med bra betyg istället." Om du nu pekar på en 9000 är det bra. Pekar du på en ng9-3 eller 9-5 är det bättre. Lycka till!

    https://www.folksam.se/tester-och-go...saker-ar-bilen

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Japanskt!
    civic eller colt lägger jag min röst på.
    Bättre krockskydd i dom nyare modellerna men fortfarande en liten bil.

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Skärpning, dagens småbilar är ju mångt bättre än vad en micra var på 90-talet.

    Min bror o de har en Mitsubishi Colt 2000+ modell. Den funkar ypperligt o fräsa runt i storstan med. Men långkörning inte så poppis.

    VW polo är bra bilar men dyra även som gamla och de har problem med oilsludge om de inte varit pedantiskt skötta med oljebyte mm.

    Det verkar som att de flesta småbilar från Korea/Japan verkar pålitliga men ger ingen guldkant i vardagen dock. Men det kan man ju skippa om man har en bättre bil i hushållet.


    //B
    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Vad är viktigast? Välj några kriterier som är viktiga för att börja sållningen.
    Användningsområdet är ju också viktigt

    T.ex.
    Korta resor - långa
    Åka själv - Flera i bilen
    Ingen packning - Storhandlar ibland
    Lättparkerad?
    Lättmekad, billiga delar?
    Bilar med få finesser som tillverkats i stor mängd borde kunna ge relativt enkelt bilägande

    Att priset är lågt måste ju inte betyda liten bil men på en större ökar ju typ alla kostnader som kommer efter inköpet.
    Vilken tillverkare har inte problem med t.ex. oilsludge?
    Det handlar oftast om att hitta 'rätt bil' snarare än en viss modell, en välskött bil är trevligt att ta över.
    Jag köpte en OG9-3 Polar till mina föräldrar, kan den utan och innan, inga finesser som kan krångla och den fyller de flesta transportbehov och inbjuder inte till inspirerad körning!

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Tack för tipset miho ska ta upp det när jag fått i henne lite rötjut så kanske det går ännu lättare.

    Bilen ska gå ca 1 mil genom stan, från hemmet till sjukhuset där hon jobbar.

    Skulle iof vara bra om man fick plats med två barnstolar men det är inte det viktiga för den som får äran att lämna på dagis åker 9-5an.

    Og9-3 har jag oxå tänkt på, den är ju trots allt mindre än en 9000.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Eftersom syftet "bara" är punkt-A-till-punkt-B-transport så borde säkerhet vara det enda urvalskriteriet (inom de givna budgetramarna).

    Runt 2006 kom ESP (antisladd) på bred front som standard i många bilmodeller och "Näst efter bältet är antisladd det viktigaste säkerhetssystemet i bilen" (källa). Det är förmodligen på håret men jag skulle ändå kika på om det inte går att rymma en bil med antisladd i budgeten. Överlag har det hänt mycket på säkerhetsfronten under 00-talet inte minst när biltillverkare börjat jaga euro-NCAP-stjärnor för sina småbilar.

    Typ Toyota Yaris 05-> Renault Clio 06->

    Om du inte lyckas/vill få in en modern småbil med ESP och whiplashskydd i budgeten så är det minst dåliga i så fall att välja något lite större från runt millennieskiftet, Folksams "hur säker är bilen" som redan länkats till är en bra utgångspunkt.

    1 användare gillar detta inlägg

    aik


  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Skulle iof vara bra om man fick plats med två barnstolar men det är inte det viktiga för den som får äran att lämna på dagis åker 9-5an.
    Med 2 barnstolar skulle jag själv inte ta för liten bil och absolut med bakdörrar och med 2 mil om dan blir ju soppan inte lika stor faktor.
    För 20kkr får man väldigt mycket OG9-5 och de finns med ESP och särklassigt bra säkerhet.
    Manuella stolar, halogenljus m.m. som minskar risken för krångel

    4 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Ska försöka få henne på bättre tankar. En 9-5 SC vore perfekt.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Med 2 barnstolar skulle jag själv inte ta för liten bil och absolut med bakdörrar och med 2 mil om dan blir ju soppan inte lika stor faktor.
    För 20kkr får man väldigt mycket OG9-5 och de finns med ESP och särklassigt bra säkerhet.
    Manuella stolar, halogenljus m.m. som minskar risken för krångel
    Självklart tycker jag också att en ESP-og9-5 är det optimala valet (på og9-5 kom ESP som tillval 2002, blev standard på alla 2005) på alla sätt och vis...

    Men jag ser inte barnstolsdiskussionen som något argument mot en liten bil - så länge det inte handlar om två bakåtvända barnstolar och/eller mer än en vuxen i bilen. En bakåtvänd i baksätet kräver att förar- eller passagerarstolen framför är rejält framskjuten i en liten bil. En bakåtvänd stol placeras således höger bak, och den framvända bakom (potentiellt långe) föraren. Det är inte förrän du ska ha in en fjärde person (vuxen) som du önskar att du hade en större bil med mer plats på passagerarplatsen.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Vid användande av barnstolar gäller det ju att tänka på att barnen ofta sitter med raka knän innan de kan hänga benen neråt och då behövs mer utrymme och allt beror ju på ålder/längd på barnen samt modell på stolen. Så en framåtvänd stol bakom en lång förare kan bli trångt så det är bra att fundera i förväg.
    En liten bil kan självklart funka lika bra som en större om den disponeras rätt.
    Hade bl.a. en Fiesta när kycklingarna var små och det överlevde de ändå

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Det är två bakåtvända stolar.. som tar plats.

    Så det vore ju oklokt att ta en liten bil som man inte kan frakta kidsen i.

    Lär ändå bli en gammal hederlig 9-5 kombi ändå. Ser bara fördelar med att köpa en sån då man har lite koll på dem samt bekanta som kan massor och att ungarna kan kladda ner den istället för vår ng9-5

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av aik den 2017-03-07 klockan 17:36.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Klart framtiden skall åka säkert.
    Hitta en med skinnklädsel så är det lättare att torka bort fotavtryck från sätet för det kommer det att bli.

    1 användare gillar detta inlägg

    aik

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Någon som vet Från vilket år Isofix standar på 9-5?
    Senast redigerat av aik den 2017-03-09 klockan 22:22.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Jag kollade upp det där med isofix när jag köpte min bil, självklart har jag glömt....

    Jag har ändå ett vagt minne av att det var ganska sent och att min -04a, som har isofix, hade det som tillval. Men helt säker är jag inte.

    - - - Uppdaterad - - -

    Edit: Ska man tro den här länken så verkar isofix ha blivit standard i samband med faceliften 2002:
    http://www.wallentin.be/SAAB/Information M02_M03.html

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag kör Clio B jag. Allt som sagts om att franska bilar skulle vara svårmekade är bara nys, iallafall moderna sådana. Sällsynt lättmekat med Clio, varje gång jag skall göra något på den så blir jag förvånad över hur enkelt och smidigt det är.
    Dessutom kostar de peanuts och är förvånansvärt bekväma att köra.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Varför kan vi inte se Clion på Garaget.org ? ;-)

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag kör Clio B jag. Allt som sagts om att franska bilar skulle vara svårmekade är bara nys, iallafall moderna sådana. Sällsynt lättmekat med Clio, varje gång jag skall göra något på den så blir jag förvånad över hur enkelt och smidigt det är.
    Dessutom kostar de peanuts och är förvånansvärt bekväma att köra.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    För att den inte är så vacker med plåtfälgar
    WP_20170216_14_28_13_Pro.jpg

Liknande ämnen

  1. Liten försäkringsfråga
    Av johamn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 13:23
  2. En liten fundering?
    Av Lars.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 21:50
  3. Liten sänkning?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 02:30
  4. Liten lampa!!
    Av Roll-a-Dice i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-04, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •