Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Avrostade tankband OG9-5

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Avrostade tankband OG9-5

    Hej igen, följande tråd gäller min 9-5 02a aero och jag har använt sökfunktionen för att lämpligast avgöra forumkategori, hoppas det blir rätt.

    Som jag förstått det är tankbanden en av denna modells svaga punkter och den 10e februari när vi var på väg till Arlanda för färd utomlands så hände det plötsligt. Efter en snabb koll vid vägkanten kunde det noteras att inte bara ena, utan båda tankbanden gått av samtidigt! Försiktigt och nojigt kördes bilen tillbaka till en plats där den kunde stå över natten, varpå bil byttes och färden mot flygplatsen kunde fortsätta.

    Eftersom jag får en gång skull unnat mig en lång utlandsresa kunde jag inte gör något åt saken då, men bilen behövde flyttas på redan innan helgens slut och efter lite snabba överläggningar bestämdes det att mina föräldrar skulle försöka lösa det nästkommande dag. Lyckligtvis gick även den färden helt utan problem, trots att det då rörde sig om en sträcka på kanske 15 km, delvis på 70-vägar. Farsan klippte av stumparna som släpade i backen för att inte riskera onödiga "påfrestningar" vid denna transport.

    Idag har jag landat och tänker att jag måste börja ta itu med problemet igen. Nya tankband är redan beställda och levererade, men den stora frågan i detta logistiska pussel är om det finns erfarenheter att köra utan tankband alls? (för det är väl bara två till antalet?) Vad är det som fortfarande håller den på plats? Sitter den där "av gammal vana", som så ofta är fallet med äldre bilars olika komponenter?

    Båda handbromsvajrarna går ju under tanken på var sin sida och det "känns" som att dessa borde fungera som "idiotsäkring" om tanken helt plötsligt skulle släppa dvs det inte behöver vara så illa som att tanken helt sonika lägger sig på backen på en gång, eller?

    Vilka verktyg förutom domkraft (pallbock) behövs?

    Hur hade ni gjort? Tips, idéer, tankar, kunskap och erfarenhet emotses med stor tacksamhet!

    (ha överseende om jag missat något, jag är väldigt trött efter att ha varit vaken i ett par dygn)
    Senast redigerat av Kee den 2017-03-28 klockan 06:37.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Jag har inte kört utan båda tankband, men jag körde utan ett av de, även min en Aero från 02 lite lustigt nog

    Nödlösningen jag gjorde var att ta ett spännband, dra detta under bilen, in genom bakdörrarna och dra ihop det under baksätet.

    Så bandet rundade alltså hela bilens golv och tank.

    Lite jobbigt att stänga dörrarna, men det gick, de trycktes även ut lite i bakkant.

    Hittade en otroligt dålig bild på hur det såg ut:


    Lade även en träbit mellan spännbandet och avgassystemet så att det inte skulle riskera att smälta bandet.

    Men sen monterades nya tankband, bild tagen med samma defekta mobilkamera ^^:



    Det som jag kan komma på skulle stoppa tanken från att falla utan banden är avgassystemet och påfyllningsröret.

    men det är nog inte det bästa att låta den hänga i dessa.

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hänger kanske lite på hur full tanken är också?

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Detta funkade

    Finns ett hål i en balk i golvet framför tanken och lika bakom tanken. Körde runt såhär utan att veta om det X antal mil och det märktes först på besiktningen som dessutom var godkänd, det gick inte och rubba och sålänge det inte är bristfällig fastsättning så var det OK tydligen även om det ser förjävligt ut.

    Nu var dock det ena bandet helt så om man ska köra med två spännband så kan det nog vara bra och dra ett genom bilen också precis som zimm. för att inte man ska riskera att något av banden ska glida av tanken. Alternativt använda ett spännband för och säkra banden i sig också.

    Har du lite i tanken och det är en kort sträcka så går det nog absolut lösa på detta sätt, fulltank och långt och köra känns sådär...


    12721627_1135667833119738_1731608239_n.jpg

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    de nya tankbanden du köpt... se till att rostskydda dom..

    Själv så håller jag på och tillverkar egna av glasfiberväv, det ska formas och lamineras .. kommer inte rosta :-)
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    de nya tankbanden du köpt... se till att rostskydda dom..

    Själv så håller jag på och tillverkar egna av glasfiberväv, det ska formas och lamineras .. kommer inte rosta :-)
    Hade inte rostfritt stål av nå slag varit enklare och rent av mindre jobb? Huvudsaken är ju att de inte rostar av igen i alla fall

    Original är ett skämt i alla fall

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    kanske enklare, men jag har glasfiberväv (roving) hemma och jag har lamineringsvana så det är mer lite kajsa varg över detta.
    man tager vad man haver ... typ

    kan inte förstå hur saabs ingengörer tänkte när dom gör tunna plåtband eller för den delen bromsrör som rostar på noll tid.

    men det är väl den morderna industrin.... gör inget som håller längre än vad garantier lovar.... trist tycker jag
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  8. #8
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tack för responsen.

    Ska ev hälsa på en polare som bor ganska nära, han har nog en domkraft och spännband jag kan låna, så kan jag montera tankbanden korrekt när jag kommer till min verkstad som tyvärr ligger drygt tio mil ifrån bilen. Ska passa på att smeta på lite färg på banden också. Men risken är nog ändå att de kommer överleva bilen om hållbareheten är 10-15 år.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Jag brukar köra med vanliga galvade montageband från bygghandeln. Rejält, billigt, lättmonterat och rostar inte.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  10. #10
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag har löst transporten till min verkstad nu, tipset att dra ett spännband mellan dörrarna var enklast för en temporär flytt. Men problemet att få loss de gamla skruvarna gäckar mig. Höll på flera timmar igår eftermiddag, förkyld och trött låg jag under bilen i kylan. Till slut fick jag loss tre, men den fjärde, den bakre vänstra vill inte släppa trots alla knepen i boken. Skallen är så trasig att till och med en 9mm hylsa ratchar över. Tyvärr är åtkomligheten så dålig att jag inte kommer åt med svetstång, tveksamt om man borde svetsa i det trånga utrymmet nära tanken, annars är det ett givet knep också. Tänkte mig försöka borra ur skruven, men är osäker på om borret kommer nå skruven på den plats där den sitter.

    Har funderat på någon bonnalösning som kan få duga så att jag kan fortsätta kryssa med vagnen till jobbet, inget kul att meka i kylan när man är sjuk. Ett av banden går ju att montera dit, men tanken behöver nog stöd på andra sidan också. Ska kolla om jag har något montageband, eller liknande liggandes, så jag kan köra hem idag.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Har du tagit ner tanken? Gör det annars så får du lite mer plats att jobba på även om det suger och plocka ner den helt. Jag slog 3 flugor i en smäll och bytte bränslefilter, bromsrör och tankband och då tog jag ner tanken istället.

    Det du beskriver med bultarna va precis samma för mig, bara att jag hade turen att de släppte. Tror det var 8-9mm hylsa som jag kunde slå på ena skallen. Två av bultarna är ju lite enklare i alla fall då de är gängade in i en balk, de andra sitter ju öppet så skiten har rostat å så ska de gängas genom hela vägen. Var lagom rädd att nån svetsmutter etc skulle släppa och börja följa med runt när jag höll på.

  12. #12
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Nej än har jag inte tagit ner varken tank eller bakvagn.

    Men i mina nya försök idag prövade jag att släppa på bakvagnens fyra bultar för att få ner den lite, jag tänkte att åtkomligheten skulle öka bakifrån sett, men fortfarande lika trångt och knepigt. Börjar inse att detta blir en större operation än jag först trott, så jag ställde på 9-3an och tänker ta den hem istället, 9-5an får stå kvar på pallbockarna. Måste ändå få tag i nya skruv till banden, tänker att flänsskruvar underlättar rejält vid återmonteringen sen.

    Jag är fortsatt mycket tacksam för all respons. Ska efter "lunch" köra ett sista arbetspass för denna helg och undersöka hur det är att ta ner tanken. Tänker att det rör sig om påfyllningsröret, bränsleledningarna (i kupén), handbromsvajrarna och avgassystemet. Något mer?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  13. #13
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Eftersom jag glömde de gamla rostiga skruvarna i garaget så måste jag ställa en följdfråga. Vad är det för gänga på dessa? M8x1?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Standard M8x1.25
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Hyvens: Det var "hyvens" av dig. En tackar och bockar!

    Hade fått standardstigningen om bakfoten när jag skrev förra inlägget. Tänkte dock pröva med vanliga sexkantsskallar då jag inte vet om jag "hinner" lägga beslag på en uppsättning med fläns, men det borde inte vara alltför omöjligt om man börjar baktill där det är trång och jävligt.

    Ska pröva med specialhylsor för runddragna skruvskallar jag fått låna, innan jag river ner rasket. Funtar på att bränna över med 9-3an redan nu i veckan för att testa. Uppdatering kommer.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag fullöste det genom att skarva bandet, vad jag kunde se var bandet bara lövtunnt precis vid fästet vänster fram, så jag svetsade på spikplåtar och skarvade med befintligt band.

    Nu hade jag bråttom då sambon behövde bilen akut nån dag senare, annars hade jag nog köpt ett band och bytt (dom är inte så dyra), men det går ju iaf.

    ..postade nog bilder i min återupplivningstråd, sista sidan typ.

    Jag runddrog skallen med sexkants 10-hylsa först, och fick banka fast en 9-hylsa med slägga och fick tillslut loss den..
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-27 klockan 16:20. Anledning: Fixade en länk till relevant tråd :)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag hade nog gjort någon liknande fullösning om jag hade haft möjligheten. I mitt fall var det bara ett litet "vinkeljärn" kvar uppe vid infästningen vänster bak, så jag kom inte åt att svetsa på det, inte heller känns det så kul med svets så nära en plasttank fylld med bensin. Förmodligen ingen fara, men jag ville inte utmana ödet.

    Det slutade till slut med att jag fick bort skruven genom att borra ur den med extra långa (300mm) borr. Först ett 6mm, sedan ett 8mm. Det tog sin tid och var inte bekvämt att ligga där under och hålla tryck på maskinen, men eftersom det bara var en skruv så härdade jag ut. Nu sitter där nya tankband med rostfria skruv. Förmodligen överlever de bilen.

    Tack för all hjälpsam input i tråden!

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, anledningen att jag inte svetsade ihop bandet utan skruvade ihop det med det gamla var just att det känns sådär att svetsa så nära tanken, som du säger är det nog EGENTLIGEN ingen fara men..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Har det här bytet framför mig och undrar om man kan byta ett band i taget? Det skulle underlätta en del om bytet kunde ske i en GDS-hall..
    Jag vill ju inte ha tanken i huvudet
    (svaret kanske är hur rostiga är tankbanden..?)
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag skulle inte ha tvekat att byta ett i taget, att köra med bara ett skulle jag helst undvika dock.

    Sen är det ju alltid smart att ha lite bränsle i tanken när man gör det här.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tankband Saab 9-3 -10
    Av Mange77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-23, 19:24
  2. Tankband 9-5
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 10:58
  3. Tankband SAAB 9-5 -02
    Av ZeroX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 00:45
  4. Bult till tankband
    Av agehall i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 19:14
  5. nya tankband
    Av jetor_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •