Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Oljeläckage vid ventilkåpan B2x5 Automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Oljeläckage vid ventilkåpan B2x5 Automat

    Tjena !
    Ny på forumet och förstagångs Saab 9-5 ägare !
    Har ett oljeläckage som jag stör mig på!
    Har även sökt på forumet utan framgång !
    Bilen är en 9-5 2,3t från 2009 biopower automat
    Undrar om någon vet vad felet kan vara?

    Skickar med ett par bilder! mvh // David
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Dags för en ny ventilkåpspackning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tackar för det! Beställde idag en ny packning!

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kikade lite mer nu och på automatväxlade bilar som har en vakuumpump finns det 2st tätningar
    Art. 9176470 (24:-) och 4685798 (33:-)
    Om de brukar behöva bytas eller ej vet jag inte med de sitter i regionen där det ser fuktigt ut men det kanske någon annan kan svara på.
    De manuella har istället en plugg där och den brukar ha svårt att hålla tätt. (9135211)

    Åtdragningsmomentet på ventilkåpan är 15Nm, dvs. ganska lite.
    och tändkassetten dras med 11Nm.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Bytte packning i helgen ! Gick väldigt bra, mycket trevligt mek! Tack för snabb hjälp!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tja! Slutade läcka från ventilkåpan! Men som Herman säger fuktar det lite vid vakunpumpen! Så måste nog ge mig på detta snarast!
    Är det bara att lossa vakumpumpen? Vart får jag tag i packningarna ? mvh // David

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Om det behövs lossa vakuumpumpen vet jag inte, men kolla länkarna HeRmAN skrev 2 inlägg upp för packningarna

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Man måste lossa vakuumpumpen för att komma åt tätningarna. Bra att ha tillgång till papper och något att lägga pumpen i då det kan rinna en del olja från pumpen och oljekanalen i toppen när man lossar den.

    Finns även en tätningsbricka till banjoskruven som förser pumpen med olja (5959242).

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Nya packningar på g hem! Återkommer med resultat! Tack för hjälpen!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Nu har man jobbat baklänges! Bytte dessa o-ringar vi pratat om, väldigt smidigt att lossa vakuumpumpen 1st 13 ringnyckel med spärr och en 13 hylsa 3/8 med förlängare och led. Lossade även kontakten till DI-kasetten för att komma åt bättre! Vid återmonteringen så upptäcker jag som SaabJohan skrev ang banjoskruven att den tätningsbrickan är dålig. Drog ihop grejerna och åkte hem och såg nu att det läcker där! NU är det beställt ännu en gång så jag återkommer igen! mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Ordningen återställd! Ny tätning på plats idag provkört och klart ikväll! Tack för all hjälp!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    43
    Hej, skall göra samma jobb med ventilkåpa och vacumpump, skulle ni köpt original ventilkåpspackning eller eftermarknad? brickan som det pratas om, är det denna? https://www.maptunparts.se/original/5959242

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag föredrar original ventilkåpspackning. Den är svensktillverkad.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Jannesgarage Visa inlägg
    Nu har man jobbat baklänges! Bytte dessa o-ringar vi pratat om, väldigt smidigt att lossa vakuumpumpen 1st 13 ringnyckel med spärr och en 13 hylsa 3/8 med förlängare och led. Lossade även kontakten till DI-kasetten för att komma åt bättre! Vid återmonteringen så upptäcker jag som SaabJohan skrev ang banjoskruven att den tätningsbrickan är dålig. Drog ihop grejerna och åkte hem och såg nu att det läcker där! NU är det beställt ännu en gång så jag återkommer igen! mvh
    Hej,

    Återupplivar den här tråden något. Planerar på att byta packningar till min vakuumpump och läser i WIS att man ska lossa på allt möjligt innan man kommer åt vakuumpumpen, var detta nödvändigt för dig? https://saabwisonline.com/c10/9-5/20...to-remove-283/

    Läser också att det är noggrant vid återmontering att själva vakuumpumpen och axeln var i led med en utmärkning där den möter kamaxeln, eller vad man ska säga, var detta något du beaktade? Talade det för sig själv hur man skulle göra?
    "When refitting, the position of the vacuum pump and axle in relation to the groove in the camshaft must be the same."

  15. #15
    Kikar du på användarprofilen för Jannesgarage så ser du att
    Senaste aktivitet 2018-11-30 21:16

    Så han kanske inte svarar idag, vi får hoppas på någon annan med erfarenhet

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Hej,

    Återupplivar den här tråden något. Planerar på att byta packningar till min vakuumpump och läser i WIS att man ska lossa på allt möjligt innan man kommer åt vakuumpumpen, var detta nödvändigt för dig? https://saabwisonline.com/c10/9-5/20...to-remove-283/

    Läser också att det är noggrant vid återmontering att själva vakuumpumpen och axeln var i led med en utmärkning där den möter kamaxeln, eller vad man ska säga, var detta något du beaktade? Talade det för sig själv hur man skulle göra?
    "When refitting, the position of the vacuum pump and axle in relation to the groove in the camshaft must be the same."
    Vakuumpumpen går bara att montera på kammen på ett sätt. Du ser när du har lossat ventilkåpan. (det enda som behöver lossas, förutom överfallet som håller pumpen)

    1 användare gillar detta inlägg


    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Oljeläckage 9-5, 2,3 BioP -07

    Hej,
    Fick anmärkning på besiktningen om oljeläckage på min 9-5, 2,3 BioP -07. Läckaget kommer uppifrån och rinner neråt och smetar ut oljan över hela tråget mm. Har bytt de tre översta M6 skruvarna (blå pilar på bild 1) på ändplattan mellan motorblocket och vx-lådan och dragit dessa med 10 Nm enligt anvisning. Detta har medfört oljeläckage på många
    9-5. Orsaken var att när SAAB bytte till en skruvtyp med annan ytbehandling blev dessa dragna med felaktigt vridmoment. SAAB bulletin 210-2715 anger detta som tillräcklig åtgärd 2008. Denna åtgärd ersatte en tidigare anvisning att samtliga 12 skruvar skulle behöva bytas ut för att få bukt med läckaget som innebar att växellådan behövde lossas från motorn vilket innebar en betydligt större åtgärd. Har inte kollat effekten av detta ännu.

    Jag har upptäckt oljeläckage under drift ur det rektangulära hålet i motorblocket bakom batteriet (röd pil på bild 1).
    Tog även ett foto (bild 2) med en inspektionskamera som visar att det finns en spaltöppning längst in i hålet, uppåt mot ventilkåpan. Är det någon som vet dess funktion. Är det någon typ av kanal för vevhusventilationen eller något annat?
    Bild1.jpgBild2.jpg
    /Matti

  18. #18
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Det fyrkantiga hålet är ventilation för tändkassetten, om det kommer olja därifrån skulle jag lyfta på tändkassetten och se var de kommer ifrån
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Stort tack för snabbt svar. Lyfte på tändkassetten där jag fann olja. Dags att byta ventilkåpspackning/Matti

Liknande ämnen

  1. Motorvibrationer B2x5 Automat
    Av Cam7272 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2017-07-10, 13:08
  2. [LÖST] Vevaxelgivare? Ja! B2x5 / OG9-5
    Av MRH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-04-12, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •