Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 121

Ämne: Långvarig hög tomgång (2000varv) vid kallstart 9-5 2.0T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75

    Långvarig hög tomgång (2000varv) vid kallstart 9-5 2.0T

    Ohoj!
    Börjar kännas som att hjärnan snart ska rinna ur en :P
    BILEN SAAB 9-5 2.0T VECTOR 2003
    Har bytt detta de senaste två veckorna och bilen har bara stått hela tiden:
    1. Tändkassett (Svart Saab Original från Maptun) Förra ägaren sa att det var felsökt och att den spökar så därför bytte jag den i hopp om att släcka CE lampan men problemet kvarstår. Vet nu att det förmodligen är vevaxellägesgivaren då bilen ibland inte vill starta efter körning.

    2. Ventilkåpspackningen. Lyckades bryta av läppen på nippeln i kåpan till vevhusluftingen men fick höra att den lilla biten inte ska kunna ställa till med något.
    3. Olja in rör mellan turbo och filter hus ( Hade mitt STORA läckage där då förra ägaren struntat i att dra åt kopplingen på själva turbon ) Inte en olje prick under motorn nu

    Men problemet är att nu när jag idag fyllde på rätt mängd olja i motorn och sen skulle starta bilen så låg tomgången på ca 2000rpm i typ 2 minuter och provade då gasa men inget hände förrän den gått ner till 1000rpm och innan det så lät den inte som den skulle och det luktade lite konstigt (förmodligen olja). När den lagt sig på 1000rpm så funkade och lät den precis som vanligt. Någon som känner igen dessa fenomen??

    Mvh Tony
    Senast redigerat av Smurfen83 den 2017-04-06 klockan 22:35.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen83 Visa inlägg
    den spökar så därför bytte jag den i hopp om att släcka CE lampan men problemet kvarstår. Vet nu att det förmodligen är vevaxellägesgivaren då bilen ibland inte vill starta efter körning.
    Löste du problemet med CE?
    Första steget är självklart annars att läsa ut, åtgärda och nolla dessa.
    Sen skulle jag kontrollera allt du mekat med sedan bilen hade normal tomgång senast och kika efter möjliga luftläckage eller felkopplade saker
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Nope CE lyser fortfarande men inväntar idag eller imorgon en obd2 läsare och en ny vevaxellägesgivare så får se då vilka felkoder som dyker upp. Har dubbel kollat allt som jag skruvat i och glömde säga att jag även bytte till nya stift vid byte av tändkassetten. Men den är verkligen orolig under dessa två minuter vid uppstart och det är ca -6 grader här. Kan inte prova med motorvärmare då det saknas ett av tre stift i inkopplingen på bilen, gissar att någon glömt koppla loss kabeln när dom farit iväg :P

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Fick besök av polare ikväll som följde med ut i garaget för att lyssna och titta vid uppstart och vi kom fram till att bilen går nog bara på tre cylindrar första 30 sekunderna och sedan blir allt som det ska....hm märkligt borde ju inte vara den nya tändkassetten som ligger bakom detta, för övrigt så vet jag att det när som helst är slut soppa i tanken men det borde väll inte spela någon roll?

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Förhöjd tomgång vid kallstart är ju normalt dock lät 2000 RPM lite högt. Lite soppa kan mycket väl vara orsaken till att den går på 3 cylindrar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Okej imorse så hällde jag i en 10 liters dunk med soppa och då startade bilen på 3 cylindrar men den 4:e hoppade även in nästan omgående men tomgångs problemet kvarstår dock Nu gick jag till bilen med en obd2 läsare och parade ihop bilen och skulle då starta , men icke den vägrar gå igång men jag fick ut en enda felkod och det blev P1110 såg att det gäller avlastningsventilen, den är helt ny sedan fredags då jag bytte ut den gamla mot maptuns i metall men antar att det inte ska spela någon roll, batterilampan lyser oxå hela tiden nu..... Några tips för snart åker bilf_n ut för en klippa men vill helst undvika det då den går så grymt bra när den väl går Har laddtryck på ca 1.4bar vid rätt väder så antar att något är gjort med bilen av någon tidigare ägare, annars ligger laddet på ca 1.1-1.2bar.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Om du rivit runt under huven så är min gissning att den lilla gummislangen till ventilen på torpedväggen lossnat, den sitter inte så hårt och ger just felkod P1110.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Kollade alla slangar inklusive den tidigare idag för ca 4:e gången och alla sitter på plats då jag dragit fast alla slangar med buntband förut...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Spjällhus trasigt eller har den hoppat in i limphome läge, men annars någon murken/trasig slang.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Började tänka på att på morgonen när jag petat i 10 liters dunken så startade bilen men sen på eftermiddagen när jag kopplade in min nya ELM327 BlueTooth så har den från det vägrat starta... kan elm327 ha ställt till med något?

    Mvh Tony

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det enda ELM327:an kan ställa till med är att kortsluta kontakten, vilket skulle kunna bränna säkringen, knappast så mycket mer.

    Om den verkligen är en utslagen cylinder så är det bara tändning, spridare och mekanik som skiljer mellan de olika cylindrarna, men om den som du säger inte svara på gas efter start är det högst sannolikt något annat fel, det ska inte vara något prroblem att gå direkt till fullgas efter start.

    Har du bytt vevaxelgivare? Om felet kvartstår så är luftläckage (är det verligen tätt vid den avbrutna nippeln?) och bensinpump nästa saker att kolla på listan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Har tidigare ägare bytt kedja? Kan ha monterats fel och nollat den lite off....
    Annats tycker jag det låter som tjuvluft, spruta med startgas i motorutrymmet om bilen hoppar igång och lyssna efter varvtalsförändringar...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Igår morse så gick den ju som vanligt efter ca 30 sekunder men sen på eftermiddagen ville den inte alls, provade till och med med start hjälp av grannen. I morse så tog jag upp stiften och enligt dom så får den soppa gott och väl, passade då även på byta till den gamla tändkassetten och lät bilen stå fram tills för en liten stund sedan men samma sak fortfarande men den låter som att den skulle vilja hoppa igång lite svagt ett par gånger men inget mer än så... Har även monterat ett K&N sportfilter kitt för just min 9-5:a och är bara provkörd ca 1km efter monteringen och då var det inga problem alls sen har den stått sedan dess och provkörningen var i fredags. Vet att många inte rekommenderar öppna filter men jag vet hur man handskas och tar hand om öppna filter. Köpte bilen i oktober 2016 och det enda problemet som jag haft 2 gånger sedan dess är den inte velat starta när jag stått i drive in kö för burgare, tagit då ca 5-10 minuter innan den startat igen och det är väll vevgivaren då och den bytte jag inatt. Det enda jag lagt märke till är att kontakten till tändkassetten är tejpad med typ hockey tejp av någon ägare men den har ju oxå varit så hela tiden.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Får TK verkligen kontakt??????

    På din beskrivning så låter det inte så värst!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Menar du kontakten eller själva kassetten till stiften?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Skulle det kunna vara möjligt att bränslet på stiften är soppan som legat i ledningarna för dom var inte heller tok dränkta i soppa, tänkte om det skulle kunna vara bränsle filtret som slagit igen eftersom jag förmodligen bara hade ett par liter kvar av reserven innan jag kom på att det var lite soppa kvar i tanken för det kan väll dra med sig skiten som finns i tanken in i filtret, men kan det verkligen bli så pass att den inte startar? När man försöker starta flera gånger så kommer det bensin lukt nånstans ifrån men ej från motorrummet...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Kan vara filter olja på lmm ..... När du kollade stiften .. Fanns det sot lr liknande ...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Jo det fanns lite sot på dom och dom är nya... och oljan på filtret från tillverkningen var nästan lite tyckte jag men har inte oljat in den något extra så tycker inte att det borde vara olja där. En annan grej är att när man försöker starta så blinkar all belysning lite svagt medans man vrider på nyckeln och försöker få igång kärran..
    Senast redigerat av Smurfen83 den 2017-03-01 klockan 14:03.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Vid provkörningen i lördags (Sista gången den rullade) så hittade jag denna grej där bilen stått utanför våran dörr efter att jag kört in bilen i garaget, någon som vet vad detta är för gummi grej. Luktar motor om den...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Vad är det för batteri? Många får problem med ex biltemas batteri för effekten är i lägre gränsområdet.... Och ta loss lmm.
    Sot tyder på fet blandning. Har du orginal soppapump?
    Så kolla.
    Luftläckage slangar+kolla så IC inte läcker
    LMM
    Bränsletryck
    (Mina tankar och endast mina)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •