Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem, 9-3 SE 2001

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startproblem, 9-3 SE 2001

    Hej!
    Ny som medlem här på forumet, men varit inne och hittat hjälp i gamla trådar mängder av gånger. Nu har jag dock fastnat rejält.

    Har en 9-3 SE 5D 2.0T från 2001 som gått fint i flera år, men orsakat en del huvudvärk på sistone. (Trasiga spännrullar, drivrem m.m).
    Nu i vintras bytte jag (mecken) bränslepumpen och efter det gick bilen fint i någon vecka. Efter det upplevde jag problem med att den inte gick igång med varm motor - det räckte med att jag körde 5-10 minuter och stängde av för att den inte skulle tända igen på en bra stund.
    Detta skedde varje gång jag stängde av under typ en vecka.

    Lät det sedan bero under någon månad när jag inte behövde bilen, men läste sen på och testade i helgen för att försöka lista ut om det är tändkassetten eller vevaxelgivaren som strular. Nu lyckades jag inte återskapa problemet över huvud taget. Startade och stängde av flera gånger, lät den stå en stund avstängd, körde en vända och stängde av - hur jag än betedde mig tände den utan problem. Och varvräknaren rörde sig som den ska.

    Antar därför att det inte är vevaxelgivaren som spökade? Bränslepumpen är som sagt ny och tändstiften, som byttes i somras, testades vid pumpbytet och fungerade då som dom ska. Kan en tändkassett på ålderns höst ge problem som beskrivet ovan, för att periodvis sen funka fint igen? Finns isf det något sätt att felsöka den, trots att bilen nu verkar starta som den ska?

    Andra funderingar..?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STSC durjerf

    Med tanke på din beskrivning och på vad som nyligen bytts så skulle jag misstänka tändkassetten och försöka med ett provbyte.
    Gärna din i en annan bil som fungerar och dess TK i din bil, flyttar sig felet är felet inringat.

    Samtidigt kostar det inget att se över och rengöra jordpunkter, det sitter t.ex. en vid termostathuset.
    Tändstift är något jag själv skulle byta även om de "testades" vid pumpbytet.
    NGK BCPR6ES-11 och inget annat.
    Och när den inte startar igen, håll ett öga på varvräknaren så du vet om den med säkerhet rör sig när bilen inte startar.

    Och denna bör alla läsa Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej och tack!
    Beställde nya NGK-stift häromdagen, så det är på väg. Ska kika på jordpunkten under termostathuset!
    Har tillgång till en bil av samma modell (9-3 SE 5D 2.0T) från 1998, men såvitt jag förstått det är det olika färg på kassetterna mellan dessa årgångar?
    Men kan säkert hitta nån som också har en svart variant.
    Dock lyckades jag inte återskapa problemet nu i helgen, men det kanske bara är att fortsätta testa...

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Den bilen har du ingen nytta av i detta fall då det är en Trionic5 med Röd kassett och färgen är bara en detalj som du läste i inläggen jag länkade till ovan.
    Läsvärt om OG9-3 om du är nyfiken.
    SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tiderna


    Om bilen startar så kör!
    Att ha med en extra TK av rätt modell och version kan vara en bra idé om den trilskas så du inte blir stående.
    Och spar stiften tills en dag då bilen inte startar.
    Jordpunkter är bra att kolla upp så fort tillfälle ges.
    Kolla även att jorden från batteriets - till kaross och vidare till motor/växellåda är schysst.
    Hår långt har bilen gått nu?
    Och var har du för version/datumkod på nuvarande TK?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. B235E 97-2001 vs 2001- hjälp?
    Av tankdem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:33
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,2TiD
    Av Trooper_75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 00:52
  3. Startproblem 9-3 Aero 2001. Problemet fixat, tack för hjälp.
    Av mickeö i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •