Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 2.3t startar ej kall, går utmärkt efter motorvärmare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    9-5 2.3t startar ej kall, går utmärkt efter motorvärmare

    Hej!
    Har en 2004 års 9-5 2.3t som blivit svårare och svårare att starta kall, till att nu inte starta alls. Kör man motorvärmare innan så startar den garanterat. Problemet har börjat smyga sig på efter en E85-konvertering (BSR E85C, dvs typkonvertering - den som också gav 229hp) för ca 1.5 år sedan och som sagt blivit värre och värre. På senhösten förra året gick det bra så länge det var plusgrader, även om det kunde ta 1-2 minuter att få igång den, men nu går det inte ens när det var +8° för någon dag sen. Medans man försöker starta den hör man lite "baktändningar" som smällar i avgasröret.
    Det skall också sägas att det var ett bra tag sedan jag tankade E85 nu, sen det blev betydligt mindre ekonomiskt lönsamt.

    Efter mycket forumläsande börjar jag fundera på om det är bränslepumpen, som många verkar ha problem med efter att ha kört E85. Det som jag känner talar emot är att det är verkligen inga som helst problem med prestanda vid fullgas osv - borde man inte märka något där isf?
    Batteriet är mindre än ett år gammalt Bosch S5, samtidigt byttes också tändstift och bränslefilter (det som sitter vid bakhjulet). Jag har kollat och bytt några vakuumslangar mot silikonslangar ifall det var nåt luftläckage.

    Det som också skulle tala emot pumpen är att när en bärgare kom och skulle få hem mig efter att bilen vägrat starta hos en kompis så startade den efter han plockade fram sitt gigantiska industri-hjälpstartsaggregat. Jag hade tidigare försökt med Julas bärbara hamron-hjälpagg utan några resultat.

    Så... någon som har några idéer? Jag är just nu fattig student igen, så jag skulle gärna ha så mycket på fötterna som möjligt innan det ev blir nödvändigt med verkstadsbesök (helst fixa själv såklart).
    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Dina problem verkar likna de som är i tråden under din tråd

    http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A4nslesidan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hmm, ja, det finns ju helt klart likheter.
    Fullgas gick inte i mitt fall, eller så provade jag för kort tid.
    Det haglar inte heller felkoder som det verkar göra i den andra tråden.
    Bränslepumpen visar 5.2A vid mätning via instrumentpanelens säkringsdosa, så det är väl iaf ok på den fronten.
    Följer den andra tråden med stort intresse!

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av bjorn47 Visa inlägg
    Fullgas gick inte i mitt fall, eller så provade jag för kort tid.
    En OG9-5 (T7) skall inte starta om man håller gasen fullt nertryckt, helt normalt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Efter många om och men ville jag bara rapportera detta som löst (till slut!) om någon får samma problem. Det visade sig vara en defekt tändkassett.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Kanonbra att du återrrapporterar och talar om vad orsaken var, även om det ett tag sedan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. 9-5 biopower -07 startar ej på E85 när den är kall
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 14:01
  2. 9-5 startar ej med motorvärmare
    Av ¤Robban¤ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 16:37
  3. ng93 startar inte MED motorvärmare
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 23:28
  4. 9-5 Startar när den är kall men inte varm
    Av gripen65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •