Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: 9-5 aero 2003 automat ryker vid gassläpp ibland?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60

    9-5 aero 2003 automat ryker vid gassläpp ibland?

    Hej!

    Har precis noterat, typ senaste veckan, att bilen vill ryka olja efter att jag gasat lite hårdare men inte annars. Jag köpte bilen i höstas som vinterbil och den hade då kvitto på styrningar och tätningar samt en massa annat och har gått, och går, hur fint som helst hela tiden. Den ryker inget vid pådrag utan snarare så att det kommer en puff när man släpper av. Det brukar väl vanligen indikera ventiltätningar men jag är osäker på hur turboaggregat brukar reagera vid begynnande slitage. Sedan undrar jag om oljekvalitet eller annat kan påverka? Viskositeten är rätt och oljan helsyntetisk men har nog gått 500 mil och är av bra kvalitet men inte Saab. Vevhusventilationen är nyrenoverad i samband med topprenoveringen och botten skall ha ca 13000 mil i sig men detta vet jag ju inte säkert. Bilen missar inte, går silkeslent från tomgång till fullgas och har fått vad den begärt hela tiden men det är ju självklart gammal. Turbon skulle kunna vara original och har då snart gått 25000 mil. Jag har inte känt på turbinhjulet ännu så det ligger på tur men är det något annat ni kan tänka er eller ligger i som skall kollas? Erfarenheter av liknande beteende? Den ryker inte olja vid kallstart och inte heller vid normalkörning. Den har tidigare inte förbrukat något nämnvärt och nu är det för kort tid efter att jag sett det så jag vet inte hur mycket den faktiskt eldar upp.


    Tacksam för råd, gillar bilen och tänker nog behålla den men det finn ju lite här och var att ta tag i.
    Med vänlig hälsning, Per
    Senast redigerat av persallstrom den 2017-03-05 klockan 10:58. Anledning: Felstavningar

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Tror du är inne på rätt spår. Känn på turbon och återkom. Det kan vara lite pillrigt att montera kobran tät igen men med lite tålamod så brukar det gå.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Just nu spöregnar det och prognosen är inte positiv så jag får se men det får bli en koll där, tack!

    Med vänlig hälsning, Per

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hur pass knepigt är det att komma åt och vad är det som kan göra det svårt att det tätt? Är ju lite nyfiken...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Ett par av bultarna är lite mariga att komma åt ordentligt... Så det är svårt att få dom ordentligt dragna... Kryssdragning blir marigt när några nås ovanifrån o andra underifrån

  6. #6
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Du kommer åt allting uppifrån. Bort med magnetventil, skyddplåt för turbon, röret från dumpventilen, bulten/röret från vevhusventilation samt slangen mellan kobra och lmm. Sist men inte minst kobran. Absolut inga problem att skruva bort grejorna. Men det är lite småtrångt att vrida tillbaka kobran på rätt plats helt enkelt. För mig har det aldrig bara "hamnat" på plats utan lite lirkande varenda gång som tar lite extra tid. Men låt det ta tid för det är ganska viktigt att det blir tätt.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och det finns inspektionshål i klamman så man ser att cobran sitter dikt an mot turbon. Obs se till att o-ringen sitter på plats innan cobran monteras.
    Avgassidan måste inte lossat utan för enklare kontrollera räcker det oftast att lossa ena sidan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hej!
    Bra instruktioner Jörgen. Jag har känt på hjulet från kobrahållet och kan inte känna varken axellångt eller radialt spel. Det fanns lite olja i kobran men jag vet inte om det är onormalt. Skall försöka bifoga bilder.
    Mvh Per

    - - - Uppdaterad - - -

    Och herman

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Någon droppe olja är fullt normalt. Mängden olja och glapp brukar hänga ihop.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    file1.jpgfile2.jpgfile3.jpgfile4.jpgfile-1.jpg

    Hoppas bilderna funkar men det var inte mycket olja, däremot är jag osäker på om turbinskovlarna se rätt ut men den spinner tyst och går runt lätt.

    //Mvh Per

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Tack för tipsen Herman!

  12. #12
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Här har du något att jämföra med. Sambons 9-5 aero -03 26k mil original mitstbishi aggregat. Aldrig bytt.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Tveklöst snyggare men inte så att jag skulle kassera min baserat ditt foto, eller vad tycker du?

    Med vänlig hälsning, Per

  14. #14
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Nä absolut inte. Verkar bara vara lite mer fastbränd olja på dina blad. Glappet och olja i huset avgör och där verkar det inte vara något större fel på din. Hur mår din vevhusventilation? Har du gjort en snabb översyn av slangar osv?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hej!

    Jag har inte gjort något åt det utan accepterat den uppgradering till nyare vevhusventilation som gjorts i samband med topprenoveringen i somras. Det man ser är att det ju är den nyare modellen och att en del slangar är bytta och backventilerna är nya men det klart att, exvis röret som sitter med banjon på kobran är den gamla och det kanske är en bra idé att kollar hur rena slangar och rör faktiskt är. OM den inte andas så skulle det förmodligen kunna skapa övertryck som får till följd att trycket på tätningarna ökar, om än momentant?

    //mvh Per

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Även om man har nyaste version så behöver man kontrollera status och funktion men att det bör inte vara problem på din bil om det byttes i somras.

    Jag tycker mig dock kunna ana en skillnad på slangkvaliteten och det kan ju vara eftermarknadsgrejor som håller kortare tid eller om det beror på PAO baserade oljor, låter det vara osvuret men sensmoralen är att det är lämpligt att några ggr per år kontrollera funktionen när man ändå pysslar om bilen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Helt enig Herman. Jag gör ett oljebyte i kväll och skall kolla på detta också. Är det okulärbesiktning enkom eller brukar du dela och tvätta något? Hur kollar man exempelvis att backventilerna är ok utan att blåsa sönder dem? Jag har vita, fina, fast i plast och har ju sett att det finns i metall, kanske är cdet en billig och lämplig uppgradering hursom?

    Rör och slangar är det tvätt i fotogen typ?

    //Mvh Per

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag känner på slangarna, först mjuknar de oftast innan de spricker/murknar. Backventiler blåser jag med mun och kontrollerar funktionen.
    Tvätta har aldrig behövts. på -03 är det ju en liten backventil uppe vid spjällhus/ventilkåpa och den byter jag bara mot en likadan som är både billig, lätt att få tag på samt inte skadar att byta ibland.
    på uppdateringen från -04 sitter det en större ventil och det är den som kan bytas mot en i aluminium. Vissa byter de blå mot alu också har jag sett.
    Notera att metall/aluminiumventilerna finns att köpa på en massa olika ställen i olika dimensioner och kanske till bättre priser. Ofta som backventil för bränslesystem/bensin
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hej igen!

    Lite uppdateringar och mer funderingar. Har nu gjort oljeservice och det är ingen skillnad. Känt på samtliga slangar och blåst med tryckluft utan att finna något fel. Blåst i backventilerna och bytt den som tydligen brukar gå av till en i metall men mest för syns skull, ingen skillnad. Alla stiften är fina och jämt förbrända vilket leder till min fråga. Om det skulle vara ventiltätningar eller styrningar så borde man väl kunna se en hint om det på något eller några stift? Inte borde de väl brinna lika fint och se helt normala ut? Lutar det då mest åt att turbon håller på att ge upp tror ni? Fortfarande ingen rök vid gaspådrag men jag upplever att det är mer ofta vid avdrag, kan ju vara så att jag är mer observant. Den dricker egentligen inga mängder olja men det klart att någonstans kommer det ju ifrån men vad blir nästa steg?
    Det är snart daga att besiktiga och frågan är väl vad det blir för avgasvärden?, kanske kan det ge en hint?

    Med vänlig hälsning, Per
    Med vänlig hälsning, Per

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hej! Lägger till en bild på stiften.file-1 (1).jpg

    Jag hoppas någon kan komma med inspel, inte så kul att köpa en turbo om det är tätningar eller v.v. Enklare att byta turbon och då kommer ju funderingar på om man skall gå upp ett hack och vad det då drar med sig?

    //Mvh Per

Liknande ämnen

  1. P0420, katt eller sond? OG9-5 Aero -03 aut original
    Av persallstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-09-05, 12:08
  2. Kluckande ljud vid gassläpp, Automat...
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 17:08
  3. Rycker vid gassläpp, 9-5 Aero automat -04.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •