Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Znatch Saab 9-3 Aero 2001

  1. #1
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700

    Znatch Saab 9-3 Aero 2001

    Hejsan!

    Tänkte starta liten projekttråd om min sommarkärra. En av dom snyggaste bilarna som byggts på nordisk mark! Hade en Volvo 850 T-5R Tgul innan som jag renoverade det mesta på. Framvagn, motor, bakvagn, ja väldigt mycket. Så hade väl tänkt göra något liknande med denna.

    Bilen då, är en og9-3 Aero som ja köpte av en bekant. Fick bilen för ett jäkligt bra pris, så det var inget att snacka om. Helst skulle jag vilja ha en coupé, men det kanske man kommer över vid senare tillfälle.

    Bilen besiktades för några dagar sedan med blanka papper. Då den knappt är vinterkörd dom senaste 7 åren så ser den väldigt bra ut undertill. Dock så har den gått nära 27k mil nu. Kamtransmission är bytt på den förra vintern, samt att den fick nya bromsrör, slitsade skivor och nya belägg runtom. Topplockspackning byttes i samband med kamtransmissionen.

    Efter bilen rullades ut från fabriken i Trollhättan, så kördes den i stort sett direkt till Nordic i Norrköping. Där fick den ett rostfritt 2.5" system samt steg 2 programvara. Låg ett trevligt diplom i den fina skinnväskan som hör till bilen

    Det som ska göras på den är att bla. byta turbo. Den blåryker lite när den stått ett tag, så antar att det är turbon som gett upp. Har köpt en bättre beg 15T som ja ska smäcka dit inom snar framtid. Har även en 3" downpipe från Maptun som ska monteras i samma veva tänkte ja. Sen ska jag byta tändkasett till en 3.7, göra storservice (olja, filter, bränslefilter, kupefilter, stift).

    Har fått för mig att den inte riktigt går som en steg 2 gör. Känns mer som original, men kanske jag som inbillar mig. Ska montera en laddtrycksmätare för att se hur mycket den laddar vid fullt. Känns jäkligt trött på låga varv, som att turbon tar jäkla tid på sig att spoola. Men det klart, är den sopslut å läcker olja så kanske det inte är så konsigt.

    Planerna i sommar är väl att hinka i en 2.3T motor med T5 botten. Sen om ja byter ut det som är i befintlig motor, eller om ja köper en motor och har vid sidan om är inte bestämt än. Men 2.3 vore gött att ha samt så slipper man oroa sig för kolvarna i T7 spisen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  2. #2
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Gokväll kära entusiaster!

    Idag på jobbet har tankarna farit fram och tillbaka ang motorval.

    Hur stor är skillnaden på effektkurvan på en b204 och en b234 ? Vill ha mer bottendrag än va jag har idag.

    Funderar på om det är värt att införskaffa en b234 eller om man ska ta en b204 botten. Känns som ett väl beprövat recept är just b204 med t7 packning + topp ? Svarvning av kolvar är väl ett måste om man ska köra med t7 packning + topp.

    Vad är det för för/nackdelar med b234 mot b204 ?

    Fan många dumma frågor nu, men frågar man inte så får man heller inget svar.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Be någon slänga in opensid så slipper du extern mätare

  4. #4
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Be någon slänga in opensid så slipper du extern mätare
    Du tänkte på laddtrycket? Ska se om ja kan aktivera det på min Box med usbbdm

  5. #5
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Nu har jag lyckats aktviera OpenSID. Är helt färsk på detta med T7 suite, men verkade inte vara några större bekymmer att aktivera det. Dock så vill jag bli av med eftersprutet då den varvar upp 3-400 varv vid varje växling, vilket är sjukt irriterande. Men kan inte aktivera Fast Throttle Respone i t7 suite.

    Även fått monterat min kolfiberpanel från Viggen. Blev ett jäkla lyft mot trä inlägget som satt i innan.

    Verkar det som min SID är lite konstig. För ibland måste jag starta om bilen för att OpenSID ska kunna aktiveras med +/-. Ibland så händer det ingenting när jag håller in dom samtidigt. Någon som har erfarenhet av detta ?

    Pinl 400 på tomgång och vid 5k rpm så uppnår den 1900 ca, dvs 0.9 i maxladd.
    mReq + mAir ligger jäkligt nära varandra under hela registret, så det känns bra.
    EA1SNB7C.41A är väl namnet på programvaran antar jag.

    Nästa projekt blir att byta turbo och downpipe. Har snackat lite med Mackan i PM och han ska snida till ett program till mig som jag kan ladda in. Eftersom jag är helt värdelös på sånt själv så känns det säkrare att han fixar det än att jag grejar själv och förstör någonting.

    Skönt att våren är på gång med. I morse när ja åkte hem från jobbet så hade jag solen i ögonen hela vägen hem. Fantastiskt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero 2001 stendöd
    Av sogmund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-12, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •