Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nybliven Saabägare OG9-3 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Nybliven Saabägare OG9-3 Aero

    Ny medlem och för första gången en Saab köpte en 93 aero-02 med pilot stolar och massa lull lull.

    Billigt var de också .

    Det skjuter på rätt så bra med 205 hk .

    Tyvärr så drar den bensin snitt ca 0.9 och mer.

    Men vad gör de ,när man åker som en kung

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Kul! upp med en bild på kärran vettja

    Jag personligen är väldigt svag för og9-3, här är min Aero från 2001

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Grattis till en kul bil! Vårda den väl så åker du som en kung länge.

    Börja förslagsvis med att undersöka skicket på vevhusventilationen och fjäderbenen som har en förmåga att rosta sönder.

    Man kan uppgradera till senaste versionen av VV men det viktigaste är att se till att backventilen under plasten (lyft och vicka loss den) bakom ventilkåpan är hel samt att alla slangar är hela. Backventilen brukar vara tom inuti om den är gammal och slangarna upplöses och trillar i bitar.
    https://www.maptunparts.se/servicepr...ntilation.html

    Fjäderben finns att köpa nya.

    Bollmans utmärkta FAQ är kul att läsa: http://forum.saabturboclub.com/showt...-genom-tiderna

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag har haft en Saab nörd när jag köpte bilen. Vevhus vent är ok . Lite blött vid olje påfyllnings röret.
    Fjäderben är ok.
    Behöver nya stift och ev en ny tändkassett.
    Tackar för tips .

    Kört Honda och kan Honda tröttnat på Honda. Ville ha en ny bil med nya roliga problem .
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-21 klockan 19:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Jag köpte nyligen en likadan modell (-02 med 205hk), men min snittförbrukning ligger för närvarande på 7,3 l/mil enligt SIDen. Kör du mycket stadstrafik?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Forum, Bli gärna medlem i klubben också so han du bl.a. nytta av rabatter när du handlar delar till nyförvärvet

    Citat Ursprungligen postat av Mma fighter Visa inlägg
    Lite blött vid oljepåfyllnings röret.
    Kolla om tätningen är gammal och hård, torka torrt och kolla om det blir blött igen.
    Info i denna tråd och du beställer här om du behöver. Art.nr 55557303

    Är det så att du har svart plastknopp på oljestickan finns det en ljusare modell som är enklare att kolla nivån på
    Kika här, finns i både original och billigare. Artnr. 55557302
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    kostar att ligga på topp av kungatronen!!
    Citat Ursprungligen postat av Mma fighter Visa inlägg
    Ny medlem och för första gången en Saab köpte en 93 aero-02 med pilot stolar och massa lull lull.

    Billigt var de också .

    Det skjuter på rätt så bra med 205 hk .

    Tyvärr så drar den bensin snitt ca 0.9 och mer.

    Men vad gör de ,när man åker som en kung

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Dem ligger nog där nånstans. Suger i sig soppa om man inte använder den rätt.jag har ca ett snitt runt 0.7-0.8 i landsväg och 0.9 till litern i stan

    - - - Uppdaterad - - -

    Skall beställa tändstift och vevhus vent kit. Gör väl en olje service på den i veckan

    Stads trafik jämt
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-26 klockan 20:17.

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Mma fighter Visa inlägg
    Skall beställa tändstift och vevhus vent kit. Gör väl en olje service på den i veckan
    Välkommen hit! Och grattis till nya pärlan
    En snabbis:
    Endast NGK-stift!
    Oljan skall klara Dexos2-klassificering.
    /Johan

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Dexos2 går såklart bra men det som står i instruktionsboken går också bra. I boken för min 2000 står Saab motorlolja alt. olja som uppfyller API SH/CD/CF eller SJ/CD/CF alternativt ACEA A2/B2 eller A3/B3 och som vanligt blir det billigast om man köper 4 eller 5 dunkar Dexos2 från https://oeldepot24.de/gm-opel-5w-30-dexos2-5-liter.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tackar alla. Vilken bra club. Alla vill hjälpa till. Tack igen

    - - - Uppdaterad - - -

    Köper allt på maptun. . Ngk alltid i mina bilar .

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Saab 93 aero

    Tja. Var och lufta min Saab igår drog på delvis .
    Den gick fint. Tills jag skulle parkera så tändes olje lampan den röda med en olje kanna och tre droppar på.

    Tänkte jag tar de imorgon ,stängde av bilen. Gick ut idag och kollade oljan på Stickan ,helt ok. ..

    Körde en sväng helt ok inga lampor tändes...

    Vi skulle kolla om felkod 1302 låg kvar vilket den inte gjorde heller. Vad är de som händer med min bil ?

  13. #13
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Lyser oljelampan så skall motorn stängas av omedelbart. kan inte köra med den lysande.

    Lampan betyder inte "låg oljenivå" utan den betyder "inget oljetryck"

    Får jag gissa så skulle jag tro att du behöver plocka ner tråget och göra rent oljesilen.

    Kör inte med bilen innan det är gjort.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ok ok jag förstår de. Misstänkte även att göra rent silen.

    Man lossar subframen oljereturen dp och olje tråget samt dem tre bultarna som går in i lådan ihop med oljetråget ?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-21 klockan 19:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Man kan inte lita på SIDens angivna bränsleförbrukning! På min og9-3Aero visar den alltid mellan 0,5-1 dl/mil för litet. Det skiljar olika mycket beroende på hur och vart jag kört. Tex mest landsvägskörning eller mest stadskörning

    Mma fighters angivna förbrukning stämmer rätt bra på min bil också. Då mäter jag alltid hur många liter jag tankat och dividerar med hur många mil jag kört
    Senast redigerat av Per L den 2017-03-13 klockan 09:29.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Vad spelar det för roll om kärran drar 0,6 eller 1,0?

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-21 klockan 19:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det är väl upp till var och en att avgöra om man tycker att det är viktigt om bränsleförbrukningen är stor eller liten.

    Men personligen tycker jag det är rätt meningslöst att prata bränsleförbrukningssiffror om man inte vet om siffrorna avser den "felaktiga" SID-förbrukningen eller den "riktiga" uppmätta förbrukningen

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Man kan inte lita på SIDens angivna bränsleförbrukning! På min og9-3Aero visar den alltid mellan 0,5-1 dl/mil för litet. Det skiljar olika mycket beroende på hur och vart jag kört. Tex mest landsvägskörning eller mest stadskörning

    Mma fighters angivna förbrukning stämmer rätt bra på min bil också. Då mäter jag alltid hur många liter jag tankat och dividerar med hur många mil jag kört
    Drar betydligt mindre om man kör motorväg . Jag låg i ca 120-130km/h och drog 0:75-0:80 vilket är helt ok för en gammal Saab ,och turbo motor med lite knuff i

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja det spelar roll det blir lite dyrare om den drar mera, samt mindre så blir de billigare

    - - - Uppdaterad - - -

    Tips använd även laddtrycks mätaren som Eco mätare . ligg på gröna så är de helt ok förbrukning

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Observera att man med TECH2 kan justera förbrukningsangivelsen i SID. På cabben är det i princip spot-on efter att jag justerade. Man mäter helt enkelt förbrukningen över flera tankar och räknar ut diffen, och sen matar man inte den diffen med TECH2 och vips har man en grymt noggrann SID!

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har inte trängt in i denna mystik (SIDens bränsleförbrukning) på min SAAB men på min gamla BMW M5 gick det också att "ställa om" hur bränsleförbrukningssiffrorna presenterades genom att ange en faktor som bränsleförbrukningen multiplicerades med innan siffrorna presenterades. Men det blev inte bra i alla fall. Det var inga problem att justera så att förbrukningen blev exakt för långskörningar. Men då stämde inte förbrukningssiffran för tex bara stadskörning. Och ställde jag in exakt för stadskörning så visade den fel vid långskörningar

    Men det var ju en BMW det! Så dåligt kan ju inte en SAAB fungera?!
    Senast redigerat av Per L den 2017-03-14 klockan 13:56.

Liknande ämnen

  1. Som nybliven stolt saabägare har jag en fråga
    Av Woody 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 23:46
  2. Tips till nybliven Saabägare gällande vinterdäck.
    Av uzze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 19:20
  3. Nybliven saabägare, vad bör jag tänka på?
    Av kjelle27 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 17:15
  4. Nybliven saabägare - tips och råd?
    Av simon_ösd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •