Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Riktig besparing med nordic tuning? 2.0 biopower

  1. #1

    Riktig besparing med nordic tuning? 2.0 biopower

    Hur är den riktiga besparingen (om någon) med nordic tuning steg 1?

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Det tar låång tid att spara in investering i ny programvara. För mig har det alltid varit tvärtom, större förbrukning eftersom det blir roligare att gasa

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Så är det ju, men jag kör lungt. :-) De tar bara 2500 kr nu.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    I den bästa av världar sparar du kanske 5% soppa på ett steg 1. Kör du lugnt så ligger du kanske idag på runt 0,8 i snitt. 5% på det är alltså 0,04 l/mil du sparar. Om soppan kostar 15 spänn (högt räknat) så sparar du 60 öre per mil, vilket innebär att det tar 4200 mil att spara in kostnaden för trimmet.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Om dom justerar tändmappen/arna så kan det göra marginellt i övrigt så justerar mjukvaran mot lambda 1 hur som helst vid lugn körning.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Om dom justerar tändmappen/arna så kan det göra marginellt i övrigt så justerar mjukvaran mot lambda 1 hur som helst vid lugn körning.
    Håller med. För mig är det oändligt svårt att tro att bränsleförbrukningen skulle minska.

    Normal körning innebär ju lambda1 oavsett om bilen är (potentiellt) trimmad långt över det normala.

    Det där tror jag inte på för fem öre.

    Vill man spara pengar kan man göra det med höger fot.

    /Lufto

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Trimmar man så ska det vara för att man vill ha mer effekt i motorn. Vill man få lägre utgifter på bilen är det nog lättare att årligen ringa runt till olika bilförsäkringsbolag för att försöka få en lägre årspremie.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Jag åkte 11000 mil med Nordic steg1 på en OG9-5 2,0t bio. Håller med Bollman. I den bästa av världar -5% men det stora är körbarhet och att bilen blir som den borde ha lämnat fabriken.

    /F
    Senast redigerat av Fral den 2017-03-01 klockan 17:09. Anledning: Stavfel
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Eller så kan man kombinera de tre. Lite mer kräm i motorn, lite lägre förbrukning och samtidigt försöka sänka sin försäkringskostnad.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av lillefar Visa inlägg
    Eller så kan man kombinera de tre. Lite mer kräm i motorn, lite lägre förbrukning och samtidigt försöka sänka sin försäkringskostnad.
    När bilen går ur Lambda-reglerat område "gäller" trimmarens mappar.

    När bilen går i closed-loop (dvs fullständigt återkopplad) så gäller Lambda 1.

    I fullt återkopplat läge kan egentligen ingen bränslevinning ske. 14,7:1. Klart slut.

    /Lufto

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Bränslemappen är inte det enda man kan ändra på.
    Klart slut.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bränslemappen är inte det enda man kan ändra på.
    Klart slut.
    Lambda 1 är Lambda 1.

    /Lufto

  13. #13
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av lillefar Visa inlägg
    Hur är den riktiga besparingen (om någon) med nordic tuning steg 1?
    Det är ju inte en bergvärmepump vi pratar om.....
    Det kostar att ligga på topp, och snabbast iväg vid grönt ljus vinner!

    Klart slut.

    3 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    om man bor där det inte finns trafikljus då ??
    kom!

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Lambda 1 är Lambda 1.

    /Lufto
    Spelar ingen roll

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Ett kort svar till TS
    Ingenting !
    Vinsten ligger helt och hållet på nöjeskontot, som för mig är viktigt.

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Håller med. För mig är det oändligt svårt att tro att bränsleförbrukningen skulle minska.

    Normal körning innebär ju lambda1 oavsett om bilen är (potentiellt) trimmad långt över det normala.

    Det där tror jag inte på för fem öre.

    Vill man spara pengar kan man göra det med höger fot.

    /Lufto
    Jag är inne på samma tankar... När en motor går på låg last så är enda målet för elektroniken att utnyttja bränsledropparna så optimalt som möjligt, och samtidigt uppfylla avgaskrav och andra liknande krav. Elektroniken behöver inte oroa sig för spikningar eller liknande då kompressionen aldrig blir såpass hög att risk föreligger. Därmed behöver inte heller tändningen ställas ner, eller bränslet "fetas på". Det är även samma bränsle vi pratar om både med och utan trim. Vad finns det då som dessa trimingenjörer har gjort som inte Saab själva gjorde när bilen går som sugmotor / på lambda 1?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bränslemappen är inte det enda man kan ändra på.
    Klart slut.
    Vad är det mer man kan ändra? Tändningen? Men ligger verkligen originalprogrammen utanför det optimala läget när motorn går med lätt last? Jag har svårt att tro det... Vad mer? För det är ju inte så att bilen blir 200kg lättare bara för att man stoppar i trimmjukvara, det är ju inte som att "byta ut antal feta tunga nollor mot lätta snabbfotade ettor" direkt.

    /Johan

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Eftersom vi tycks prata om ekonomi så skulle jag vara nyfiken på hur mycket TS kör per år samt den mest normala körcykeln plus terräng.
    Med denna info så kan man mera exakt lista ut vad som ger/gör vad.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Att bränsleblandningen är 14,7:1 säger ju ingenting om motorns förbrukning vid en viss last.
    Genom att tidigarelägga tändningen får man ett högre förbränningstryck vilket ger mer "kraft" i varje förbränning, även vid Lambda=1 (sen kan man ju diskutera att även justera lambdaregleringen eftersom störst effektivitet i ottomotorn inte är vid lambda 1, men det är mer komplicerat).
    Tidigare tändning ger mer kväveoxider i avgaserna och sliter även på motorn, men ger lägre förbrukning eftersom man kan "lätta lite på gasen" och på så vis släppa in mindre luft och bränsle som förbränns.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    För en som inte begriper mycket om lambda hit och dit känns det som ett fullständigt feltänk att trimma bilen till högre effekt om det primära målet är att sänka bränsleförbrukningen.

    För mig känns det som sänkt effekt och optimerade driftsdata vore mer logiskt tillsammans med smala däck, högt lufttryck i däcken, diverse minskande luftmotståndsåtgärder, en välservad bil mm.
    Och sist men inte minst ett bränslebesparande körsätt som minst av allt behöver en massa mer hästkrafter.

    Fast det är klart om frugan inte vill lägga pengar på att trimma SAABen och jag vill det så kanske bränslebesparingssnacket gör att jag "vinner". Och då har det ju gjort god nytta!

Liknande ämnen

  1. Sponsorträff: SAAB-fest @ Nordic Tuning Dalarna 2016 (9/7)
    Av Samuelf i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-07-11, 17:44
  2. Inget Hirsch-tuning till 9-3 2.0t BioPower?
    Av Patrik_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 07:31
  3. 0g9-3 Sport - Nordic Tuning?
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 14:52
  4. En Liten Fråga Om Nordic Tuning.
    Av og9-3-98 i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 21:14
  5. Aero eller Biopower Nordic
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 08:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •