Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fick P1171 i min 9-5 -99.

  1. #1

    Fick P1171 i min 9-5 -99.

    Hej!

    Startade bilen och la märke till ett extra pip efter de 7 som hörs när man vrider på tändningen när jag började köra. Tänkte inte mer på det men märkte att motorn tvekade vid gaspådrag. Nåja jag kommer väl hem tänkte jag. Gick bra att hålla 110 jämn fart även om gasen fungerade sämre och sämre efter hand. Efter 3,5 mil och 1 km innan jag kommit hem så dog motorn med check engine tänd. Grannen kom och drog mig hem. Nu vill motorn igång men klarar tomgång i typ 1 sek bara. Tändkassetten har jag bytt och bensinpumpen fungerar. Tech2 kopplade jag in och P1171 short term fuel trim max value, air/fuel too lean hittas. Nu är det mörkt ute och jag har inte tid med mer mek förrän imorgon. Skönt att ha en annan fungerande Saab att köra till jobbet med imorgon.

    Vad skulle ni gissa är felet eftersom det gradvis blev sämre och sämre och inte bara så där direkt?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    det är ju mager blandning så det kan vara bränslefiltret som är dax att kasta på nytt.. om nu pumpen levererar rätt tryck
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  3. #3
    Inte så konstigt att bränslet var magert när en slang (som jag satt dit) ser ut så här och läcker. Dit med en ny pump med hela armaturen (den jag köpte från Aliexpress) och då går fanimig den ena anslutningen av. Vad trött jag blir!

    Var hittar jag den andra änden av bränsleslangen? Kan ju ta från en annan bil eller går det att joxa till på något annat sätt?

    20170303_112428.jpg

    20170303_114832.jpg

    Är det en sån här jag behöver även om den som gått av är svart och denna vit? https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a14-21341766sv

    Denna måste det väl vara? https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...7_4161766.html

    Här hittade jag den för det är ju retursidan jag behöver. Den är vit men det står retur. https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a14-21341767sv
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-03-03 klockan 13:18.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Du måste ha bränsletålig slang, detta fel har många gjort. Dom tål inte att ligga i soppa.

    Den går, annars köper du hos Saab-återförsäljaren.

    Finns några olika tekniker att få dit den sen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Tändkassetten har jag bytt och bensinpumpen fungerar.
    Ibland drar man förhastade slutsatser, att mäta är att veta
    Och att slangarna går sönder på billiga pumparmaturer är bara en fråga om tid och det är priset man får betala för det är billigt.
    Det positiva är att din erfarenhet ökar.
    Den trasiga på utsidan borde du hitta på skroten som du skarvar med en bensintålig slang där du trär de två styva inuti den du skarvar med och ta till lite extra i längd på skarvbiten så får du plats med dubbla slangklämmor.

    Det RZ syftar på med bränsletåligt är att den skall vara det även på utsidan vilket långt ifrån alla är. Dvs dränkbar och den kostar mycket mer

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Nu har jag en ny armatur med alla originalslangar på plats i tanken. Hur får jag av den trasiga nippeln och dit den med den nya nippeln jag ska köpa idag på slangen på bästa sätt? Det ska gå med en slangklämma enligt andra. Går det att trycka på nippeln i slangen? Slangen är så pass lång så jag kan kapa den innan där var den är randig eller ska jag försöka få bort den gamla nippeln utan att kapa slangen? Den är liksom bökigt att hålla på där i baksätet och jag vill veta hur jag ska göra på bästa sätt.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Som jag sa, det finns olika tekniker.
    Svåra att skriva och beskriva på nätet.
    Saab har ett litet specialverktyg för detta ((=
    Kolla om du kan låna det.
    Går med 2st polygripar.

    Slangen klipper du av bakom den gamla.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Som jag sa, det finns olika tekniker.
    Svåra att skriva och beskriva på nätet.
    Saab har ett litet specialverktyg för detta ((=
    Kolla om du kan låna det.
    Går med 2st polygripar.

    Slangen klipper du av bakom den gamla.
    Då får jag gissa mig till att med två polygriptänger så vrider/trycker jag på nippeln.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ibland drar man förhastade slutsatser, att mäta är att veta
    Tändkassetten tar 3 min att byta och pumpen var ny för 100 mil sedan. Förhastade slutsatser? Snarare ett snabbt och effektivt sätt att vid vägkanten när det är mörkt försöka få igång bilen säger jag även om det nu inte lyckades. Hade det varit tändkassetten som pajat så hade bilen varit fix och färdig igen på 3 min.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Då får jag gissa mig till att med två polygriptänger så vrider/trycker jag på nippeln.
    Japp det går.

    Innan du göra detta så tar du bort slitsen på den första delen av nippeln med en kniv i längsriktningen så den styr in bättre. Solklart? Har ingen bild.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    100mil räcker tydligen för att "döda" en armatur men undermåliga slangar.
    Mäter man bränsletrycket vet man om den är OK eller ej, att bara säga att det inte är fel på den för att den byttes för 100mil sedan är i mina ögon en förhastad slutsats även om det är högst osannolikt att den skulle paja så snabbt vilket är tråkigt.

    Lycka till med slangarna nu!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12

    Färdig!

    Fix och färdigt!

    20170304_124910.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    100mil räcker tydligen för att "döda" en armatur men undermåliga slangar.
    Mäter man bränsletrycket vet man om den är OK eller ej, att bara säga att det inte är fel på den för att den byttes för 100mil sedan är i mina ögon en förhastad slutsats även om det är högst osannolikt att den skulle paja så snabbt vilket är tråkigt.

    Lycka till med slangarna nu!
    Det var en felaktig slang jag satte dit på en originalarmatur som till slut lade av. Det är inte frågan om någon billig armatur överhuvudtaget. Nu sitter den från aliexpress i tanken men det hör ju inte hit. Tiden får utvisa om den fungerar en längre tid. Jag fattar inte varför du går på som du gör. Jag är en glad amatör utan vare sig garage eller en komplett verkstad. Är det märkligt att i direkt anslutning till haveriet testa enkla saker först och anta att en bränslepump efter 100 mil fortsatt skulle fungera?
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-03-04 klockan 15:25.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Bra att du löste det
    Just slangarna som dränks i bränsle är väldigt viktiga att de är av rätt typ annars håller de inte och dessa fel är ganska typiska på billiga armaturer eller på armaturer som inte har originalslangar.
    Så det är därför jag vill poängtera att det kan vara lämpligt att t.ex. mäta bränsletrycket för att utesluta att felet är ett följdfel av nyligen gjorda ingrepp vilket inte är helt ovanligt och jag gör det självklart i all välmening efter som jag sett dessa misstag (monterat slang av fel klassning) lite då och då.

  14. #14
    Bränslepump från Aliexpress? Nä inte en gång till även om detta kanske var ett måndagsexemplar. Fungerade utan problem i 7 mil. Sen började bilen hacka och spotta och hålla på som om motorn inte fick bränsle så det räckte. Ladda turbon var bara att glömma. Körde 7 mil till på detta sättet. Fällde baksätet när jag kommit hem och tog bort locket över bränslepumpen och startade bilen. Pumpen lät ju bra... i 10 sek. Sen lät den som en stenkross. När jag tog ur pumpen ur tanken så verkade den också ha fallit isär. Själva "hinken" som pumpen sitter i fick jag fiska upp med handen. Nu fick jag nytta av 3 000 kr reservdelsbilen-9-5:an jag köpte för några veckor sedan för den pumpen sitter nu i bilen. Originalpumpen med felande bränsleslang har jag också och den ska in i reservdelsbilen när jag införskaffat för ändamålet lämplig bränsleslang för det kan ju vara bra att kunna flytta på även den bilen.

    Heja mig som trots allt får ordning på saker och ting till slut även om jag ju kan krångla till det. Tack för alla tips.

    Videon visar en bränslepump som inte mår bra. Kameran har något som heter ljudzoom så ljudet av stenkrossen hörs klart och tydligt.

    https://1drv.ms/v/s!AklZNHBXLIaAlO0BKaCqYfgQ6z9YvA

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Heja mig som trots allt får ordning på saker och ting till slut även om jag ju kan krångla till det. Tack för alla tips.
    Och heja Bosse som även håller antalet rullande Saabar uppe
    Bra att du läste det till slut.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Det är alltid intressant att höra om denna typen av erfarenheter! Keep up the good work!

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös och felkoder P1171, P1181 samt P1549 OG9-5
    Av GeneralBusa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2017-05-02, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •