Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp med turbo problem ng9-3 2008

  1. #1

    Hjälp med turbo problem ng9-3 2008

    Min 9-3 2008 SC med steg 4 bsr trim laddar inte över röda som innan, vad kan felet vara? Jag har nya stift som är någon månad gamla, har inte haft problem innan men nu känns den inte lika vass längre. Den fick i sig 95 bensin av misstag, kan den ha sabbat programmeringen?

    Några tips?
    Senast redigerat av Alexxelax den 2017-03-03 klockan 02:33.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nej, absolut inte. Det som möjligen kan hända är att motorstyrningen ställer ner lite när den känner av 95-soppa, men det ska adaptera tillbaka snabbt igen när den får 98-soppa. Det kan absolut inte påverka programmet. Och skillnaden borde var marginell vid vanlig normal körning där man inte använder mycket effekt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nej, absolut inte. Det som möjligen kan hända är att motorstyrningen ställer ner lite när den känner av 95-soppa, men det ska adaptera tillbaka snabbt igen när den får 98-soppa. Det kan absolut inte påverka programmet. Och skillnaden borde var marginell vid vanlig normal körning där man inte använder mycket effekt.
    Tack för svar.

    Finns det något annat man kan kolla på? Läste något om att dra strömkabeln kan funka så det ska testas först

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kolla om det finns några felkoder först med Tech2 innan du krånglar något mera.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    dvs. dra INTE strömkabeln för då kan värdefulla ledtrådar försvinna.
    Och läser man med Tech2 så nollar men koderna med den efter man dokumenterat dem.

    Har den gått bra tidigare?
    Har du inte möjlighet till Tech2 skulle jag nog chansa och testa att stoppa i helt nya NGK stift.
    Vad gäller det för motor?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    dvs. dra INTE strömkabeln för då kan värdefulla ledtrådar försvinna.
    Och läser man med Tech2 så nollar men koderna med den efter man dokumenterat dem.

    Har den gått bra tidigare?
    Har du inte möjlighet till Tech2 skulle jag nog chansa och testa att stoppa i helt nya NGK stift.
    Vad gäller det för motor?
    Okej då förstår jag, att egentliga uppgiften med strömkabeln är och nolla koderna och inte nollställa adaptioner?

    Jag har inte tech2 men däremot en autocom, kan kolla koder med den.

    Ja den har gått riktigt bra innan och stiften är någon månad gamla (körde på etanol med dom förra och fick byta) men efter gick den bra igen. Kan det vara så att stiften har gett upp igen? Jag använder original NGK

    Det är en 2.0t med bsr steg 4

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kolla om det finns några felkoder först med Tech2 innan du krånglar något mera.
    Har inte tech2 men ska kolla med autocom och se om jag får någon felkod

  7. #7
    Inga felkoder med autocom på motor.

    Kollade slangar och allt verka se fint ut och inga som var torkade eller ruttna.

    Kom någon traktor ljud från motorn men det försvann.

    Vad brukar mina symptom bero på? Kan testa byta tändstift men det känns inte som att problemet ligger där för den går inte ojämt, bilen åker snabbt ändå men den har inte samma effekt innan men är fortfarande vass.

    Läst om magnetventilen och om den pajjar, lagras en kod då? eller är det bara och byta den för att veta

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Magnetventiler nämns i denna tråd
    och membran i denna
    Läs och se om det hjälper dig i felsökningen även om du inte får någon felkod
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vet inte om Autocom hittar alla felkoder som finns.

    MapTuner gör det inte heller.

    VET att eSID2 (9-3 07-14, tror jag det var) och Tech2 hittar dom iaf.
    Senast redigerat av RZ den 2017-03-04 klockan 12:10.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Magnetventiler nämns i denna tråd
    och membran i denna
    Läs och se om det hjälper dig i felsökningen även om du inte får någon felkod
    Läste igenom båda trådarna några gånger men jag vet inte om det är som mitt problem. Men för att utesluta saker och ting, jag har letat på google genom att söka "membran" men får endast bilder på delen men har inte lyckats hitta var den ska sitta och magnetventilen verkar ligga på motorn så den ska inspekteras efter skador.

    En annan fråga, ska nålen ända in till rött? Vad jag förstått så ska original bilar stanna innan rött medan trimmade bilar ska över rött.

    Sen så gick jag igenom BSR manualen och så står det: "Bilar utrustade med BSR Steg 3 eller högre måste köras på 98 oktan minimum".

    Hur ska man tolka "måste"?

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp problem vid montering av turbo
    Av Johnsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 19:49
  2. Saab 900 Turbo -85, problem med laddtrycket hjälp!
    Av Grejhulta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 19:46
  3. hjälp, turbo problem!
    Av sandet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 17:04
  4. TURBO problem... ? , HJÄLP !
    Av VW rules i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •