Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Avrostade tankband OG9-5

  1. #21
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Tål väl och försöka men som sagt, det kan jävlas rätt bra... I teorin är det enkelt att byta men kan ta lång tid om bultar går av.

    Jag skulle aldrig orka med och skruva i en GDS hall, rätt stressigt och jobbigt om något går snett plus begränsad tillgång till verktyg. Blir inte bättre av att man vet att det kostar 2-3kr per minut att stå där också

    Jag hade i alla fall kollat upp vad en verkstad skulle ta för bytet, ibland blir man överraskad vad "billigt" det ändå kan vara för jobb som ändå innebär en del potentiellt krångel om man inte har tillgång till en komplett verkstad med lyft och verktyg.

    När du vet vad det kostar så kan man då överväga om det är värt att göra ett försök själv först.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Sen är det ju alltid smart att ha lite bränsle i tanken när man gör det här.
    jo.
    Fast full tank ger mindre gas, ger mindre explosionsrisk, om man vill svetsa. Men det kanske är väldigt teoretiskt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag ser inte behovet av en GDS-hall. Så länge man har tillgång till domkraft och pallbockar låter det sig göras på backen. Men det är väl en fråga om bekvämlighet såklart.

    Det bästa tipset är att ta det "jäkligt piano" med skruvarna och inte runddra någon skalle så ska det nog gå ganska enkelt. Bra (helst sexkants) hylsor med förlängare löser åtkomligheten, borsta rent skruvskallen från all rost om inte hylsan glider på hela vägen in. Senare modeller har torxskruv såvitt jag förstått, säkert en förbättring.

    Står man på backen kan man sedan använda domkraften tillsammans med en träregel i rätt storlek för att fixera tanken inför montaget av den nya banden (om tanken nu hänger litegrann).

    Tror inte man tappar tanken hux flux (fast det är ju svårt att sia om) men i mitt fall låg tanken på krängningshämmarstaget och så länge den inte kan glida framåt, dvs så länge fragment av banden sitter kvar i framkant, så kommer den inte dunka i backen vid första bästa vibration.

    Detta är mina erfarenheter, men jag är ingen proffsig Saab-mek.

    Lycka till!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nej, det finns andra jobb man helst inte gör utan lyft, men detat funkade med pallbockar, givetvis helst så höga som möjligt.

    (Nu lagade jag iofs bara det vänstra)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Gjorde bytet idag hemma på uppfarten och det var faktiskt inga konstigheter, rostlösning, en vänta stund och sen som någon skrev "ta det piano". Nu är båda banden bytta, nu ska jag roa mig med bromsrören...
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #26
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Kul att det gick vägen för dig. Jag hade nästan hunnit glömma bort detta haveri i raden av alla mina problem med denna vagn.

    Själv har jag en sviktande tro på mirakelmedel som rostlösning.

    När du byter bromsrör, "ta det jäkligt piano". :P "Öppna sexkantsnycklar" är den enda rätta vägen. Lycka till!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Jag är precis i arbetet med att byta tankbanden.
    Huga... De främre skruvarna gick mycket lätt.
    De bakre var åt helv**e fastrostade där den ena gick delvis att få ur efter runddragning och påslagen 9-mm hylsa. Därefter lossnade mutter..... AAAARGH!!!
    Blev att ta bort avgassystemet för att sedan sänka ner tanken. Lossa då påfyllningsröret från tanken.
    Därefter tog jag en polygrip mellan chassi och tankbandets vinkel för att pressa ner skruven i hopp om att muttern skulle låsa mot något.
    Det gick och jag fick ur skruven.
    Den sista skruven sitter som attans och måste nu köpa lång borr för att borra ur den.
    Tur att man har en extra bil...

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Jag ersatte mina avrostade tankband med galvat plåtband från bygghandeln. Där den gamla muttern jävlades så fäste jag bandet med ny mutter och bricka ovanpå den gamla.
    Inte supersnyggt om man tittar under bilen, men rejält i alla fall.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Är tankbanden lika dåliga på Og 9-3 och Ng 9-3... är lite orolig för att detta ska inträffa på någon av mina bilar!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #30
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    og9-3 har en liten annan konstruktion, de kan rosta av, men de är inte skruvade mot karrossen. De båda ändarna krokas i mot karrossen, sen spänner man med en gänga på ena sidan bandet, så är mycket lättare att byta om de skulle gå av.

    Ng9-3 lämnar jag till någon annan att svara, då jag har mindre koll på de bilarna

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Jag ersatte mina avrostade tankband med galvat plåtband från bygghandeln. Där den gamla muttern jävlades så fäste jag bandet med ny mutter och bricka ovanpå den gamla.
    Inte supersnyggt om man tittar under bilen, men rejält i alla fall.

    //Niklas
    Jo, det had jag säkert kunnat göra. Men jag har en -00’a och då är det genomgående skruvar.
    Blev klar idag i alla fall efter att ha fått borra ur ena skruven.
    Satte mutter på andra sidan då gängorna på chassimuttern förstördes.
    Självfallet användes rostfria A4 skruvar o brickor.
    Passade även på att byta handbromsvajrar då dessa är klämda mellan tank och tankband.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Aero -00. SAAB 9-5 Aero -06.

Liknande ämnen

  1. Tankband Saab 9-3 -10
    Av Mange77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-23, 19:24
  2. Tankband 9-5
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 10:58
  3. Tankband SAAB 9-5 -02
    Av ZeroX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 00:45
  4. Bult till tankband
    Av agehall i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 19:14
  5. nya tankband
    Av jetor_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •